• Egyéb

Mélyponton a dízelek, rekord magasságban a hibridek népszerűsége

Új autók forgalomba helyezése, használtautó-import, használtak iránti keresések – mind azt mutatják, hogy leáldozóban van a dízelek népszerűsége, míg a zöld autók közül a hibridek iránti kereslet nő leginkább, a hasznaltauto.hu és a DATAHOUSE Kft. első nyolc hónapos és elmúlt 11 évnyi adatait összegeztük.

Nem csak Európában apad a dízel autók iránti kereslet, hazánkban is hasonló tendenciákat tapasztalhatunk. A DATAHOUSE Kft. forgalomba helyezési adatai szerint, míg 2010 és 2015 között az újonnan eladott autók 40-46 százaléka volt gázolajos, a 2015 őszén kirobbant dízelbotrány, és persze a gyártók – főként a technológiát 1997-ben elsőként szériagyártásba vivő, és azóta is technológia- és piacvezető Toyota – által kínált mind több hibrid autó hatására 2016-ban az új autóknak már csupán 36 százaléka volt dízel. Tavaly 32 százalékra zuhant a dízelek részesedése, míg az idei évben (a számokat augusztus végéig látva) minden eddiginél szerényebb, csupán 24 százalékos dízelarány látható. Az idén január és augusztus között hazánkban forgalomba helyezett, 95 730 darab új gépkocsiból 23 195 darab volt dízel, 67 434 benzines és 4 283 hibrid. Villanyautóból 786 darabot adtak el, 32 további autó egyéb alternatív üzemanyagot használ.

Érdekesség, hogy közben a benzines autók aránya 70 százalékra nőtt – az eladásoknak ugyanilyen arányát adták 2007-ben, még a válság előtti, jóval nagyobb volumenű piacon is. Akkor azonban a maradék 30 százalék még a dízeleknek jutott, míg egy évvel később, 2008-tól megjelentek a statisztikában a hibridek. Utóbbiak a tíz évvel ezelőtti 1 százalék helyett immár 4,5 százalékot tesznek ki, és közel 1 százalékkal részesednek az eladásokból az állami támogatással segített elektromos üzemű autók. Jól látható, hogy a környezetbarát autók piacán ma mintegy ötszörös szorzóval a hibridek dominálnak.

A fenti tendenciák a használt autók piacán is megfigyelhetők, igaz, ott más volt a 2010-es kiindulópont. Akkor a behozott autók 72 százalékát adták a gázolajosok (a DATAHOUSE Kft. adatai szerint), majd 2011 és 2014 között 64-66 százalékos arányt képviseltek. A dízelbotrány, illetve a felismerés, hogy a modern turbódízelek sokszor tetemes szervizköltséget vonnak maguk után, már 2015 óta formálja a piacot: a dízelarány ekkor csökkenni kezdett. A tavalyi volt az első év, amikor a behozott autók kevesebb, mint felébe tankoltak gázolajat, idén pedig már az abszolút elsőséget is elvesztették, miközben a hibridek immár az importált autók 3 százalékát adják. 2018 első nyolc hónapjának tükrében ez 52 689 darab benzines, 49 667 darab dízel autót, 3288 hibridet, 349 villanyautót és 784 darab egyéb alternatív üzemanyaggal működő (összesen 106 777 db) használt gépkocsit jelent. Ha tippet adhatunk a neppereknek, elárulhatjuk, hogy ma épp hibrideket lenne érdemes nagyobb számban behozni – mindjárt eláruljuk, miért!

A legjelentősebb hazai autóhirdetési felületnek számító Használtautó.hu portálon havi szinten indított több millió keresésből egyre kevesebb irányul dízel modellekre, és egyre több a hibridekre. Míg januárban a használt autókat böngészők 60 százaléka áhított benzinest, augusztusra arányuk 55 százalékra apadt, ugyanakkor a dízelekre indított keresések ennél is jelentősebb mértékben (37-ről 30 százalékra) csökkentek. Eközben a hibridek esetén 2-ről 6 százalékra, azaz háromszoros mértékűre nőtt a keresési arány, ezen belül különösen sokan keresnek a Toyota és a Lexus öntöltő hibrid modelljeire. Ahogy az új autók esetében, a villanyautókra a használt járművet vásárlóknak is csupán 1 százaléka kíváncsi egyelőre – igaz, a piac méretéből adódóan ez jóval több embert jelent, mint amennyien újonnan tudnak villanyautót vásárolni.

Bár a dízel autók népszerűsége már most is mélypontra süllyedt, a hibridek pedig minden eddiginél népszerűbbek, a közeljövőben mindkét tendencia további erősödése várható. A gázolajosok használhatóságát jelentősen ronthatják a további emissziós korlátozások: idén már az Euro III-as normát teljesítő autók közlekedését is tilthatja a fővárosi szmogriadó riasztási fokozata, míg ugyanaz jövő ősztől már az Euro IV-eseknek is megálljt parancsolhat; utóbbiaknak Nyugat-Európa nagyobb városaiban is mind több korlátozással kell szembe nézniük. A hibridek népszerűségének növekedése pedig annak köszönhető, hogy a dízelekhez hasonló hatótávot és kedvező fogyasztást egyelőre csak ők tudnak felmutatni, ugyanakkor emisszió szempontjából jelentősen kedvezőbbek azoknál, már csak azért is, mert városi körülmények között az üzemidő felében kikapcsolt benzinmotorral, tisztán elektromos meghajtással szolgálnak.

Fotók: Toyota, Lexus

Adatok: DATAHOUSE KFT., hasznaltauto.hu

http://egyszermarlattamautot.hu/2018/09/18/43-millio-sulyosan-kornyezetszennyezo-dizeljarmu-van-az-eu-ban/