• Egyéb

Minden idők legkifinomultabb CR-V-futóműve lenyűgöző menetdinamikát és példaértékű menetkomfortot biztosít

A karosszériaszerkezet könnyebb és erősebb, mint valaha, többek között ennek tudható be a finoman hangolt menetdinamika és a kedvező NVH-érték
A karosszériaszerkezet gyártásához új generációs, ultranagy szakítószilárdságú acélt is felhasználnak, így javultak a menettulajdonságok és menetbiztonság terén is jobban teljesít a modell
Az innovatív összeszerelési technikák fokozzák a merevséget és kedvezőbb NVH-értékekkel ruházzák fel a CR-V-t
A vadonatúj futómű példa értékű menetkomforttal és higgadt, nyugodt viselkedéssel nyűgözi le a sofőrt
A kategóriájának egyik leghalkabb utasterével rendelkezik, amit a zajkioltó rendszer tesz csendesebbé

A vadonatúj CR-V alá a Honda legújabb futómű-konstrukciója került, ami minden idők legkifinomultabb CR-V-felfüggesztése is egyben. Kiváló adottságai révén vezetési élmény és menetkomfort tekintetében is a legmagasabb színvonalat képviseli, s természetesen megingathatatlan útfekvéssel segíti a biztos célba jutást.

A kis tömegű, rendkívül merev, alacsony súlypontú karosszériaszerkezethez fejlett első és hátsó felfüggesztés kapcsolódik, amit új menetbiztonsági eszközökkel és változó áttételű kormányművel társítottak. A Real Time AWD névre keresztelt, intelligens vezérlőegységgel (Intelligent Control System™) irányított összkerékhajtási rendszer a Honda egyik legfrissebb technikai megoldása, a megnövelt szabad hasmagassággal kiegészítve igazán komoly terepképességekkel ruházza fel a CR-V-t.

A kis tehetetlenségi nyomatékú, nagy merevségű, kimagasló szakítószilárdságú alapanyagokból készített karosszériaszerkezet az iparág egyik legfejlettebb konstrukciója. Megalkotásába az új generációs, melegen sajtolt, nagy szilárdságú acélt gyártó beszállítókat is bevonta a Honda, e közös munka gyümölcsének tudható be az erősebb, mindazonáltal könnyebb kocsitest, no meg, hogy nulláról 9%-ra nőtt a speciális fém aránya. További fontos változás, hogy a karosszériaszerkezet a korábbi 9 helyett immáron 36%-ban tartalmaz 780 MPa, 980 MPa és 1500 MPa szilárdsági értékű acélokat.

Új, fejlett, önhordó padlólemez
Az elsőrangú alapanyagok és a kifinomult mérnöki megoldások hatásai a CR-V új platformján érhetők leginkább tetten. Ultramodern mivoltából fakadóan jóval könnyebb, mint az előző nemzedék esetében, torziós merevsége pedig 25%-kal javult.

Ez természetesen az NVH-értékekre is kedvező hatással volt, még kifinomultabbá vált tehát a típus, és a minőségérzet is tovább nőtt. A karosszériaelemek hatékony összeillesztéséhez szintén innovatív, különösen hatékony eljárást dolgoztak ki a mérnökök. A gyártási folyamat érdekessége, hogy elsőként a belső vázat állítják össze, ezt követi a külső egység, majd a kötések elkészítése, szemben a klasszikus felállással, mikor elsőként a külső váz születik meg, s azután kerül terítékre a belső szerkezet, valamint a kötések kialakítása.

Az új módszer jelentősen növeli a karosszériamerevséget, miként a kritikus részeken – 40-45 mm helyett – 20 milliméterenként alkalmazott ponthegesztések is. Lényeges adalék, hogy a modern eljárásokból fakadóan a kocsitest élettartama is nagyobb lett.

