Munkába járás kerékpárral, rollerrel – télen is megoldás és még a munkaadó is támogathatja
Tévhit a köztudatban, hogy kizárólag tavasszal és nyáron vannak tele a kerékpársávok: korábban elképzelhetetlennek tűnt, hogy ősszel vagy akár télen is ezekkel az eszközökkel járjunk. Mára sokan felismerték, hogy számos élethelyzetben, akár a mindennapos munkába járásban is sokkal praktikusabb mikromobilitási eszközt választani autó vagy a tömegközlekedés helyett. Nem csak a felhasználók, a tudatos munkáltatók is egyre gyakrabban élnek ezzel a juttatással. Hogy hogyan lehet ezt megtenni, ebben segít a Jövő Mobilitása Szövetség.
Télen kerékpár és roller? Nem lehetetlen
Amikor eljön a borongós november, a gyakori eső, a szél, a nedves falevelek csúszóssága bizony megnehezíti a rollerrel és kerékpárral járók dolgát – ugyanakkor az ilyen időben még gyakoribb forgalmi dugók továbbra is jól elkerülhetők a mikromobilitási eszközökkel és gyorsabbá, kiszámíthatóvá teszik a munkába járás idejét. Ha megnézzük a budapesti kerékpársávok forgalmi adatait, akkor azt látjuk, hogy a nyárihoz képest jellemzően a felére esik a téli forgalom, azonban fontos látni, hogy a nyári kerékpározók/rollerezők között sok a turista, így kifejezetten jó arányban használják a mikromobilitási eszközöket zordabb időben is a közlekedők.
A BKK adatai szerint a Budapesten elhelyezett 4 kerékpáros mérési ponton idén júniusban összesen 268 ezren, míg októberben 184 ezren haladtak át. A közösségi kerékpárt használók számában nincsen lényeges visszaesés a hideg idő beköszöntével: míg júniusban havonta 389 ezer (tavaly ugyanilyenkor 366 ezer), addig idén októberben több mint 363 ezer utazás történt, azaz a BUBI-val tavaly októberben megtett utak száma 9 százalékkal nőtt idén ősszel. Persze az igazi tél még előttünk van, december-januárban választják a legkevesebben – de ekkor is több tízezren – a közösségi kerékpárokat és a saját eszközöket.
Sok előnye van a kerékpározásnak, rollerezésnek a Jövő Mobilitása Szövetsége szerint nem kell jeget kapirgálnunk róla induláskor, érkezéskor akár fizetős parkolóhelyet keresni, a célunkig visz és kerékpározáskor még a sportolásnak is adunk. Sőt a közlekedési eszközök kombinálása azt eredményezi, hogy mobilabbá és szabadabbá válunk. A Jövő Mobilitása Szövetség a stresszmentes közlekedés fejlesztését tűzte ki célul, ezért szeretné felhívni a figyelmet arra, hogy egyéni közlekedésünkbe érdemes minél több megoldást, illetve akár ezek kombinálást beépíteni, hiszen sok esetben azokkal olcsóbb, gyorsabb, aminek köszönhetően stresszmentesebb és akár kényelmesebb lehet a célunkig való eljutás.
Hogyan kell télen rollerezni vagy biciklizni?
A téli kerékpározáshoz vagy rollerezéshez sokat segít, ha megfelelő tapasztalattal rendelkezünk az általunk választott eszközzel: az ügyességi faktor, a kerékpár- és rollerkezelési tudás fontos szerepet játszik a téli használat során. Íme néhány tipp a Jövő Mobilitása Szövetség szakértőitől:
Ha csúszik az út mindig a hátsó féket használd, ugyanis, ha az elsőt túl erősen húzod meg, akkor blokkolhat az első kerék, ezt el kell kerülni.
Rücskös és puha gumikkal kevésbé csúszik az út! Nyáron érdemes keményre fújni a gumikat, télen inkább laposabban használd. A tömör rollergumik hidegben és nedves úton még csúszósabbak lehetnek.
Tarts nagyobb követési távolságot! Autóhoz hasonlóan, biciklivel is nagyobb követési távolságot kell hagyni csúszós úton, hogy ha hirtelen kell megállni, legyen időd és helyed fékezni. A kerékpár nyergét érdemes kicsit lejjebb ereszteni a stabilabb megállás érdekében.
