Megéri zöldnek lenni

ISMÉT BRUTÁLIS PROFITTAL ZÁRTA ÜZLETI ÉVÉT A TOYOTA

Környezetbarát hibrid elektromos modelljei elképesztő globális sikerének köszönhetően a 2018. április 1.-től 2019. március 31.-ig tartó japán üzleti évben ismét brutális, 22,4 milliárd dolláros profittal zárt a Toyota. A Lexus környezetbarát luxusautómárkát, a Daihatsu budget autómárkát és a Hino busz/teherautómárkát is jegyző autóipari óriás ezzel ismét a világ legnyereségesebb autógyártójának bizonyult, olyan kimagasló nyereségszinttel, ami az iparágban egészen egyedülálló, és inkább a fintech szektor szereplőire jellemző.

A világ legzöldebb és leginnovatívabb autógyártójaként ismert Toyota globális eladásait 1,5%-al növelve mintegy 10,6 millió új autót (8,85 millió Toyota, 0,7 millió Lexus, 0,85 millió Daihatsu és 0,2 millió Hino) értékesített világszerte a 2018. április 1.-től 2019. március 31.-ig tartó japán üzleti évben. Ennek eredményeképp a környezetbarát hibrid elektromos modelljeiről ismert, ám az akkumulátoros elektromos és hidrogén üzemanyagcellás elektromos meghajtás vezető fejlesztőjének is számító autógyártó 2,8%-al,, 22,4 milliárd dollárra növelte világszintű profitját.

Ezzel az évek óta a világ legnyereségesebb autógyártójának bizonyuló Toyota a harmadik egymás követő évben növelte nyereségét. A Toyota kimagasló sikerei egybeesnek a környezetbarát, részben- vagy teljesen elektromos meghajtások globális, folyamatosan gyorsuló térhódításával: a környezetbarát hibrid elektromos hajtást két évtizeddel ezelőtt világhódító útjára indító, és azóta több, mint 13 millió hibrid autót értékesítő vállalat éves szinten a globális hibrid eladások több, mint felét, és a globális zöld autó eladások mintegy egyharmadát jegyzi.

Prémium márkájával, a Lexusszal együtt a Toyota kínálja a világ legszélesebb környezetbarát hibrid elektromos modellportfólióját (Európában 20, globálisan 40 modell), 2020-tól évente minimum 1 plug-in hibrid elektromos modell érkezését is ígéri Európában, és 2020-at követően néhány éven belül 10 akkumulátoros elektromos modellt tervez bemutatni világszerte (ebből 2021-ig hármat Európában). Ezzel párhuzamosan a Toyota a 2020-as évek közepéből folyamatosan bővíteni kívánja abszolút zöld, melléktermékként tiszta vizet kibocsátó hidrogén üzemanyagcellás elektromos modellkínálatát is. Mindezek eredményeképp 2025-re vállalat valamennyi modellje elérhető lesz az említett részben vagy teljesen elektromos meghajtások valamelyikével, és 2030-ra minimum évi 1 millió zéró emissziójó (akkumulátoros elektromos vagy hidrogén üzemanyagcellás elektromos) új autó eladásával számol.

A Toyota ugyanakkor nem csupán a tervek szintén zöld: világszintű értékesítéseinek már most 16%-át, európai eladásainak pedig immár 51%-át teszik ki a környezetbarát hibridek. Az pedig, hogy a világ legzöldebb, a részben vagy teljesen elektromos hajtások területét érintő fejlesztésekbe legtöbbet beruházó autógyártója egyben a legnyereségesebb is, komoly potenciált rejt magában a teljes autóipar zöldülése tekintetében is. Ennek kiváló példája az is, hogy a Toyota alig néhány hónapja közel 24.000 a hibrid hajtással kapcsolatos szabadalmat osztott meg ingyen a versenytársaival. Ezzel hozzáférhetővé váltak több, mint 20 év hibrid elektromos járműtechnológiájának díjnyertes találmányai, emellett a járműgyártók számára műszaki támogatás is rendelkezésre áll, hogy a ezekkel az elektromos hajtási rendszerekkel elérjék a kitűzött környezetvédelmi célokat. Mindez óriási lehetőséget teremt a részben vagy teljesen elektromos járműpark globális növekedésének támogatására. A Toyota ráadásul nem először oszt meg ingyenesen csúcstechnológiát a versenytársakkal a globális klímacélok teljesítése érdekében: a japán autógyártó korábban közel 5700, az abszolút zöld hidrogén üzemanyagcellás hajtással kapcsolatos licencet tett térítésmentesen elérhetővé. További pozitív várakozásokra adhat okot, hogy az akkumulátoros elektromos autózást potenciálisan forradalmasító, a töltési időt drasztikusan csökkentő, a hatótávot pedig nagymértékben növelő szilárd test akkumulátorok vezető fejlesztőjeként a Toyota ezen a területen is áttörést ígér a 2020-as évek első felében.