Második, vagy harmadik autónak vásárolják az elektromos autókat?
Sikeresnek ítélik az elektromos autó támogatási rendszert. Az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) közlése szerint 2800 elektromos autó rója az útjainkat. A közel hárommilió belső égésű motorral hajtott mellett.
Az ITM sajtótájékoztatóján elhangzott, hogy a magyarországi járműállomány elöregedett, és fennáll a veszélye, hogy a nyugat-európai országokból az ottani szabályok szigorodása miatt az eddigieknél is több szennyező jármű érkezik az országba. A kibocsátásnövekedés csökkentésének egyik fontos eszköze Magyarországon és Európában is a zéró kibocsátású elektromos járművek alkalmazása lesz – mondta Kaderják Péter, az Innovációs és Technológiai Minisztérium (energia- és klímapolitikáért felelős államtitkára.
Emlékeztetett, hogy az elektromos autózás elterjedésének támogatásához 2015-ben elfogadták a Jedlik Ányos tervet, ami támogatási programokat is tartalmaz. 2016-ban indult az elektromos autók vásárlásának támogatási rendszere, 2,3 milliárd forintos kerettel, ezt 2018 végén újra meghirdették 3 milliárd forintos keretösszeggel, 2020 február végéig 1880 pályázat érkezett be a második szakaszban, 2020. február 24-én lezárták a pályázatot. Közlése szerint a 2016-ban és 2018-ban meghirdetett pályázatokban már 3 milliárd forintot folyósítottak a pályázóknak, akik közel 2800 elektromos autót szereztek be.
Szakértők szerint azonban a megvásárolt elektromos autók a támogatással ellenére is magas áruk miatt a legritkább esetben váltottak ki addig használt benzinmotoros-, vagy dízel autókat, különösen nem a 10+ éves, környezetszennyezőbbnek tartott korosztályból. Inkább második-, vagy harmadik autónak vásárolták őket. A ritka kivételeket az elektromos haszonjárművek, illetve a taxinak befogott elektromos autók jelentik. Az ITM sajtótájékoztatóján elhangzott még, hogy a zöld rendszámhoz kapcsolt támogatás is népszerű, különböző adókedvezményeket kapnak az ilyen járművet üzemeltetők, ingyenes parkolás is jár hozzá. Emlékeztetőül: zöld rendszámot elektromos autók, és villamos üzemmódra képes plug-in tölthető hibridek kaphatnak Magyarországon. Ezek az autótípusok is jellemzően kategóriájuk drágábbjai közé tartoznak, tehát jelenleg még nem lehet az utakon történő tömeges megjelenásükkel számolni.
2020 januárra több mint 16 ezer zöld rendszámú autó közlekedett az utakon, ami az egy évvel ezelőttihez képest több mint 60 százalékos növekedés. Ezért dolgoznak a zöld rendszámhoz kapcsolt támogatási rendszer újraalakításán is. Ebben remélhetőleg szigorítják azon típusok körét, amelyek zöld rendszámot kaphatnak, mivel a jelenlegi rendszer szerint töltetlen akkumulátorral nagy fogyasztású, és elektromos üzemben csak igen rövid távon üzemelni képes nagyteljesítményű prémium járművek is megkaphatják a kiváltságokkal járó rendszámot, holott a levegő tisztaságának a javulásában vajmi kevés a szerepük.