Mérföldkő a villamosított közlekedésben
• A Scania bemutatja legújabb BEV alapú megoldásait a regionális távolsági fuvarozáshoz
• Két különböző teljesítményszint áll rendelkezésre: 40 R vagy S 400 kW, illetve 45 R vagy S legalább 450 kW (kb. 610 LE)
• Ezek a tehergépjárművek rendelkeznek a legnagyobb kihívást jelentő szállítási feladatok megoldásához szükséges teljesítménnyel, hatótávolsággal és töltési kapacitással
• A Scania mostantól a villamosított megoldások széles skáláját kínálja – a hibrid elektromostól (HEV) az akkumulátoros elektromos (BEV) tehergépjárművekig, akár 64 tonnás össztömeggel, – és a támogatásukat szolgáló összes szolgáltatást
• A Scania standján a CHARIN szövetség által támogatott Megawatt töltőrendszer prototípus állomása is látható lesz
• Fenntartható megoldások szolgáltatójaként a Scania a szaktanácsadói értékesítésre helyezi a hangsúlyt, amikor átvezeti ügyfeleit a villamosított közlekedés korszakába.
Júniusban a Scania egy online rendezvényen mutatta be az elektromos tehergépjárművek (BEV) következő szintjét, amely nagy érdeklődést váltott ki a leendő ügyfelek körében. Azáltal, hogy kétféle teljesítményt, R és S fülkéket és tengelytávolságok széles skáláját kínálta, így a BEV teherautók kínálata hirtelen sokkal nagyobb lett. A két különböző teljesítményszint akár 624 kWh kapacitású akkumulátorral is elérhető, ami azt jelenti, hogy egy 40 tonnás teherautó akár 350 km-es hatótávolságot is elérhet. Ezek a számok együttesen számos regionális tehergépjármű-alkalmazás előtt nyitják meg az utat.
„A júniusi bevezetés jelentős mérföldkő volt számunkra és partnereink számára” – mondta Fredrik Allard, a Scania rangidős alelnöke és a villamosításért felelős vezetője. „Immár számos ügyfél és alkalmazás számára tudunk megoldásokat kínálni, ami azt jelenti, hogy a közlekedési ökoszisztéma átalakítása egyre gyorsabban halad. Olyan elektromos képességeket és megoldásokat kínálunk készen, amelyekre ügyfeleink és a közlekedési ágazat vágynak.”
A Scania új BEV tehergépjármű-generációja a Scania klasszikus jellemzőire épül, mint például a modularitás, a fenntarthatóság és a teljes üzemgazdaságosság, amely meghaladja a belső égésű motorral hajtott tehergépkocsiktól elvárhatót. A Scania előzetesen elvégezte az összes szükséges digitalizációs házi feladatot is, hogy az új elektromos tehergépkocsik teljes körű megoldásokká váljanak olyan szolgáltatásokkal, mint a töltés, a finanszírozás, a biztosítás és a karbantartás, amelyekre jól felkészült.
„Úgy véljük, hogy ezek a kiegészítések az átállás indító alapjául szolgálnak majd minden fajta ügyfél számára, olyan fontos szempontok beépítésével, mint a szoros együttműködés és a nulla kibocsátási cél” – mondta Allard. „Azok az ügyfelek, akik felelősséget akarnak vállalni, és el akarják kezdeni a változást, a Scania széleskörű megoldási portfóliójából most megkaphatják, amire szükségük van.”
A Scania júniusban mutatta be az akkumulátoros-elektromos, zéró emissziós teherautók következő szintjét, és mostantól R és S fülkéket kínál 400 vagy 450 kW teljesítményű motorral, ami megfelelő a tehergépjármű-alkalmazások széles köréhez. Elsőre talán a regionális távolsági fuvarozás jut eszünkbe (akár 64 tonna össztömeggel), de a rendelkezésre álló tengelytávolság és a motorteljesítmény – 450 kW nagyjából 610 lóerőnek felel meg – azt mutatja, hogy sokféle vevői igény és alkalmazás számára van lehetőség. A nulla károsanyag-kibocsátású tehergépkocsik üzemeltetése már nem elérhetetlen, különösen mivel a teljes üzemgazdaságosság szempontjából ezek a tehergépjárművek megelőzik a dízelüzemű tehergépkocsikat.
