Mercedes-AMG C 63 S E PERFORMANCE – Egy új kor hajnala (másodszor)

AMG-specifikus E PERFORMANCE hibrid hajtás: belső égésű motor elöl, elektromotor hátul

Az új Mercedes-AMG C 63 S E PERFORMANCE modellben a 2,0 literes, négyhengeres turbómotor egy állandó gerjesztésű szinkron elektromotorral, egy Affalterbachban kifejlesztett, nagy teljesítményű akkumulátorral és a teljes mértékben változtatható AMG Performance 4MATIC+ összkerékhajtási rendszerrel párosul. A 680 lóerős (500 kW) rendszerteljesítmény és az 1020 Nm maximális rendszernyomaték lenyűgöző menetteljesítményt tesz lehetővé: a limuzin és a kombi egyaránt 3,4 másodperc alatt gyorsul álló helyzetből 100 km/órás sebességre. A gyorsulásnak pedig csak az elektronikus leszabályozás szab határt 280 km/óránál (a kombinál 270 km/óra, mindkét esetben az opcionális AMG Driver’s csomaggal).

A 204 lóerős (150 kW) teljesítményű villanymotor a hátsó tengelyen kapott helyet, ahol egy elektromosan kapcsolható kétfokozatú sebességváltóval és az elektronikusan vezérelt, részlegesen önzáró hátsó differenciálművel együtt egy kompakt elektromos hajtásegységbe (EDU) van beépítve. A szakértők ezt az elrendezést P3 hibridnek nevezik. A könnyű, nagy teljesítményű akkumulátor a hátsó tengely felett található.

GYERE ÉS HALLGASS SEHOL MÁSHOL EL NEM ÉRHETŐ PODCASTOKAT ITT ÉS ITT!

A Formula 1 ihlette, Affalterbachban fejlesztették: az AMG nagy teljesítményű akkumulátora

Az elektrifikációs stratégia megalkotásakor, a kezdettől fogva egyértelmű volt, hogy minden lényeges komponenst Affalterbachban fejlesztenek majd. Ezek közé tartozik az AMG nagy teljesítményű akkumulátora (HPB) is. A lítium-ion energiatároló rendszer fejlesztését a Mercedes-AMG Petronas F1 Team Formula 1-es hibrid versenyautóiban már bevált technológiák ihlették. A fejlesztés során folyamatos szakmai eszmecsere zajlott a brixworthi High Performance Powertrains (HPP) Formula 1-es motorműhely és az affalterbachi Mercedes-AMG között. A nagy teljesítményű AMG akkumulátor a gyakran, egymás után elérhető nagy teljesítményt a kis tömeggel kombinálja, hogy növelje a modell általános teljesítményét. Ehhez csatlakozik még a gyors energiafelvétel és a nagy teljesítménysűrűség. Ez azt jelenti, hogy például dombos terepen, dinamikus vezetés közben a pilóta azonnal kihasználhatja a teljes erőpotenciált emelkedőn, miközben lefelé haladva erős a rekuperáció.

70 kW folyamatos teljesítmény és 150 kW csúcsteljesítmény

A C 63 S E PERFORMANCE nagy teljesítményű akkumulátora 6,1 kWh kapacitást, 70 kW folyamatos teljesítményt és 150 kW csúcsteljesítményt kínál – utóbbit tíz másodpercig képes produkálni. Az alacsony, mindössze 89 kilogrammos tömeg lehetővé teszi a nagyon magas, 1,7 kW/kg teljesítménysűrűséget. Összehasonlításképpen: a hagyományos akkumulátorok a cellák közvetlen hűtése nélkül ennek az értéknek csupán körülbelül a felét érik el. A töltés a 3,7 kW-os fedélzeti váltóáramú töltőn keresztül, nyilvános töltőállomásról, fali töltőről vagy háztartási aljzatról történhet. Az akkumulátort gyors teljesítményleadásra tervezték, és nem a lehető leghosszabb hatótáv volt a cél. Mindazonáltal a 13 kilométeres elektromos hatótávolság praktikus működést tesz lehetővé, például a lakott területek csendes és károsanyag-kibocsátástól mentes elhagyására.

