Négy karika és négykerék-hajtás

A quattro 40 éve: a mérföldkövek

Amikor az Audi Quattro először megjelent a Genfi Nemzetközi Autószalonon 1980-ban, olyan erőátviteli rendszert mutatott be, amely teljesen új volt a személyautók között: egy összkerékhajtás, amely könnyű, kompakt és hatékony volt. Ez már a kezdetektől kifejezetten alkalmassá tette a quattro koncepciót a sportautók és a sorozatgyártás számára. A 147 kW (200 LE) teljesítményű eredeti Quattro (Ur-quattro) 1991-ig a modellválaszték része maradt és számos műszaki átdolgozást hajtottak végre rajta. 1984-ben a kínálat kiegészült az exkluzív, 225 kW (306 LE) teljesítményű Sport quattro modellel. 1986-ban az addig az eredeti quattro hajtásban szereplő, manuálisan zárható központi differenciálművet felváltotta a Torsen differenciálmű, amely képes volt a változó arányú nyomatékelosztásra.

Az ezt követő években a márka tovább finomította a quattro technológiáját. Az első, állandó összkerékhajtással szerelt Audi TDI modell 1995-ben jelent meg. 1999-ben a technológiát a kompakt szegmensben, az A3 és a TT modellsorozatoknál is alkalmazni kezdték. A következő nagy lépés 2005-ben történt, amikor megjelent az aszimetrikus-dinamikus nyomatékelosztású központi differenciálmű. 2007-ben az Audi R8 modellnél megjelent a viszko-tengelykapcsoló az első tengelyen, amelyet egy évvel később a sport differenciálmű követett. Az ultra technológiával működő quattro összkerékhajtás 2016-ban egészítette ki a kínálatot.

A quattro 40 éve: dominancia a motorsport területén

Az Audi 1981-ben vett részt először a Rali Világbajnokság versenyein, egy szezonnal később pedig már domináns résztvevője volt a sorozatnak. Az Audi csapata 1982-ben elhódította a gyártók bajnoki címét, 1983-ban pedig a finn versenyző, Hannu Mikkola begyűjtötte a legjobb pilótának járó trófeát. 1984-ben az Audi mindkét címet megnyerte, ekkor a svéd Stig Blomqvist lett a világbajnok. Ugyanebben az évben az Audi bemutatta a rövidebb tengelytávú Sport quattro modellt, amelyet 1985-ben a 350 kW (476 LE) teljesítményű Sport quattro S1 követett. 1987-ben Walter Röhrl egy speciálisan átalakított S1 volánja mögött szerezte meg az első helyet a Pikes Peak hegyi felfutó versenyén, amely tökéletes lezárása volt az eredményes rali éveknek.

Az Audi figyelme ezután a túraautók felé fordult. 1988-ban – első próbálkozásra – a márka Audi 200 modellje mind a pilóták, mind a gyártók versenyében a legjobbnak bizonyult az egyesült államokbeli Trans Am sorozatban. A következő évben az Audi az IMSA GTO sorozatban versenyzett, jelentős sikerrel. 1990/91-ben az Audi csatlakozott V8 quattro modelljével a német túraautó bajnokság, a DTM mezőnyéhez, ahol két egyéni bajnoki címet nyert. Az A4 quattro Supertouring 1996-ban hét nemzeti bajnokságban indult és mindenhol az élen végzett. Két évvel később az európai döntéshozó szervek szinte teljesen kitiltották az összkerékhajtást a túraautók versenyéből.

Az Audi összkerékhajtású versenyautója, az Audi R18 e-tron quattro hybrid hajtással, 2012-ben állt újra rajtvonalhoz. A V6 TDI erőforrás a hátsó kerekeket hajtotta, míg egy lendkerekes akkumulátor az első tengelyen elhelyezett két elektromos motornak továbbította a visszanyert energiát. Az autó gyorsításnál használta az ideiglenes quattro hajtásrendszert. Nevéhez elképesztő pályacsúcsok, három, a Le Mans-I 24 órás versenyen aratott összetett győzelem illetve a World Endurance Championship (WEC) sorozat két egyéni és gyártói bajnoki címe fűződik.

A quattro 40 éve: a haladás technikája

A quattro lényegében ikonná vált. Az elnevezés a biztonságos vezetés, a sportosság, a műszaki szakértelem és a domináns sportsikerek szinonimája lett, lényegében “A haladás technikája” röviden. A quattro modellek sikere az utakon és a versenypályákon tovább erősítette ezt a pozíciót és számos legendás tv reklám és hirdetési kampály alapjául szolgált. 1986-ban Harald Demuth profi raliversenyző egy Audi 100 CS quattro modellel hajtott fel a finnországi Kaipola síugró sáncra. A pálya és ralikrossz bajnok Mattias Ekström 2019-ben megismételte a mutatványt, ő egy három elektromos motorral szerelt Audi e-tron quattro modellel hódította meg a kitzbüheli Streif lesiklópálya legmeredekebb, 85 százalékos szakaszát.