A sok réteg ruhában, perifériás látást esetleg korlátozó sapkában vagy kapucniban is légy körültekintő sávváltáskor vagy kanyarodáskor, elsőbbségadáskor – ilyenkor különösen jó szolgálatot tehet egy visszapillantó tükör.
A láthatóságra fokozottan érdemes ügyelni: világos ruházatban felkapcsolt első és hátsó lámpával. Fontos, hogy a kabát hossza vagy a táska ne takarja le a kerékpár hátsó lámpáját.
Amennyire lehetséges, kerüld a hirtelen irányváltásokat, fékezéseket és hosszabb időt, távot hagyj a lassításra vagy megállásra.
Ügyelj a pocsolyákra, a jeges és nedves fémfelületekre, ezek nagyon csúszósak lehetnek.
Az elektromos rolleren nem csak magunkat, hanem az akkumulátort is védeni kell az extrém hidegtől. A roller teljesítménye hidegben lecsökkenhet, lomhábbá válik, csökkenhet a hatótáv. Az elektromos kerékpár akkumulátorát is érdemes bevinni és szobahőmérsékleten tárolni.
Kerékpárhasználat mint cafeteria elem
Akár télen, akár nyáron, a munkáltató is sokat tehet azért, hogy munkavállalói kerékpározzanak, mozogjanak, mégse kimerülten és izzadtan érkezzenek a munkába. Sokan nem tudják ugyanis, hogy kedvezményes adózással támogatható a cégek részéről elektromos kerékpár használatba adása, sőt a kerékpárokhoz kapcsolódó fenntartási és üzemeltetési díjak költségként leírhatóak a munkáltató számára.
A cafeteria keretében elérhető adómentes tételek szegényes kínálatában az elektromos kerékpár bérlete egy kiváló lehetőség, aminek sok munkavállaló fog kifejezetten örülni. Ilyen esetben az elektromos kerékpár bérlete a munkavállaló választható béren kívüli juttatás keretének a terhére kerül beépítésre, így részben vagy egészben a munkavállaló finanszírozza az eszköz bérletét. A vállalati flottás gépjárművek analógiáját követve, a munkáltató finanszírozza a bérletet, és a kerékpárt extra juttatásként, vagy munkaeszközként adja a munkavállaló számára.
Az elektromos kerékpár így nem egy vállalati szinten egységesen járó juttatási forma, hanem egy extra ösztönző eszköz a munkáltató kezében. Ráadásul Kárpáti András, a Jövő Mobilitása Szövetség elnöke szerint ez a fajta támogatás könnyen integrálható a vállalat ESG stratégiájába, így hozzájárul a fenntarthatósági célok eléréséhez is.
Persze más módja is van a vállalati kerékpárflotta kialakításának: ennek bevezetése olyan stratégiával is megoldható, ahol a kerékpárok egy közös belső flottában vannak, és a munkavállalók szabadon választhatnak közülük: gyakorlatilag egy belső közbringa rendszerről van szó. A Hellovelo Zrt. országosan már több ilyen kerékpáros flottát üzemeltet, összesen 150 kerékpár érhető el különböző cégek dolgozói számára. Vannak köztük kis-, közepes- és nagyvállalatok is, akik élnek a lehetőséggel és valamilyen formában támogatják munkavállalóik kedvezményes kerékpározási lehetőségét.
Rollerrel az értekezletre
Sok cég a vállalati autó mellé adja a mikromobilitási eszközt: a csomagtartóban egy rollert is elhelyeznek, hiszen gyakran előfordul, hogy a munkaügyben érkező dolgozó egy távolabbi, nem fizetős, szellősebb parkolót keres és a belvárosi közlekedést egy gyors rollerezéssel váltja ki. Fontos megjegyezni, hogy az elektromos rollerek már a cégautóhoz hasonlóan, akár flotta üzemeltetésben is elérhetőek és tisztán elektromos mivoltuk miatt „cégautó” adómentesek. A Jövő Mobilitása Szövetség szerint ez a jövő: amikor a közlekedési helyzethez igazodva váltogatjuk eszközeinket, illetve a különböző közlekedési megoldásokat a minél gyorsabb és stresszmentesebb célba érés érdekében.