Melyik éri meg jobban anyagilag, az elektromos vagy a belső égésű motorral szerelt autó?
A villanyautók fenntartási költségei alacsonyabbak a hagyományos gépjárművekénél, ám még mindig nagyon drágák.
Nagy hátrányból indulnak a villanyautók, ugyanis a költséges technológiának, elsősorban a ritka földfémeket tartalmazó akkumulátoroknak köszönhetően vételáruk jelentősen magasabb, mint a hagyományos autóké. Míg egy átlagos városi kisautó lágyhibrid benzines motorral már 5 millió forintért hazavihető, addig egy ugyanolyan méretű autó elektromos hajtáslánccal legalább a duplájába kerül.
Az árkülönbség nagyon markáns, de elsősorban az alacsonyabb árfekvésű autók esetében szembetűnő, ahogy egyre drágább autókategóriákat vizsgálunk, ott csökken, majd eltűnik a különbség. Példának okáért egy elektromos Audi e-tron szabadidő-autó nagyságrendileg 26,3 millió forinttól indul, miközben egy benzines Mercedes-Benz GLE alapára is 25,5 millió, azaz gyakorlatilag nincs említésre méltó különbség közöttük.
Azonban az átlagemberek számára elérhető kategóriákban még akkor is jelentős a belső égésű motorral szerelt autók árelőnye, hogy az importőrök általában jelentős kedvezményeket igyekeznek biztosítani a villanyos modellek mellé, és megvásárlásukat az állam is támogatja, akár 2,5 millió forint kedvezményt ad az arra jogosultaknak, igaz, a pályázati keretösszeg kimerülése miatt jelenleg a támogatás nem igényelhető.
A fenntartási költségekben az elektromos autó verhetetlen
Magyarországon számos módon igyekeznek az illetékesek vonzóvá tenni az elektromos autókat a vásárlók számára. A villanyautók birtoklását olyan kedvezményekkel támogatják, mint a cégautóadó, a regisztrációs adó vagy az átírási illeték elengedése, mentesség a gépjárműadó megfizetése alól, illetve a helyi önkormányzatok által biztosított ingyenes parkolás számos nagyvárosban.
Az elektromos autók tulajdonosai a szervizelésen is sokat spórolhatnak, ugyanis ezek a járművek rendre megbízhatóbbaknak bizonyulnak a hagyományos társaiknál. Kevesebb kopó-fogyó alkatrész a hajtásláncban, az olajcsere hiánya, valamint egyszerűbb és nagyon kiforrott technológia teszik alacsony szervizigényűvé a villanyautókat. A tapasztalatok azt mutatják, hogy a drága akkumulátorcsomagok cseréjétől sem kell tartani, azok is nagyon sokat kibírnak.
A flottakezeléssel foglalkozó LeasePlan 13 európai országra kiterjedő tanulmányában vizsgálta, hogy hosszú távon mennyibe kerül a villanyautók fenntartása a hagyományos modellekhez képest. A tanulmányból kiderül, hogy az elektromos autók szervizelésére az első 5 évben átlagosan 23 százalékkal kell kevesebbet költeni, ami igen jelentős különbség és az idő előrehaladtával még nagyobb lehet a diferencia.
Mégis, a legkomolyabb megtakarítást a fenntartás területén az üzemanyagköltségekkel lehet elérni. A mai benzinárak mellett egy hagyományos autóval 3-4000 forintot kóstál 100 kilométer megtétele, elektromos autóval ugyanezt a távolságot akár 7-800 forintból is meg lehet tenni, ha valaki otthon tudja tölteni az autóját, de a publikus töltőt használva is csupán feleakkora összeget kell fizetnie száz kilométerenként, mint a többieknek.
Belső égésű vs elektromos birtoklásának teljes költsége
Az évek múlásával és a futásteljesítmény növekedésével egyre jobban kidomborodik az elektromos autók árelőnye még úgy is, hogy a magasabb vételáruk miatt eleve jelentős hátrányból indulnak. A LeasePlan riportja alapján, amely számításba vette az autók összes bekerülési-, szerviz-, üzemanyag-, gumizási-, biztosítási- és üzemanyagköltségeit is, megállapítható, hogy a villanyautók már akár három év és 20 ezer kilométer megtétele után olcsóbbak lehetnek belső égésű motorral szerelteknél.
A táblázatból kiolvasható, hogy a városi kisautó szegmensbe tartozó elektromos Renault Zoe birtoklása és teljes fenntartása már 4 év és 40 000 kilométeres futásteljesítmény után olcsóbbá válhat, mint a hasonló kategóriájú benzines Peugeot 208 1.2 PureTech modellé. Az eggyel nagyobb méretű Nissan Leaf pedig már akár 3 év és mindössze 20 000 kilométer után jutányosabb lehet egy vele megegyező méretű Volkswagen Golf 2.0 TDI-nél.
Érdekesség ugyanakkor, hogy a Tesla Model 3 Long-Range és a BMW 320d xDrive összehasonlításából a vizsgált időintervallumban és futásteljesítmény mellett a dízelmotorral hajtott autó mutat alacsonyabb összköltségeket, bár a tendencia alapján nagy valószínűséggel megállapítható, hogy hosszabb távon az elektromos modell oldalára billenne a mérleg nyelve.
A luxus szabadidő-autók esetében pedig egyértelmű, hogy az eleve csekély mértékű ártöbbletét nagyon hamar ledolgozza az elektromos Audi e-tron 55 quattro a Mercedes-Benz GLE 400d-vel szemben. Az ingolstadti villany-SUV-val megközelítőleg 20%-os megtakarítás is elérhető a dízel Mercedesszel szemben.
A villanyautók előnyei és hátrányai
A teljes képhez érdemes áttekinteni a két hajtáslánc előnyeit és hátrányait egyaránt. Az elektromos autók mellett szól, hogy sokkal olcsóbbak a villanyárak, miközben a hagyományos energiaforrások ára jobban ki van téve a piac változásainak, nehéz hosszú távon megbecsülni a várható üzemanyag-költségeket egy belső égésű motorral hajtott gépjármű esetében, miközben az elektromos áram ára kiszámíthatóbb és tervezhetőbb marad.
Az alacsony hatótávolságtól sokan ódzkodnak, de a városlakó vagy a nagyvárosok agglomerációiból ingázók számára ma már elegendő lefedettséget biztosítanak a villanyautók, miközben teljesen helyi emissziómentesek és esetükben nem kell félni a közeljövőben várhatóan egyre több helyen bevezetésre kerülő környezetvédelmi korlátozásoktól sem.
A mindennapok során az elektromos autók csendes működéssel, kényelmes és pihentető vezethetőséggel, bő felszereltséggel és a legújabb modern vezetéstámogató rendszerekkel, azonnal rendelkezésre álló nyomatékkal, valamint nagyobb megbízhatósággal kényeztetnek, mint a hagyományos társaik.
Annak ellenére, hogy hosszú távon anyagilag megéri a villanyautó, nagy hátrányai közé tartozik, hogy bekerülési költségük ma még sokkal magasabb, mint a belsőégésű motorral szerelt társaiké és a messze nem teljes töltőinfrastruktúra, továbbá a lassú tölthetőség miatt nagy távolságok gyors leküzdésére ma még csak korlátozottan alkalmasak.