Motorolaj olaj nélkül?

Miért lesznek egyre alacsonyabb viszkozitásúak a motorolajok, és miért fordulhat elő, hogy a motorolaj már nem tartalmaz olajat

A fejlesztés során egyre alacsonyabb viszkozitású motorolajokat fejlesztünk, hogy csökkentsük az üzemanyag-fogyasztást és a károsanyag-kibocsátást. Ehhez azonban a motort is ilyen olajhoz kell tervezni, különben nagy anyagi károk keletkezhetnek. Azonban a motorolaj nem lehet bármilyen híg – legalábbis akkor nem, ha olajalapú. Oliver Kuhn, a LIQUI MOLY olajlaborjának vezetőhelyettese elmagyarázza ennek a hátterét.

Mi a helyzet a magas vagy alacsony viszkozitású motorolajjal?

Oliver Kuhn: A motorolaj viszkozitása két számmal van megadva, például: 5W-30. Az első, a „W” előtt álló szám az alacsony hőmérsékleti viszkozitást jelzi, vagyis azt, hogy még mennyire folyékony az olaj alacsony hőmérsékleten. A második szám a magas hőmérsékleti viszkozitást jelzi, vagyis azt, hogy mennyire folyékony az olaj magas hőmérsékleten. Mindkét számra érvényes: minél magasabb, annál viszkózusabb, tehát sűrűbb az olaj. És fordítva is igaz: minél alacsonyabb a szám, annál alacsonyabb viszkozitású az olaj.

Miért lesz egyre alacsonyabb viszkozitású a motorolaj?

Oliver Kuhn: Ez az autógyártóknak és a járművek károsanyag-kibocsátásának további csökkentésére irányuló erőfeszítéseiknek köszönhető. Minél alacsonyabb viszkozitású a motorolaj, annál kisebb erőt kell a motornak kifejtenie a szivattyúzásához. Ez csökkenti az üzemanyag-fogyasztást. Ez a hatás nem óriási, de a híg olaj egyike a számos beállítócsavarnak, amelyet az autógyártók a járműveik hatékonyságának növelése érdekében forgatnak. Olajgyártóként az a feladatunk, hogy olyan motorolajokat fejlesszünk ki, amelyek alacsony viszkozitásúak, és mégis biztosítják a szükséges teljesítményt.

De hogyan tud egy ilyen híg olaj még megfelelően kenni?

Oliver Kuhn: Ez csak a legmodernebb kenőanyag-technológiával lehetséges. A motorolajok két alapkomponensből állnak: az alapolajból és az adalékcsomagokból. Míg korábban a motorolaj legfontosabb teljesítménynövelő tényezője az alapolaj volt, addig ma már az adalékcsomagok töltik be ezt a szerepet. Ők azok, amelyek az alacsony viszkozitású olajok esetében nemcsak a tisztításról és a korrózióvédelemről, hanem a hűtésről és a kenésről is gondoskodnak. Az alapolaj, azaz a tulajdonképpeni olaj tehát alig több, mint az adalékcsomagok hordozófolyadéka. A modern olajok közel egyharmada adalékcsomagokból áll.

Mi történik akkor, ha egy ilyen híg olajat olyan motorba töltök, amely nem erre készült?

Oliver Kuhn: Ha egy motort szerkezetileg nem erre terveznek, akkor ezt semmiképpen sem szabad megtenni, mert akkor az olajfilm egyszerűen túl vékony a motorhoz. Nem teherbíró és elszakad. Az elszakadt olajfilm nagymértékben megnövekedett kopást jelent, ami akár a csapágyak beszorulásához is vezethet. Ez pedig következményes károkhoz és akár jelentős motorkárosodáshoz is vezethet.

Mi történik, ha túl sűrű olajat töltök a motorba?

Oliver Kuhn: A tulajdonképpeni kenés itt kevésbé jelent problémát, az üzemanyag-fogyasztás növekedésétől eltekintve. Az olajszivattyúnak azonban keményebben kell dolgoznia ahhoz, hogy a sűrű olajat átpréselje a híg olajhoz tervezett kis olajcsatornákon. Ezáltal a szivattyú túlterhelődhet és meghibásodhat. És akkor a motor teljesen kenés nélkül marad.

Honnan tudhatom, hogy melyik olaj a megfelelő egy járműhöz?

Oliver Kuhn: Ezt megtudhatja, ha megnézi a kézikönyvet, amelyben meg van adva, hogy milyen olajspecifikációra van szükség. Vagy használhatja az ingyenes olajútmutatót a www.liqui-moly.com weboldalon. Csak néhány kattintás, és máris áttekintést kap a megfelelő olajokról.

Mennyire lehet alacsony viszkozitású egyáltalán a motorolaj?

Oliver Kuhn: Ez egy izgalmas kérdés. A motorolajra jelenleg előírt legalacsonyabb viszkozitás 0W-8. Ez már csaknem egyfokozatú olaj. A nehézséget itt a kenés mellett mindenekelőtt a párolgás jelenti, mert minél alacsonyabb viszkozitású egy olaj, annál könnyebben elpárolog. A 0W-8 esetében ez az egyensúly még éppen csak megtartható. Még alacsonyabb viszkozitás esetén valószínűleg teljesen más kémiai összetételre lenne szükség, amely már nem olajalapú. A 0W-8 egyébként a japán piacra korlátozódik. Eddig csak a Japán Autóipari Szabványügyi Szervezet, a JASO tette közzé a 0W-8 specifikációit, de sem az Európai Autógyártók Szövetsége, az ACEA, sem az amerikai API nem. Ezenkívül a 0W-8 típust kizárólag benzinmotorokhoz tervezték. Dízelmotorok esetében jelenleg a 0W-20 a legalacsonyabb viszkozitás. Ez az ilyen motorok esetében jelentkező nagyobb nyomásterhelés miatt van így.

Ilyen híg motorolajokkal elsősorban autók esetében találkozhatunk. Mi a helyzet a motorkerékpárokkal, a haszongépjárművekkel és a csónakokkal?

Oliver Kuhn: Az alacsony viszkozitású motorolajok esetében a személygépkocsikkal kapcsolatosan folyik messze a legtöbb fejlesztési munka. A haszongépjárművek esetében is megfigyelhető a hígabb olajok irányába mutató tendencia, de sokkal lassabb ütemben. Itt nagy aggodalomra adhat okot, hogy az üzemanyag-megtakarítás nagyobb kopás árán érhető el. A motorkerékpárok esetében a tendencia szintén az alacsonyabb viszkozitású olajok irányába mutat, de csak az xW-30-ig. Ez azzal is összefügg, hogy a motorolaj számos modell esetében a sebességváltót is keni, ezért különleges tulajdonságokkal kell rendelkeznie. A csónakok esetében pedig általában nincs szükség arra, hogy alacsony legyen az alacsony hőmérsékletű viszkozitás – mínusz 20 °C-on csak nagyon kevesen merészkednek ki a vízre. Ráadásul a motortechnológia ott nem változik olyan gyorsan, mint az autóknál.