Az innováció folyamatos ösztönzése: az akkumulátorcellák közvetlen hűtése

Az 400 voltos AMG akkumulátor nagy teljesítményének alapja az innovatív, közvetlen hűtési rendszer: első ízben, a csúcstechnológiás hűtőrendszerben egy elektromosságot nem vezető folyadék kering mind az 560 cella körül, és külön-külön hűti azokat. Minden akkumulátornak meghatározott hőmérsékletre van szüksége az optimális energiaellátáshoz. Ha az akkumulátor túl hideg vagy túl meleg, időnként észrevehetően elveszíti a tárolt energiát, vagy szabályozni kell, hogy elkerülje a túlmelegedés miatti károsodást. Az akkumulátor állandó hőmérséklete ezért döntően befolyásolja annak teljesítményét, élettartamát és biztonságát. A hagyományos hűtőrendszerek, amelyek csak levegővel, vagy vízzel, de a teljes akkumulátorcsomagot csak közvetve hűtik, gyorsan elérik korlátaikat – különösen azért, mert a követelmények folyamatosan nőnek az egyre növekvő energiasűrűségű cellák miatt. Ha a hőkezelés nem tölti be optimálisan funkcióját, fennáll az akkumulátor idő előtti elöregedésének veszélye.

Csak a hatékony közvetlen hűtés teszi lehetővé nagyon nagy teljesítménysűrűségű cellák használatát. Ennek az egyedi megoldásnak köszönhetően az akkumulátorrendszer különösen könnyű és kompakt. A kis tömeg az anyagtakarékos gyűjtősín-koncepciónak és az alumíniumház könnyű, ütközésvédelmi szempontból mégis erős szerkezetének is köszönhető. Ez biztosítja a legmagasabb szintű biztonságot.

Működési stratégia: folyamatosan rendelkezésre álló energia

Az alapvető működési stratégia a Mercedes-AMG Petronas Formula 1-es versenyautó hibrid erőforrásából származik. Akárcsak az autóversenyzés legmagasabb szintjén, a maximális teljesítmény mindig elérhető, ha a pilóta tövig nyomja a gázpedált – például kanyarokból történő erőteljes kigyorsításhoz vagy előzéskor. Az elektromos energia mindig lehívható és gyakran újratermelhető a kiemelkedő rekuperációs képesség és az igény szerinti újratöltés révén. Az autó sajátos akkumulátor-koncepciója optimális kompromisszumot tesz lehetővé a maximális menetdinamika és a hatékonyság között. Minden komponens tökéletesen összehangolt: a teljesítménynövekedés közvetlenül tapasztalható.

Nyolc AMG menetprogram

A nyolc AMG DYNAMIC SELECT menetprogramot – „Electric”, „Comfort”, „Battery Hold”, „Sport”, „Sport+”, „RACE”, „Slippery” és „Individual” – pontosan az új hajtástechnológiához szabták, és így kínálják a vezetési élmények széles skáláját, a hatékony működéstől egészen a dinamikus teljesítményig. A programok olyan fontos paraméterekre vannak hatással, mint a hajtásrendszer és a sebességváltó reakciója, a kormányzási jellemzők, a felfüggesztés csillapítása vagy a hang. A villanymotor megnövelt teljesítménye a kiválasztott hajtásprogramtól is függ. A pilóta a középkonzol kijelzőjén vagy az AMG kormánykerék vezérlőgombjaival is kiválaszthatja a kívánt programot. Egy dolog azonban minden esetben ugyanaz: az elektromotor 150 kW-os csúcsteljesítménye a kick-down funkción keresztül bármikor lehívható. A haptikus gázpedál jól érezhető nyomáspontot biztosít, amelyet a vezetőnek érezhetően túl kell tolnia a lábával.

A Performance hibrid rendszerint csendesen („Silent Mode”) indul a „Comfort” vezetési módban, amikor csak az elektromotor indul be. A műszeregységen a „Ready” ikon jelzi, hogy a jármű készen áll a vezetésre. Ezenkívül az AMG modellekre jellemző, erőteljes indítási hang hallatszik az utastérben a jármű hangszóróin keresztül, egyfajta akusztikus visszajelzésként, amely jelzi, hogy az autó készen áll a haladásra. Az AMG Performance hibrid mozgásba lendítéséhez csak egy enyhe nyomásra van szükség a gázpedálon.