A formatervezés, a gépészet és a gyártás kapcsán bevezetett újítások hatására a teljes kocsitest csavarodási merevsége 35%-kal lett jobb, míg a torziós merevség 25%-kal nőtt. Ez még finomabban hangolt futómű beépítését tette lehetővé, így jobb lett a már eddig is kiváló menetkomfort, ami természetesen megfelel az európai biztonsági szabályoknak és elvárásoknak, valamint még könnyebben kezelhetővé vált az autó.

A kategória legkifinomultabb beltere
A vadonatúj platform végtelenül csendes és szofisztikált, kedvező NVH-értékű belsőtér kialakítására adott lehetőséget, ami a CR-V Hybrid benzin-elektromos hajtásláncához is tökéletesen passzol. Tulajdonképpen sem a zajok, sem a rezgések nem jutnak be – a karosszériaszerkezeten át – az utastérbe, amihez a korszerű szigetelő- és tömítőanyagok is hozzájárultak.

A CR-V Hybrid esetében még nagyobb hangsúlyt kapott a kifinomultság, ezért a lehető legcsendesebb és legkényelmesebb modellt építették meg a Honda szakemberei.

A motorhangot a CR-V-nél most elsőként alkalmazott, minden modellváltozatnál alapáras Aktív Zajkioltó Rendszer (Active Noise Cancellation, ANC) tartja távol a fülektől. Az alapfelszereltségként kínált berendezés főként az alacsony frekvenciájú hangokat „szűri ki”, méghozzá két mikrofon segítségével, melyek folyamatosan figyelik az utastér zajait. A rendszerhez társított hangszórók szükség esetén olyan frekvenciájú jelet bocsátanak ki, ami kioltja a zavaró hangot. Az ANC menet közben mindig működik, függetlenül attól, hogy a pilóta bekapcsolja-e az audiorendszert.

Jócskán csökkentik az utastérbe jutó motorzajt a motorház oldalaira, a motorháztetőre, a tűzfalra és a műszerfal alá helyezett szigetelőpanelek, valamint az alsó burkolatok. Ezt a célt szolgálja az egy darabból álló, kifejezetten a CR-V Hybridhez készülő padlókárpit is, akárcsak az A-oszlop síkjába épített szélvédő, no meg a stratégiai pontokra illesztett karosszériatömítések és hangszigetelések (pl. az A, B és a C tetőoszlopok belsejében). Az oszlopokba integrált elválasztók megakadályozzák az alulról érkező hangok terjedését, a háromrétegű, 360 fokos ajtószigetelések pedig kirekesztik a menetszél és az utca zajait. Mindezt ún. szigetelőblokkokkal spékelték meg, melyek az oldalablakok alján és sarkaiban bújnak meg, útját állva minden lármának, ami a CR-V utasait bosszanthatná.

Persze az a legjobb, ha nem is keletkezik zaj, ezért a nagy karosszériaelemeket számítógép-alapú eljárással (Computer Aided Engineering, CAE) tervezték meg, kis túlzással végleg búcsút intve a robbanásszerű hangoknak. Végül, de nem utolsósorban hangszigetelő betétek kerültek az első és hátsó kerékdobokba, valamint a padlóra is, tovább csökkentve a zajt és a vibrációt.

Lenyűgöző menetdinamika és példaértékű menetkomfort
A merev karosszériához társított, tovább fejlesztett futómű magával ragadó, egyszersmind kifinomult vezetési élménnyel ajándékozza meg a pilótát, nem csoda, hogy a Honda szakemberei szerint ez a CR-V történetének leginkább vezetőközpontú modellje. A múltban alkalmazottnál sokkal fejlettebb futómű-konstrukció a legrosszabb minőségű utakon is kiváló menetkomfortot biztosít, különösképpen, hogy számos kezelhetőséget javító műszaki megoldást dolgoztak ki a mérnökök.

A szélesebb karosszéria, a megnövelt tengelytáv és a nagyobb kerék-, illetve abroncsgarnitúra ugyancsak elősegíti a jobb úttartást, a hibrid kivitel 30 mm-rel megemelt szabad hasmagassága pedig a sokoldalúságot és a használati értéket fokozza.

