• Egyéb

Műfajteremtő autó, amit senki nem ismer

Mi volt a világ első luxus szabadidőjárműve? Hát a világ első hibrid luxus szabadidőjárműve? A válasz természetesen a Lexus RX – és mégsem! Bemutatjuk a Toyota Harriert, a zseniális prémium crossover japán eredetijét, amely többször is új ösvényt taposott ki az autóiparban.

A Toyota vezetése 1993-ban stratégiai megbeszélésre ült össze: egy addig nem létező járműtípust vizionáltak, amely a luxuslimuzinok, a kombik és a terepjárók sajátosságait egyesítette volna. Egy évvel később már hivatalos javaslatként szerepelt a soha nem látott modell a terméktervező értekezleten, és 1995 decemberére jóváhagyták Osima Makoto korszakalkotó dizájnját: megkezdődhetett a világ első prémium szabadidőjárművének a fejlesztése. Ezzel párhuzamosan a nagyközönséget is tájékoztatta terveiről a vállalat. Már az 1995-ben leleplezett FLV (Future Luxury Vehicle) tanulmányt is ámulva fogadta a világ, pedig nem ez, hanem a két évvel később bemutatott, jóval radikálisabb Toyota NEW koncepciójármű volt az, ami szinte változtatások nélkül valósult meg szériamodellként…

Aki azt gondolná, hogy az 1998 márciusában bevezetett, első generációs Lexus RX-ről beszélünk, annak félig igaza van: az autó valóban a Toyota-csoport luxusmárkájának újdonságaként jutott el a nyugati piacokra, otthon, Japánban azonban Toyota Harrier néven kezdték el forgalmazni több mint fél évvel korábban. Az önhordó karosszéria, a háromszögletű sarokablakok, az emelt, de nem bumfordi karosszéria és a mára Lexus-lámpaként elhíresült, kerek betétekkel szerelt hátsó zárófény megtette a hatását, a vevők özönlöttek a szalonokba a hat- és négyhengeres motorokkal, első- és összkerékhajtással kínált, luxusfelszereltségű autóért.

A következő generáció 2003-as bevezetése után újabb kihívásnak nézett elébe a modellpáros: 2005-től a Lexus is megjelent hazai piacán, így a japán vásárlók elvileg két márkától szerezhették be ugyanazt a típust, amely mellesleg ugyanazon évtől kezdve a világ első hibrid szabadidőjárműveként vívott ki magának osztatlan elismerést. Briliáns huszárvágással vették elejét a modellkannibalizmusnak a cég vezetői: amikor az RX alig három évvel később megújult, a Harrier változatlan formában folytatta pályafutását egészen 2010-es nyugdíjazásáig.

Ezzel azonban nem ért véget a Harrier sikertörténete. A modellnév 2013-ban visszatért, méghozzá teljesen önálló arculattal. Az egyre nagyobbá váló Lexus RX padlólemeze helyett egy mérettel kisebbre váltott, dinamikusabb, fiatalosabb arculatot öltött, megőrizve ugyanakkor azt a prémium kidolgozást és felszereltséget, amelyet elődeinél megszokhattak a vásárlók.

És amikor bebizonyosodott, hogy az alsó-középkategóriában is van igény a prémium minőségre, a Toyota csoport megismételte húsz évvel korábbi bravúrját. 2015-ben színre lépett a Lexus NX, az RX radikálisan újszerű kistestvére – azt pedig csak a Harrier ismerői vették észre, hogy a luxusmárka újdonsága nemcsak padlólemezében és tengelytávjában egyezett meg a Mangrove rétihéjáról (Circus spilonotus) elnevezett Toyota szabadidőjárművel, hanem oldalablakainak vonalvezetése és látványos törésű C-oszlopa is rendkívül emlékeztetett arra a modellre, amely oly sok világújdonsággal gazdagította az autóipart, ám ezért – szülőföldjén kívül – semmilyen elismerésben nem részesült.

Fotók: Toyota Global