Megváltoztatja az ingázók életét a Toyota

A világ nagyvárosaiban évek óta szorgalmazzák az autómegosztást, mint a közlekedési dugók és a környezetszennyezés hatásos ellenszerét. A Toyota új konstrukciójában egyéb előnyökkel is jár, ha együtt utaznak a munkatársak.

Carpooling – az angol kifejezést fordíthatjuk autómegosztásnak, közös autóhasználatnak vagy telekocsizásnak, a lényeg ugyanaz: ahelyett, hogy egyedül használnánk autónkat, másokat (például munkatársainkat) is elvisszük magunkkal, vagy éppen magunk ülünk be melléjük, otthon hagyva saját járművünket. Az előnyök közvetlenek és jól mérhetők: ha kevesebb jármű van az utakon, csökken a forgalom sűrűsége és a légszennyezés – és persze az üzemanyagköltség is megoszlik.

Sajnos mindezért némi kényelmetlenséggel, függetlenségünk részleges feladásával kell fizetnünk, ami sokakat eltántorít ettől a logikus és takarékos megoldástól. Fejlett országokban pontosan ezért jöttek létre olyan konstrukciók, amelyek különféle anyagi vagy természetbeli juttatásokkal igyekeznek rábírni az autósokat a közösködésre. Ezek rendszerint sikerrel járnak: a Faxi nevű szolgáltató jelenleg is futó angliai projektjében például fél év alatt hússzorosára növelték az egy cégen belül dolgozók körében az autómegosztás használatát.

Hamarosan Hamburg is megérezheti a szervezett carpooling jótékony hatásait, köszönhetően a Faxi és a Toyota között létrejött együttműködési megállapodásnak. A Faxi rendszere az együtt utazó felhasználók mobiltelefonjának helyzetét megállapítva határozza meg, hogy valóban közös autón osztoztak-e a jelentkezők, és ha igen, a cég hozzájárul az üzemanyag-költségekhez. Érdekes módon azonban a tapasztalatok szerint nem pénzzel lehet a leghatékonyabban meggyőzni az embereket arról, hogy osszák meg másokkal autójukat.

A modern munkahelyeken a parkolóhelyek hiánya jelenti a legnagyobb problémát. Azzal, hogy a bizonyítottan együtt utazók számára garantált parkolót biztosítunk, voltaképpen lerövidítjük az utazást, hiszen a munkatársaknak nem kell parkolót keresgélniük a reggeli csúcsban” – mondta Tony Lynch, a Faxi társalapítója. Indulj később, érkezz meg kényelmesebben – ez az ígéret már elég jól hangzik.

Ha a cég Toyotával közös hamburgi kísérleti projektje sikerrel jár, a rendszert Németország egészére ki kívánják terjeszteni. Ez mintegy 3000 munkaadót és napi szinten több mint kilencmillió ingázót érintene, ráadásul nagymértékben hozzájárulna a közlekedés károsanyag-kibocsátása ellen folytatott kormányzati küzdelem sikeréhez.

A Toyota számára nem csak ezért értékes a projekt, az autógyártó jóval messzebb tekint. „A Faxival kötött megállapodásunk segítségével különleges kapcsolatot építhetünk ki azokkal az autóvezetőkkel és utasokkal, akik egy nem is olyan távoli jövőben autonóm járművekben fognak ingázni otthonuk és munkahelyük között. Az autómegosztás alapjaiban változtatja meg a közlekedés technológiáját, és mi örömmel veszünk részt ebben a folyamatban” – mondta Ralph Rase, a projektet támogató Toyota Kreditbank GmbH vállalati tervezésért, kommunikációért és innovációért felelős igazgatója.

Fotók: Toyota, betweencarpools.com