Mazda-jelmezbe bújik a Toyota Yaris
Az Észak-Amerikában évek óta működő stratégiát akár már a jövő évtől megfordíthatja a Mazda Európában: városi kisautót kereső ügyfeleinek a Toyota többszörösen díjnyertes típusának, a Yarisnak az átcímkézett változatát kínálja. Az átalakulást még nem erősítették meg hivatalosan, de az egyetlen ésszerű lehetőség.
Kevés olyan jól működő, harmonikus partneri kapcsolat van az autóiparban, mint amit a Toyota és a Mazda ápol már hosszú évek óta. A két vállalat 2015-ben formálisan is technológiai fejlesztési együttműködési szerződést írt alá, 2018-ban pedig megnyitották közös gyáregységüket Észak-Amerikában.
A stratégiai kooperáció keretében a cégek elsősorban hajtáslánc-technológiáikat osztják meg egymással, a Mazda a belső égésű motorok, a Toyota pedig a részben és teljesen villamosított (azaz hibrid és elektromos) rendszerek szakértőjeként erősíti a szövetséget. Ezeken túlmenően azonban egy sor fontos, noha kisebb jelentőségű együttműködésre is sor került a két vállalat között, így például 2015 óta a Mazda mexikói üzeme gyártotta és szállította az észak-amerikai piacokon Toyota Yarisként értékesített kisautót: egy átcímkézett Mazda2-est.
Most minden jel arra utal, hogy 2022-től a Toyota viszonozza a szívességet, de nem Észak-Amerikában, hanem Európában, és nem kizárólagosan. Egy tavalyi jelentésben már olvashattunk arról, hogy a Mazda egy „Yaris Hybrid alapú modellel” bővítené portfolióját, elsősorban a flottaemissziós értékek csökkentése érdekében. Az információk arra engedtek következtetni, hogy a Mazda esetleg átemeli a Yaris Hybrid hajtásláncát a következő, negyedik generációs Mazda2 modellbe, ám úgy tűnik, ennél is egyszerűbb utat választottak.
A Mazda egyik európai fejlesztőközpontjának parkolójában ugyanis újságírók egy leragasztott márkajelzésű Toyota Yarist fényképeztek. Ez pedig iparági szakértők szerint kizárólag úgy értelmezhető, hogy a vállalat teljes egészében átveszi a Toyota városi kisautóját – magyarul a franciaországi Valenciennes-ben működő Yaris-gyártósoron, változatlan műszaki paraméterekkel készül majd az új generációs Mazda2 Hybrid. A technológia a Toyota-vásárlók számára már ismerős, a Mazdánál viszont új korszakot nyithat a takarékosságban.
A tavaly nyáron bevezetett Yaris háromhengeres, 1,5 literes benzinmotorja és állandó mágneses szinkron villanymotorja együttesen 116 lóerőt bocsát a vezető rendelkezésére. Az autó 9,7 másodperc alatt gyorsul 100 km/órára, végsebessége 175 km/óra, WLTP norma szerinti átlagos üzemanyag-fogyasztása pedig mindössze 3,7 l/100km (ez a régi NEDC szabvány szerint mérve 2,8 l/100km-nek felelne meg.)
A Toyota Yaris átcímkézése fontos szerepet játszik a Mazda azon célkitűzésének megvalósításában, hogy 2025-ig tizenhárom új, részben vagy teljesen elektromos típust (konkrétan öt hibridet, öt plug-in hibridet és három villanyautót) vezessen be a világpiacokon.
Az álcázás miatt egyelőre nem lehet pontosan megállapítani, hogy milyen változtatásokkal készülnek megkülönböztetni egymástól a két modellt: a külső és belső márkajelzéseken túl nyilván lecserélik a digitális kijelző indítógrafikáját, de elképzelhető, hogy az orrkialakítást, illetve a hátsó lökhárítót is saját képére rajzolja át a Mazda.
A modern LED-es fényszórók korában nem lehet nagy feladat márkaspecifikus világítótestekkel igazítani a típus azonosságán, a műszaki tartalom viszont teljes egészében azonos lesz – nem is lehet más, hiszen egy korábban már homologizált modell nagyságrendekkel gazdaságosabban vezethető be a piacra.
Arról egyelőre nem született végleges döntés, hogy a Mazda folytatja-e bizonyos piacokon a lassan kiöregedő, harmadik generációs Mazda2 forgalmazását.
Fotók: Carscoops, Autoexpress, Wheelsage, Autocar