„A masszív és megbízható tehergépkocsik jelentik a mindent”
Úgy találták a Tommy Transport cégnél az új generációs Scania építőipari tehergépkocsi hosszú távú tesztelése során, hogy néhány fuvarfeladatra egy kisebb motorral ellátott, könnyebb teherautó is megfelelne.
„Egy tapasztalt és megértő partnerre van szükségünk ahhoz, hogy eleget tehessünk ügyfeleink elvárásainak, és ez a Scania” – mondta Niklas Marklund, az észak-svédországi Skellefteå városában működő Tommy Transport fuvarozócég gépkocsivezetője és kavicsszállító teherautóinak irányítója.
A Tommy Transport másfél évig vett részt a Scania új generációs építőipari teherautóinak üzemeltetői tesztelésében. Az új generációs G-fülke és az új, az építőipari alkalmazásban megszokottnál jelentősen kisebb üzemanyag-fogyasztású, 13 literes, 376 lóerős motor a két fő részegység, amelyek fejlesztésébe bevonták a fuvarozócéget. Manapság az építőiparban a rakománytömeg az egyik legfontosabb szempont; ugyanis az iparág gazdasági tényezői megkövetelik, hogy a lehető legtöbbet rakodják a járművekre. Ezáltal egyre fontosabb szempont az árutonnákat szállító járművek saját tömege.
„Ez a tehergépkocsi könnyebb”
„Mi alapvetően V8-asokat használunk, és majdnem az egész flottánk nagy, erős Scania motorral hajtott tehergépkocsikból áll” – mondta Marklund.
„Azonban most egy sokkal kisebb és könnyebb motort tesztelünk, és azt tapasztaljuk, hogy még ez is nagyon jól teljesít nehéz kavicsrakományok szállításakor. Ez a teherautó könnyebb, nagyobb a hasznos teherbírása, valamint számottevően kisebb az üzemanyag-fogyasztása és a környezeti hatása, mint amihez hozzászoktunk ebben az üzletágban. Bebizonyosodott, hogy nincs mindig szükség nagy motorokra. Persze bizonyos fuvarfeladatokhoz a V8-as tehergépkocsik a kitűnőek” – tette hozzá.
Marklund a Scania üzemeltetői tesztjárművének vezetése mellett a Tommy Transport összes kavicsszállító tehergépkocsijának irányítójaként is dolgozik. Elsődleges feladata biztosítani, hogy a járművek mindig dolgozzanak – és bevételt termeljenek – egy szűk árrésekkel jellemzett iparágban.
„Nekünk a masszív és megbízható tehergépkocsik jelentik a mindent” – mondta. „Ugyanakkor a járművek tökéletes és folyamatos működéséhez elengedhetetlen, hogy jó és szoros kapcsolatunk legyen a gépkocsik gyártójával, illetve annak szervizhálózatával.” „A Scania ezen a téren is megteremti számunkra a kellő biztonságot” – folytatta.
„A Scaniánál egyértelműen megértették, hogy ha az ügyfeleink elégedettek velünk és visszatérnek hozzánk, akkor mi is elégedettek leszünk a Scania márkával, és kitartunk mellette. Szoros partneri viszonyban állunk egymással. A tehergépkocsimnak be kell indulnia, és rögtön munkaképes állapotban kell lennie”
Milyen igényeket támaszt Ön építőipari gépkocsivezetőként?
„Amikor megkezdem a munkámat, nagyon korán reggel, a tehergépkocsimnak be kell indulnia, és rögtön munkaképes állapotban kell lennie” – mondta Marklund.
„Mindig, még akkor is, ha mínusz 30 Celsius-fok van, és méteres hó borít mindent. Majd pedig meg kell tudnom bízni a járművemben, hogy végig is tudja dolgozni a napot. Ez az egész a jármű üzemidejéről szól.”
Mi mást tart még fontosnak egy építőipari járműben?
„Ha az ember az építőiparban dolgozik, akkor kulcsfontosságú a biztonság” – mondta.
„Mindig sok ember szaladgál a járműveink körül, akik végzik a munkájukat, miközben mi is a magunkét. Ilyen esetekben nagyon fontos a jó kilátás a fülkéből. Ebben az új generációs Scania építőipari tehergépkocsiban kiváló a kilátás az alacsonyabb műszerfalnak és a keskenyebb A-oszlopoknak köszönhetően.”
„Olykor igencsak stresszes építőipari gépkocsivezetőként dolgozni. Gyors a ritmus, és számos különböző dologra kell állandóan figyelni. Ezért fontos, hogy a fülkében praktikus és kényelmes a munkakörnyezet.” Marklund kifejtette, hogy sokkal jobbnak érzi az új építőipari tehergépkocsi kezelhetőségét – jobb a fordulékonysága, a kormányérzete és a fokozatváltása. „Ez egy más világ” „Az új teherautó a korábbiakhoz hasonlítva egy más világ” – mondta.
„Az elektronikus kormányzású hátsó segédtengellyel ellátott új jármű jelentősen jobbá és egyszerűbbé tette a munkámat. Ez a megoldás kisebb fordulási sugarat biztosít a tehergépkocsinak, így gyorsabban és pontosabban tudok kanyarodni.”
Úgy érzi, hogy az új fülke is jobb a korábbiaknál?
„Sokszor irodának is használom a fülkét vezetés közben” – magyarázta Marklund.
„A fülke új belsőtere jó irányban lépett előre, és a jövőben még inkább irodaszerű fülkebelsőket szeretnék látni, írótáblákkal és kifejezetten mobiltelefonoknak, napszemüvegeknek, ceruzáknak és hasonló holmiknak tervezett tárolóhelyekkel.”
A Scania üzemeltetői tesztmérnöke, Max Nensén felelős a Skellefteå környékén tesztelt új építőipari járművekért.
„Azért végezzük ezeket az üzemeltetői teszteket, hogy az ügyfelek valós üzemeltetési körülményei között is kipróbáljuk az új, fejlett járműveinket, mielőtt bevezetjük ezeket a piacra” – mondta Nensén.
„Akárhány házon belüli tesztet végezhetünk, soha sem érhetünk el olyan szintű teszteredményeket, mint amikor az ügyfeleink valós időben használják a gépkocsikat.”
„Az észak-svédországi teszteléskor a legnagyobb kihívást a rendkívül hideg időjárás jelenti” – folytatta.
„Akár mínusz 35 Celsius-fok is lehet a hőmérséklet. Ekkora fagyban még az acél is rideggé válhat, és eltörhet az, ami egyébként csak összetapadna.” „A második legnagyobb kihívást a nagy terhelés és a Svédország itteni részén található sok nagy hegy kombinációja jelenti. Egy olyan kisebb teljesítményű motornak, mint ez, nagyon keményen kell dolgoznia. De pontosan ez a célunk – abszolút csúcsra járatni a motort.
Összességében tehát ezek a járművek és a részegységeik nagyon nagy igénybevételnek vannak kitéve a tesztek során.”