Az ultramodern padlólemez optimális alapként szolgált a jelentősen tovább fejlesztett, magával ragadó vezetési élményt nyújtó felfüggesztés számára. Tervezése során az „Egy mozdulat, egy utasítás” filozófia érvényesült, melynek lényege, hogy a CR-V minden helyzetben kiszámítható, azonnal válaszol a vezető mozdulataira és kifejezetten gyors.

Az első kerekeknél alkalmazott, alsó-lengőkaros, MacPherson rendszerű felfüggesztés nagy oldalirányú merevséggel járul hozzá a pontos irányíthatósághoz, hosszirányban viszont kevésbé merev, hogy a menetkomfort is elsőrangú legyen. A legújabb Honda Civicnél is alkalmazott, dupla fogaskerekes, elektronikus rásegítésű szervokormányt (EPS) kifejezetten a CR-V küldetésének és európai vásárlók igényeinek megfelelően hangolták a fejlesztők. Ez a konstrukció páratlanul pontos visszajelzésekkel segíti a precíz irányítást, mindazonáltal kifinomultan és lineárisan működik.

Hogy minél kevesebb rezgés jusson a volánra, a kormányrúd átmérőjét 33 mm-rel megnövelték (ez +36% az elődmodellhez mérten), a kis tömegű szervomotor pedig a dupla fogaslécre került, nem magára a kormányrúdra, ahogy az a hagyományos rendszereknél megfigyelhető. Ezáltal sokkal könnyebbé vált manőverezés kis sebességnél, 26%-kal a kormányelfordulási tartomány is kisebb lett. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy végállástól végállásig mindössze 2,3 fordulatot tesz a volán.

Hátul vadonatúj, multi-link lengőkarrendszer állt szolgálatba, ami nagy tempónál is rendkívül stabillá teszi a CR-V-t, és – a finom EPS-hangolással együtt – kiváló menetkomfortot, a kiszámítható reakciókat és a könnyű, egyenletes kezelhetőséghez is hozzájárul. A merev hátsó stabilizátorrúd gyorsabb kanyarvételeket tesz lehetővé és mérsékeli a karosszériadőlést, míg a gumiszilentekkel felfogatott, „lebegő” segédkerettel még csendesebbé vált az utastér.

Hogy a felfüggesztések kellőképpen el legyenek szeparálva a kocsitesttől és a rezgések ne juthassanak át a karosszériára, előre és hátra egyaránt hidraulikafolyadékkal töltött bakokat építettek. Ezzel a megoldással eddig jóformán csak luxusautóknál találkozhattunk, ahogy a tovább fejlesztett fékrendszer is a felsőbb kategóriákat idézi.
A nagyobb menetbiztonság jegyében nagyobb átmérőjű tárcsák emésztik fel a mozgási energiát, elöl immáron 320, hátul 310 mm-t mérhetünk. A hatékonyságot elektronikus fékerőfokozó (Electric Brake Booster, EBB) növeli, bevezetésével fékerő és adagolhatóság terén is kategóriaelső lett a CR-V. Az EBB segítségével gyorsabban és erősebben fékezhet a vezető, különösképp, hogy a vezérlőegység – szemben a hagyományos rendszerekkel – az aktuális sebességet és a fékpedálra ható nyomóerőt figyelembe véve határozza meg a kifejtett fékerő mértékét.

A CR-V Hybrid fejlett mivoltáról árulkodik, hogy az i-MMD rendszer részeként regeneratív fékrendszer került a modellbe, ami lassításnál generátorként funkcionál és tölti az akkumulátort.

Agilis Vezetési Segédlet (AHA)
A CR-V először kapta meg az Agilis Vezetést Támogató Rendszert. Ez tulajdonképpen nem más, mint egy elektronikusan vezérelt menetstabilizáló, amit kifejezetten az európai útviszonyokat és vezetési stílust alapul véve alkottak meg a mérnökök. Ez a menetbiztonsági eszköz észrevétlenül segíti a vezetőt, hogy kis és nagy sebességnél, illetve szelíd és erőteljes kormánymozdulatoknál egyaránt kockázatmentesen, kifinomultan autózhasson.