Peugeot 106 Rallye S1

A Peugeot az 1990-es évek elején döntött úgy, hogy szerencsét próbál a rali világbajnokság 1300 cm3 alatti géposztályában. A 106-os személyében meg is találták a tökéletes alapot, ám a széria legsportosabb képviselőjét, a 106 XSi-t sajnálatos módon 1,4 literes motorral szerelték. Egyetlen megoldás maradt tehát: új motort szerelni be a könnyű autócska orrába. A legendás négyhengeres TU motorcsalád kellően csekély lökettérfogatú képviselőjét hengerenként két szeleppel, egy felülfekvő vezérműtengellyel, de Magnetti Marelli injektorokkal, magas sűrítési viszonnyal és egyedi szívórendszerrel szerelték fel, mögé röviden áttételezett sebességváltót szereltek. Az erőforrás igen magas, 7200/perc fordulatszámon adta le 101 lóerős csúcsteljesítményét. Habár nem volt izompacsirta, a radikális módosításokkal (a tervezők szívbaj nélkül intettek búcsút a szervokormánynak, a központi zárnak és a motoros ablakemelőknek) 825 kilogrammra csökkentett tömeg révén rendkívül tüzesen, dinamikusan mozgott – végsebessége elérte a 190 km/órát, álló helyzetből 10,3 mp alatt gyorsult 100 km/órára. Ennek ellenére a 106 Rallye megjelenése nem volt hivalkodó, ugyanakkor a beavatottak könnyen felismerték a kisautó csúcsverzióját fehér acélfelnijeiről és piros biztonsági öveiről. A futómű alapvetően az izmosabb XSi-ből származott, elöl MacPherson rugóstagokkal, hátul csatolt hosszlengőkarokkal. A rugókon és a lengéscsillapítókon szintén az XSi-vel osztozott a Rallye, de vastagabb kanyarstabilizátorai még agresszívabb, még sportosabb, még stabilabb vezethetőséggel ruházták fel – logikusan, hiszen alapvetően versenyautó-alapnak tervezték.

Műszaki adatok:

Ajtók száma: 3
Tengelytáv: 238 cm
Hosszúság: 356 cm
Szélesség: 161 cm
Magasság: 136 cm
Fékek, elöl Belső hűtésű tárcsa
Fékek, hátul Dob
Kerék, elöl 175/60 R14
Kerék, hátul 175/60 R14
Menetkész tömeg 816 kg (vezető nélkül)
Tömeg teljesítmény arány 8,1 kg/LE
Csomagtartó 215 liter
Motor soros négyhengeres keresztmotor
Motorkód: TU2J2/L/Z
Üzemanyag: Benzin
Lökettérfogat: 1294 cm3
Furat x löket 75,0 x 73,2 mm
Szelepek száma 8
Feltöltés nincs
Sűrítési viszony 10,2
Max. teljesítmény @ fordulatszám 101 PS (74 kW) @ 7200/perc
Max. forgatónyomaték @ fordulatszám 108 Nm @ 5400/perc
Hajtott kerekek elsőkerék-hajtás
Sebességváltó 5 fokozatú kézi
Végsebesség 190 km/óra
Gyorsulás 0 – 100 km/óra: 10,3 mp
Üzemanyag-fogyasztás, átlag: 7.8 L/100km
Hatótávolság: 576 km
Üzemanyagtartály kapacitása 45 liter
CO2-kibocsátás 181 g/km (becsült adat)

Illusztrációk: Top Gear

Városi kisautóval a világ tetejére