A Scania következő szintű villamosított tehergépkocsijai mindegyik járműszerelvényes változatban egyaránt kaphatók. A várható hatótávolság a súly, a konfiguráció és a domborzat függvényében változik, de egy 40 tonnás 4×2-es nyergesvontató-félpótkocsi szerelvény hat akkumulátorral akár 350 km-t is megtehet két feltöltés között, autópályán 80 km/h átlagsebességgel számolva. Egy 64 tonnás „skandináv” kombináció ugyanilyen körülmények között körülbelül 250 kilométeres hatótávolságra számíthat.
A rögzített útvonalon közlekedő tehergépjárművek ezenfelül a hazai telephelyen és/vagy a rendszeres célállomáson történő tervezett töltésből is profitálhatnak. A napi egy alkalmi töltés – például a járművezető kötelező 45 perces pihenőideje alatt – segít a rugalmasabb üzemmenetet folytató teherautóknak, lehetővé téve, hogy a billenőplatósok napközben szabadon közlekedjenek a nagyvárosi területeken (ha a 350 km-es hatótávolság, amellyel a napot valószínűleg kezdik, nem elegendő).
„A Scania elektromos járműválasztéka mostanra elérte azt a pontot, ahol számos különböző ügyfél számára vonzó ajánlatokkal rendelkezünk” – mondta Allard. „Bizonyos alkalmazásokhoz vannak hibridjeink, amelyek „alacsony küszöbű” belépési pontként szolgálnak a villamosítás területére. A két új BEV járművel kiegészítve választékunkat, vonzó megoldásokat tudunk kínálni a 16 tonnás disztribúciós teherautóktól a regionális fuvarozásig és a 64 tonnás teherautókig. Ez csábító azoknak az ügyfeleknek, akik zéró kibocsátásra és alacsony üzemeltetési költségekre törekednek.”
A Scania új szintű BEV tehergépjárművei 4×2-es vontatóként vagy 6×2*4-es változatban rendelhetők. Egy 4×2-es vontatónak 4150 mm tengelytávolságra van szüksége, ha hat akkumulátort szállít, így részesül a megnövelt járműméretre vonatkozó európai szabályozás előnyeiből. Bruttó össztömeg akár 64 tonnáig, mint tipikus skandináv konfiguráció, 6×2-es járművekkel is megoldható.
A töltési kapacitás akár 375 kW is lehet, ami azt jelenti, hogy egy óra töltés általános szabály szerint körülbelül 270-300 km-es hatótávolságot biztosít. A folyamatos teljesítményszint a Scania 40 R vagy S esetében 400 kW (ami 560 lóerőnek felel meg), míg a Scania 45 R vagy S esetében 450 kW (kb. 610 lóerő). A következő szintű Scania villamosított teherautók már most megrendelhetők, a gyártás pedig 2023 negyedik negyedévében kezdődik.
„Növekvő érdeklődést és keresletet tapasztalunk azon ügyfelek részéről, akik a globális CO2 kihívásokkal szeretnének megbirkózni” – mondja Allard. „A Scania természetes partner számukra, mivel komoly örökséggel rendelkezünk, ha a fenntarthatóságról és a teljes körű megoldásokról van szó. És a töltőinfrastruktúra fejlesztésével kapcsolatos előrelépések láttán még nagyobb érdeklődésre számítok az elkövetkező években. A fosszilis energiahordozóktól mentes közúti közlekedés felé való jelentős átmenet van kialakulóban.”
A Scania standján bemutatja a CHARIN szövetség által nyújtott Megawatt töltőrendszerállomás prototípusát. Az MCS szabvány célja, hogy lehetővé tegye a nagy teljesítményű, 1 MW-os vagy annál nagyobb töltést. Ezzel megoldható lenne a távolsági teherautók töltése a járművezetők 45 perces kötelező pihenőidején belül. Egy ilyen töltőrendszer szabványáról még nem született teljes körű döntés. Az ambíciók között szerepel egy nagy biztonságú, egyetlen vezető csatlakozó. Az interfésznek automatizálhatónak kell lennie a járművön egy szabványos hely kialakításával, és lehetővé kell tennie a kétirányú V2X-kommunikációt (jármű-hálózat irányban stb.).
A CCS (a mai szabvány) és az MCS töltési megoldások elérhetősége valóban kulcsfontosságú azon európai ügyfelek számára, akik nagyobb léptékben kívánnak befektetni a BEV tehergépjárművekbe. A Scania több globális partnerrel is összefogott, hogy helyben személyre szabott, egyedi megoldásokat kínáljon. A Traton, a Scania anyavállalata pedig közös vállalatot hozott létre a Volvo Group és a Daimler Truck cégekkel, hogy kiépítsenek egy nyilvános töltőinfrastruktúra-hálózatot a nehézgépjárművek számára Európában.