Négy karika és négykerék-hajtás

A quattro 40 éve: rekord eredmények és a modellkínálat

A quattro hajtás az elmúlt 40 év során elismerésre méltó eredménylistával büszkélkedhet. 2019. év végéig az Audi összesen 10 448 406 autót gyártott összkerékhajtással, egyedül 2019-ben 804 224 ilyen modell készült. Közel 45 százaléka a tavalyi évben gyártott Audi modelleknek quattro hajtással rendelkezett, legtöbbjük pedig a kínai Changchun és a mexikói San José Chiapa üzemek gyártósorain készült. Ingolstadtban és Neckarsulmban 2019-ben összesen 258 765 új autót gyártottak a legendás összkerékhajtási technológiával.

A quattro hajtásrendszer az Audi márka alappillére. A kompakt A1 modell kivételével minden modellsorozatban megjelenik. Minden nagyméretű és különösen erős járműváltozatnál – ez igaz az S és RS modellekre is – a négy keréken keresztül továbbítja a rendelkezésre álló lóerőt.

Quattro 2.0: elektronikus nyomatékszabályzás

Az Audi az elektromos összkerékhajtás következő fejlesztési szintjétt mutatja be. Az Audi e-tron S és az e-tron S Sportback tanulmányokban a quattro rendszert egy elektronikus nyomatékszabályzással egészítették ki. Az elektronikus nyomatékszabályozás – amely során a rendszer elosztja az erőt a kerekek között – csupán ezredmásodpercek alatt történik. Ekkor akár kiemelkedően magas nyomatékot is képes kezelni, hogy a jármű sportautókhoz hasonló dinamikával vegye a kanyarokat. Az Audi az első gyártó a prémiumszegmensben, aki a három elektromos motor használatát a tömeggyártásban alkalmazza.

Az Audi e-tron és az Audi e-tron Sportback tanulmányokkal az Audi belép a fenntartható közlekedés világába. Mindkét SUV modellnél elektromos motorok hajtják mind az első, mind pedig a hátsó tengelyt. A futómű és a hajtásvezérlés pedig szorosan együttműködik, hogy a nyomatékot idealis arányban ossza szét közöttük – állandóan, teljesen változóan és a másodperc törtrésze alatt.

Hatékonysági okokból az elektromos SUV modellek a legtöbb helyzetben kizárólag a hátsó tengelyen lévő elektromos motort használják. Amennyiben a vezető az így elérhetőnél nagyobb teljesesítményt igényel, az első tengelyen található egység azonnal bekapcsol. Ez prediktív módon szintén megtörténik, például jeges útviszonyok, nagy sebességgel bevett kanyar előtt vagy az autó alulkormányozottsága vagy túlkormányozottsága esetén, megelőzve az esetleges megcsúszást. Az eredmény: kiemelkedően pontos kezelhetőség, amely nagymértékben állítható a szabályzórendszeren keresztül, a maximálisan stabil és a sportos hangolás között.

A legjobbak ligája: a mechanikus quattro hajtásrendszerek változatai

Az Audi quattro technológiája sokoldalú és pontosan az adott járműkoncepcióhoz igazítva készült. Egy dologban azonban minden modell megegyezik: a mód, ahogy a rendszer az elektronikus menetstabilizátor (ESC) funkciójaként működő kerekenkénti nyomatékszabályozással együttműködik, ugyanaz. Ez a tapadás határán a megfelelő pillanatokban óvatosan adagolt fékezésekkel finomítja az autó kezelhetőségét.

Váltótípustól függően két technológia áll rendelkezésre a hosszirányban, előre beépített motorral szerelt modelleknél. A quattro állandó összkerékhajtás rendszerének – amely a tiptronic nyomatékátalakítóval együttműködésben dolgozik – középpontjában egy teljesen mechanikus, önzáró központi differenciál áll. Normál haladáskor kicsivel több nyomatékot juttat hátra, de szükség esetén akár a teljes nyomaték 70 százalékát az első vagy 85 százalékát a hátsó tengelyre irányítja. Azonban az ultra technológiával működő quattro rendszer – amely az S tronic vagy kézi váltóval szerelt modelleknél érhető el – kettős tengelykapcsolós elrendezést használ. Ez azt jelenti, hogy a vezérlőegység szükség esetén egy szempillantás alatt elsőkerék-hajtásról összkerékhajtásra vált, számos helyzetben prediktív módon. Az állandó rendszerekkel összehasonlítva a vonóerőt és a kezelhetőséget tekintve nincs különbség.

A keresztirányban beépített erőforrással rendelkező kompakt Audi modellek saját quattro hajtásláncot használnak. Ennek a szíve egy hidraulikus működtetésű, többlamellás tengelykapcsoló, amely a jobb súlyeloszlás érdekében a hátsó tengelyen kapott helyet. Számos modellben ez olyan dinamikus megoldást kínál, hogy abban a pillanatban, ahogy az autó befordul egy kanyarba, az első tengelyre irányuló nyomaték egy részét a hátsó tengely felé továbbítja. A középmotoros, nagyteljesítményű sportautóként népszerűvé vált R8 modellben szintén egy többlamellás tengelykapcsoló dolgozik, de itt az első tengelyen található. Ez szükség esetén képes a hátsó kerekektől érkező nyomatékot az első kerekekhez irányítani.

A CIKKNEK MÉG NINCS VÉGE!
LAPOZZ (a hirdetés alatt) A KÖVETKEZŐ OLDALRA!