Négy platform az Audi elektromos autói számára

Következetesen az elektromos mobilitás szellemében alakítja át termékportfólióját az Audi, mégpedig a kompakt szegmenstől egészen a nagyteljesítményű modellekig. Ennek során ki kívánja használni a teljes vállalatcsoportra kiterjedő szinergialehetőségeket, s ahogy a fejlesztésben, úgy a gyártásban is négy különböző platform műszaki alapjaira építkezik. A négykarikás márka így minden piaci szegmensben testreszabott megoldásokkal szolgálhat ügyfeleinek. Az e-tron* formájában az Audi a moduláris hosszmotoros platform (MLB) megfelelően adaptált változatának (MLB evo) műszaki alapjaira készíti első nagysorozatú SUV-modelljét, az e-tron GT concept négyajtós Gran Turismo a Porsche J1 jelzésű platformjára épül, míg a kompakt elektromos modellek alapjául a Volkswagen-csoport sokoldalú moduláris elektromos platformja (MEB) szolgál, a nagyteljesítményű, nagyméretű elektromos modellek pedig az új prémium elektromos platformot (PPE) használják.
Az első tisztán elektromos Audi az MLB evo alapjain – az Audi e-tron*

Az e-tron* immár az elektromos korszak kezdetét jelenti az Audi számára, az SUV-modell első ízben ötvözi az elektromos mobilitást az Audi-minőséggel: kifinomult hajtásrendszer és energia-visszatáplálás (rekuperáció), összkerékhajtás és a legmagasabb színvonalú kényelem – röviden: “A haladás technikája”. Az e-tron* a moduláris hosszmotoros platform (MLB) széleskörűen adaptált változatának (MLB evo) műszaki alapjaira épül, s az új karosszériaforma számos innovatív szerkezeti elemet tartalmaz a jármű középső traktusa és teteje alsó részének konstrukciójában.

2928 milliméteres tengelytávjával az e-tron* a Q5 és a Q7 SUV-modellek között helyezkedik el a palettán. Nagyfeszültségű akkumulátora akár 95 kWh energiát is tárolhat és a WLTP-menetciklus szerint akár 400 kilométer feletti hatótávot is lehetővé tehet. E kiváló érték mögött mindenekelőtt innovatív energia-visszatáplálási (rekuperációs) rendszere rejlik, amely a felvett energia akár 30 százalékát is visszanyerheti a fékezési fázisok során. A felsőkategóriájú SUV-modell két gazdaságos, magas hatásfokú aszinkronmotorja (ASM) együttesen 300 kW maximális teljesítményt produkál és a villámgyors szabályzású elektromos összkerékhajtással együttműködve mindenfajta útfelületen és terepen sportosan stabil menettulajdonságokról gondoskodik. Az Audi e-tron* széleskörűen és magas színvonalon, váltakozó- és egyenárammal, illetve az első sorozatgyártású modellként akár 150 kW teljesítménnyel is tölthető. E képességét magas hatásfokú hőmenedzsement-rendszerének köszönheti. Az e-tron Sportback formájában még 2019 folyamán egy további karosszériaváltozat is érkezik. 

A nagyteljesítményű modellek J1 platformja – az e-tron GT concept

A 2018-as Los Angeles-i és a 2019-es Genfi Autószalonon e-tron GT concept show-modelljével az Audi szériaközeli tanulmány formájában kínált betekintést jövőbeni nagyteljesítményű Gran Turismo modelljeibe. Az e-tron GT concept egyfajta “Signature Car” szerepét tölti be a négykarikás márka számára, amely mély benyomást keltően bizonyítja, milyen érzelmekben gazdag élményt is nyújthat az elektromos mobilitás. A koncepciómodell sportos és érzelemdús dizájnnal csábít, miközben a technika vonzó élményével szolgál, amelynek műszaki alapjául a Porsche által nagyteljesítményű modellekhez kifejlesztett J1 platformot használta az Audi.

Az Audi e-tron GT concept show-modell két állandó gerjesztésű szinkronmotorja (PSM) 590 lóerő (434 kW) rendszerteljesítményt és 830 newtonméter rendszer-forgatónyomatékot produkál. A négyajtós GT álló helyzetből mindössze 3,5 másodperc alatt katapultál 100 kilométer/órás és alig több, mint 12 másodperc alatt 200 kilométer/órás tempóra, s a gyorsítás csupán 240 kilométer/óránál ér véget. Igény szerint az Audi e-tron GT concept rövid idő alatt feltölthető, 800 voltos nagyfeszültségű rendszere ugyanis az egyenáramú (DC) töltőállomásokon 350 kW teljesítménnyel már mintegy 20 perc alatt lehetővé teszi az akkumulátor 80 százalékos feltöltését. Sorozatgyártású modellként az e-tron GT concept a WLTP-szabvány szerint több mint 400 kilométer hatótávot is kínálhat.

A több mint 90 kWh energiatároló-képességű akkumulátor a padlózatban, a tengelyek között kapott helyet. Az akkumulátorblokkot a hátsó lábtér alatt bemélyedésekkel alakították ki a tervezők, így sportos üléspozíció mellett is minden bennülő magas színvonalú üléskényelmet élvezhet. Ez a különleges elrendezés a sportautókra jellemző alacsony karosszéria ellenére is lehetővé tette a hajtásrendszer akkumulátorának a jármű padlózatában megoldott elhelyezését – s ezzel a gépkocsi tömegközéppontjának különösen alacsony pozícióját. Összességében mindez kimondottan kellemes és pihentető ülésergonómiát biztosít.

A szénszálerősítésű műanyag (CFRP) tetővel kialakított, könnyűszerkezetes karosszéria kombinált anyagfelhasználású (multimaterial) építési mód szerint készült. Az Audi e-tron GT concept hosszúsága 4,96, szélessége 1,96, míg magassága 1,38 méter, a sorozatközeli tanulmány így a klasszikus Gran Turismo modellek arányait testesíti meg.

Az első és a hátsó tengelyen egy-egy elektromos motorral kialakított quattro összkerékhajtás a különösen mélyre süllyesztett tömegközépponttal közösen ideális feltételeket biztosít egy sportautó számára. A hajtásrendszer-menedzsment igény szerint alakítja az egyes elektromos motorok forgatónyomatékát – illetve azok arányát – a tengelyeken, enyhe fékezési beavatkozásokkal az egyes kerekeket is külön-külön szabályozva. A műszaki konstrukció számos futómű- és performance-megoldás – például összkerékkormányzás és sport-differenciálmű – alkalmazását is lehetővé teszi, a hatékony vonóerőátadási képességek és a magasfokú menetdinamika kiemelkedő kombinációját kínálva.

A sorozatgyártásban különböző teljesítményű elektromos motorok, illetve ugyancsak eltérő kapacitású akkumulátormodulok alkalmazására is lehetőség nyílik.