• Egyéb

Minden eddiginél többet fordít kutatásra és fejlesztésre a Toyota

Teljes átalakulásban van az autóipar, és a Toyota minden erőforrását mozgósítva gondoskodik arról, hogy ne veszítse el innovációs lendületét. Ezért minden korábbinál többet költ a technológiára, és hatékonyabbá teszi kommunikációját.

Az idén márciusban lezárt pénzügyi évet 2,4 billió jenes (körülbelül 6000 milliárd forint) működési bevétellel záró Toyota a világ egyik legjövedelmezőbb autógyártója. Csakhogy az új technológiákkal együtt új szereplők, – közülük a legfelkapottabb manapság a Tesla – és velük új léptékek jelennek meg az autóiparban. Az autonóm mobilitásra irányuló törekvések, valamint a fedélzeti szórakoztató és tájékoztató elektronikai (infotainment), illetve online kapcsolódási technológiák iránti egyre nagyobb kereslet nyomán ma már a világ legnagyobb informatikai óriásai, a Google és az Apple is érdekeltté váltak az iparágban. Ők pedig a Toyota kilenc százalékánál sokkal nagyobb haszonkulcsokkal dolgoznak, és jóval nagyobb sebességgel is mozgósítják a rendelkezésükre álló hatalmas méretű pénzügyi erőforrásokat.

Ezért az idei pénzügyi évben a Toyota minden eddiginél magasabb összeget, 1,08 trillió jent fordít kutatási és fejlesztési célokra. Ennek az összegnek egy részét az olyan, nem központi területektől vonják el, mint a marketing és az értékesítés, ahol nem érvényesülnek a Toyota gyártási rendszer (TPS) elvei. A világszerte elismert, más iparágakban is példaként emlegetett TPS rendszerben például a vállalat mérnökei minden egyes alkatrészről, minden folyamatról teljes körű ismertekkel rendelkeznek, beleértve azok költségeit, és ha kiszerveznek is egyes folyamatokat, először házon belül lemodellezik azt, hogy pontosan átlássák annak költségeit.

Ezt a szemléletet szeretné meghonosítani a marketing kommunikációban is a vállalat két első számú vezetője, Akio Toyoda vezérigazgató és Koji Kobayashi pénzügyi igazgató, akik az IT-szektor szereplői által alkalmazott nem hagyományos, innovatív és gyakran jóval költséghatékonyabb kommunikációs és marketing eszközök meghonosításával szeretnének plusz erőforrásokat felszabadítani és átcsoportosítani a fejlesztésbe. Komoly összegekről van szó: a vállalat az idei évre 2,72 billió jent különített el marketing célokra és általános kiadásokra, ez pedig a cég vezetői szerint túlsúlyként nehezedik a cégre, lelassítva annak kutatási képességét, és meggátolva a mind jobb járművek gyártását – idéz magukat megnevezni nem kívánó, cégen belüli belső forrásokat a Reuters[2].

Fotók: Toyota, Lexus, Olivier Lemoal (Shutterstock)

[1 (cím)] https://www.statista.com/statistics/279648/research-and-development-spending-at-toyota/

[2] https://www.reuters.com/article/us-toyota-china-dentsu-exclusive/exclusive-toyota-pressed-to-innovate-is-cutting-marketing-costs-to-fuel-research-idUSKBN1JG3JH