Az új NC750X erőforrása és elektronikája

2021 HONDA NC750X

Erőforrás

  • Az elektronikus gázmarkolattal felszerelt erőforrás 3kW-tal (4,08 LE) izmosabb lett. Csúcsteljesítménye 58.62 LE, legnagyobb forgatónyomatéka 69 Nm
  • Rövidebb áttétel az első három váltófokozatnál, 600 f./perccel megnövelt maximális fordulatszám
  • A nyomatékhatárolós tengelykapcsoló (ti. csúszókuplung) alkalmazásával 20%-kal csökkent a kuplungkar behúzásához szükséges erő és gyors visszaváltásoknál sem kell a hátsó kerék blokkolásától tartania a pilótának
  • Euro 5-ös erőforrás, 3,53 l/100 km-es üzemanyag-fogyasztás (WMTC szabvány szerint)
  • 35 kW-os, A2-es vezetői engedéllyel vezethető változat is szerepel a kínálatban

Az NC750X folyadékhűtésű, SOHC-vezérlésű, nyolcszelepes, soros, kéthengeres motorja átütő erővel nyűgözi le pilótáját az alsó és középső fordulatszám-tartományban. Viszonylag hosszú löketének, különleges formájú égéstereinek és nagy tehetetlenségi nyomatékú főtengelyének köszönhetően már egészen alacsony fordulaton jelentős nyomatékot szabadít a hátsó kerékre, s mivel valamelyest előredöntötték a Honda szakemberei, még alacsonyabbra került a tömegközéppont. A 2021-es modellfrissítés folyományaként az erőforrás 1,2 kg-mal könnyebb, mint korábban és működése is hatékonyabb. A módosított, hengereként eltérő szelepvezérlésnek, az új, elektronikus gázmarkolatnak és a továbbfejlesztett kipufogórendszernek hála nőtt a csúcsteljesítmény és akár 7000 f./percre is felpörgethető az egység. Emelkedett és már 5000 f./perc felett is ámulatba ejtő tolóerővel örvendeztet a forgatónyomaték, így minden helyzetben rugalmas a megújult NC.

A – 6750 f./percnél jelentkező – csúcsteljesítmény 58.62 LE (4,08 LE-vel nőtt), a legnagyobb forgatónyomaték 69 Nm (4750 f./percnél). A villámgyors állórajtok és a páratlan rugalmasság érdekében lerövidítették a – hagyományos és a DCT – váltó első három fokozatának áttételét. Az eredmény magáért beszél: 30 km/óráról gyorsítva az NC750X 1,7 másodperc alatt tesz meg 20, illetve 3,2 mp alatt 50 métert. Hogy a fogyasztás csökkenhessen, hosszabb 4., 5. és 6. fokozatot építettek be, így 60 km/óránál percenként 2500-at forog a főtengely.

A modell 35 kW-os változatban elérhető, így az A2-es jogosítvánnyal rendelkezők is kihasználhatják az NC750X képességeit. Amennyiben a motor vásárlását követően megszerzik a korlátlan vezetői engedélyt, a fojtószelepház cseréjével és az ECU átprogramozásával bármikor kivehetik a „fojtást” a Honda márkaszervizek.

A magas fordulatszámon is kifinomult járáskultúrát két kiegyensúlyozó-tengely biztosítja, míg a jellegzetes, pulzáló hang a 270 fokos főtengely-elékelésnek és a szokatlan gyújtássorrendnek tudható be. A furat 77, a löket 80 mm. A hatékonyságnövelés, a megbízhatóság és a súlycsökkentés jegyében bizonyos alkatrészek több feladatot is végeznek: a vezérműtengely például a hűtőfolyadék-szivattyút is hajtja, a kiegyensúlyozó-tengelyek pedig az olajpumpát is forgatják.

A hatfokozatú váltóhoz rendelt nyomatékhatárolós tengelykapcsoló (ti. csúszókuplung) alkalmazásával 20%-kal csökkent a kuplungkar behúzásához szükséges erő, és gyors visszakapcsolásoknál sem kell a hátsó kerék blokkolásától tartania a pilótának.

A pehelysúlyú, ötszögletű kipufogódob kisebb, mint az elődmodellen, a két kamrát pedig furatokkal ellátott cső köti össze, ami a záró-, ún. rezonátorkamrával együttműködve jellegzetesen pulzáló, mélyebb hangot kölcsönöz a gépnek. Mindezt kétrétegű, beépített katalizátorral toldották meg, tovább mérsékelve a károsanyag-kibocsátást.

Az NC750X emissziója megfelel az Euro 5-ös környezetvédelmi előírásoknak és fogyasztása is lenyűgöző, csupán 3,53 l/100 km (WMTC szabvány szerint). Takarékos mivolta a nagy hatótávolsághoz is hozzájárul, ezt bizonyítja, hogy a 14,1 literes, ülés alatti üzemanyagtartály tartalmával közel 400 kilométer tehető meg.

Erőforrás és elektronika

  • Az elektronikus gázmarkolattal társított üzemmódkapcsoló három gyári és egy felhasználó által beállítható menetüzemmódot kínál fel
  • A jóval precízebben beállítható Honda Állítható Nyomatékszabályozó (Honda Selectable Torque Control – HSTC) három szintlépcsőben használható

Hogy minden helyzetben ideális legyen a működés, elektronikus gázmarkolat és három menetüzemmód áll a pilóta rendelkezésére, ezek közül a bal oldali kapcsolókonzollal vagy a TFT-műszeregységen választhat.

SPORT programra kapcsolva agresszív a teljesítményleadás és a motorfék, alacsony szinten avatkozik be a HSTC, a DCT pedig 4. üzemmódban teszi a dolgát.

ESŐ (RAIN) üzemmódnál óvatos teljesítményleadás és motorfék jellemzi a motorkarakterisztikát, míg a HSTC a legmagasabb, a DCT 1. üzemmódra vált.

ÁLTALÁNOS (STANDARD) állásban középszintre áll be a teljesítményleadás, a motorfék és a HSTC, a DCT pedig a 2. fokozatban működik.

FELHASZNÁLÓ (USER) beállításnál a pilóta maga határozhatja meg, hogy alacsony, közepes vagy magas szintű legyen a teljesítményleadás, a motorfék és a HSTC, sőt arról is dönthet, hogy a négy DCT-üzemmód közül legyen aktív.

Honda Állítható Nyomatékszabályozó (Honda Selectable Torque Control – HSTC) a hagyományos és a DCT váltóval felszerelt NC750X-hez egyaránt alapfelszereltségként jár. A rendszer sokkal finomabban kalibrálható, ugyanis elektronikus gázmarkolatot kapott a modell, és immáron kettő helyett három üzemmód közül választhat a pilóta.

  1. szint: minimális kipörgést enged a hátsó keréknek (pl. murván vagy sárban), méghozzá kevesebbet, mint az elődmodellnél.
  2. szint: ez az alapbeállítás. Fokozza a tapadást, ezáltal magabiztossá teszi a pilótát átlagos időjárási és útviszonyok közepette.
  3. szint: maximális tapadást garantál csúszós útfelületen.

A HSTC természetesen ki is kapcsolható.

https://egyszermarlattamautot.hu/2020/11/10/het-teljesen-megujult-motorkerekpar-erkezik-a-honda-2021-es-kinalataba/