Még nagyobb megtakarítás
A frissített CCAP-rendszerrel további 2% üzemanyag-megtakarítás érhető el
A Scania fontos frissítést jelentett be a Scania Opticruise váltóihoz használt CCAP rendszerével kapcsolatban (sebességtartó automatika aktív előrejelzéssel). A továbbfejlesztett rendszert a G25 és a G33-as váltókkal ellátott teherautókban fogják alkalmazni ez év júniusától. Az újdonság ugyanakkor utólag is frissíthető lesz a Super-hajtáslánccal szerelt teherautókban. A jelentősen megnövelt számítástechnikai kapacitás, az okosabb algoritmusok, valamint az optimalizált térképadatok révén az új CCAP-rendszerrel szerelt járművek további 2 százalékos üzemanyag-megtakarítást tesznek lehetővé a dimbes-dombos útszakaszokon ugyanolyan átlagsebesség mellett.
- A sofőrök még jobb vezethetőséget fognak tapasztalni a CCAP-működése közben
- A teljesítménymódok minden eddiginél szélesebb beállítási lehetőségeket kínálnak a járművezetők számára
- Jóval dinamikusabb alkalmazkodási képesség az aktuális út- és forgalmi viszonyokhoz.
- Az Economy lesz az alapértelmezett teljesítmény üzemmód elinduláskor
- Tökéletesen illeszkedik a Scania “nagy nyomaték alacsony fordulatszámon” filozófiájához
“Ezzel a bemutatóval magasabb és fejlettebb szintre hozzuk a Scania Opticruise váltót, valamint az aktív előrelátó rendszereinket” – jegyezte meg Stefan Dorski, a Scania Trucks vezető alelnöke és vezetője. “A mi ügyfeleink most már nagyon precízen meghatározhatják, hogy mit várnak el a teherautóiktól vagy járművezetőiktől: a lehető legalacsonyabb üzemanyag-fogyasztást, vagy a lehető legnagyobb átlagsebességet.”
A Scania CCAP rendszere már közismert az „előrelátó” képességéről, és a topográfiai térképadatok alapján megtervezni a teherautó számára az optimális megoldást az emelkedők és lejtők leküzdésére. Ennek az a célja, hogy a sofőr el tudja kerülni a felesleges fékezéseket és mindig a megfelelő sebességfokozatot tudja alkalmazni, indokolatlan sebességváltások nélkül. Végül, de nem utolsósorban a CCAP célja, hogy a lehető legjobban ki tudja használni a sofőr a teherautó mozgási energiáját, például a dombtetőkön átguruláskor.
A digitalizált térképadatoknak, a fejlett algoritmusoknak, valamint a jelentős számítástechnikai teljesítménynek köszönhetően a CCAP-vel ellátott Scania teherautók most már sokkal dinamikusabb stratégia tervezésére képesek. A megfelelő döntésekkel, így az időben történő sebességváltásokkal, az Eco-roll funkció használatával jelentős, további 2 százalékos üzemanyag-megtakarítás érhető el a dimbes-dombos útvonalakon.
“Ezen trükkök alkalmazása nagyon egyszerűnek tűnik, de a valóságban szörnyen sok paramétert kell figyelembe venni és használni az optimális eredmény elérése érdekében” – hangsúlyozta Julian Kurzawscki Modro, a Scania Trucks Iparágakért és Alkalmazásokért felelős vezetője. „A mérnökeinknek sikerül sokkal okosabbá tenni a rendszert, így az képes tökéletesebb, a vezető szándékainak megfelelő döntéseket hozni.” – tette hozzá a szakember.
A Scania távolsági áruszállításra tervezett teherautók háromféle teljesítmény üzemmóddal vannak ellátva: Economy, Standard, Power. Ezen felül az egyes üzemmódok három különböző szinten állíthatók be (ezeket a műszeregység kijelzője jeleníti meg), így egy adott helyzetben mindig a lehető legjobban lehet priorizálni a beállítások között.
„Az a sofőr, aki a lehető legnagyobb üzemanyag-megtakarítást szeretné elérni, annak az Economy üzemmódot és a 3-as szintű beállítást kell választania, ebben az esetben ugyanis a teherautó tudja, hogy a sofőr hosszabb sebességcsökkenéseket is képes tolerálni addig, amíg el nem éri az emelkedő tetejét” – jegyezte meg Kurzawscki Modro. Hozzátette: ”Meglehetősen gyakran előfordul, hogy az átlagsebesség ugyanúgy alakul, mivel most már jóval hosszabb ideig tud a jármű Eco-roll funkcióban gurulni. Ez a beállítás azonban nem mindig használható, például sűrű forgalomban sem. De a lényeg az, hogy a járművezető sokkal jobban tud priorizálni.”
A sofőröknek nem kell mindig a legszigorúbb beállításokat megadniuk annak érdekében, ha üzemanyagot akarnak megtakarítani. A Standard üzemmód, 2-es szintű beállítása esetén is már jelentős üzemanyag-megtakarítás érhető el a CCAP-rendszer előző verziójához képest.
„A megnövelt számítástechnikai teljesítmény és az új, sokkal fejlettebb algoritmusok mindig különbséget jelentenek” – árulta el Kurzawscki Modro. „A sofőrök sokkal dinamikusabb sebesség adaptációt fognak tapasztalni, amely teljes mértékben összehangban lesz szándékukkal és a tényleges út- és forgalmi viszonyokkal. A jármű teljes mértékben a sofőr szándéka szerint fogja elvégezni a rá bízott szállítási feladatot” – tette hozzá a szakember.
Minden Scania teherautó (néhány ritka kivételtől eltekintve) amelyet mostantól CCAP funkcióval rendelnek, automatikusan megkapja az új verziót. A használatban lévő Scania teherautókat pedig utólag lehet frissíteni az erre kijelölt szervizpontokon, de csak abban az esetben, ha a 2021 novemberében bemutatott Scania Super hajtáslánccal rendelkeznek.