Nem túl jól sikerült Lexus átalakítások
A legtökéletesebb gyémántból is lehet értéktelen kavicsot csiszolni
A Lexus márkanév említésekor a legkülönfélébb fogalmak juthatnak az ember eszébe, a megbízhatóságtól a hibrid technológiáig, a japán kézműves hagyományok átörökítésétől a kiváló értéktartásig. Arról viszont, hogy az alábbi szörnyszülöttek építőinek mi jutott az eszébe, fogalmunk sincs.
A Lexus SC (1991-2000) volt a márka első kupé modellje. A márkateremtő LS luxus szedán többszörösen díjnyertes 4.0 V8 hajtásláncával felszerelt kétajtósnak már a születési körülményei sem voltak mindennapiak: az akkoriban elfogadott kétdimenziós tervezés helyett térben gondolkodtak a dizájnerek, a szokásos esztétikai megfontolások és elvek helyett pedig „érzések és érzelmek” irányították a folyamatot. Így jött létre a maga korában kimagaslóan áramvonalasnak számító (0,31 Cw), a globális autóipar által iránymutatónak tartott forma. Ezek az átépített példányok kivétel nélkül a kaliforniai Oakland városából származnak, valami helyi fertőzésről lehet tehát szó, bár a Donk vagy Dub néven ismert műfaj világszerte népszerű. Az alkotók szemmel láthatóan büszkék voltak arra, hogy a Lexus történelmének ehhez a gyöngyszeméhez nyúlhattak hozzá – a kérdés csupán az, hogy ezt miért tették?
Nem csak lelkes amatőrök követnek el büntetendő átalakításokat: ezt a szörnyszülöttet például néhány éve névvel vállalta, pénzért kínálta eladásra alkotója, a japán ASI tuningműhely. Az ültetett szabadidőjármű az agresszív orrátépítés nyomán elveszítette minden egyéniségét, cserébe 5.7, V8-as motorja teljesítményét 600 lóerőre tornázták fel. Alapját a Toyota Land Cruiser V8 minden földi és földöntúli jóval felszerelt ikertestvére, az LX adta. Az elpusztíthatatlan autó az EU országaiban nem, de Ukrajnában és Oroszországban kapható.
Az első generációs LS400 autótörténeti jelentőségű luxuslimuzin, amelynek fennmaradó példányait minden áron érdemes megmenteni az enyészettől. Minden áron – kivéve, ha az azzal jár, hogy platós teherautót építünk belőle. Az elgondolás egyébként nem rossz, a kivitelezés sem tűnik igénytelennek, az viszont, hogy reklámfelületté alacsonyították ezt az egykor talán orvosprofesszorokat, ügyvédeket, hollywoodi színészeket szállító telivért, könnyfakasztó fordulat.
A rózsaszín cuki, barátságos, gyermeki árnyalat. Akár autón is jól mutat, ha az hasonlóképpen aranyos, parányi jószág. Egy Lexus LS viszont – akár első, akár negyedik szériás – nem feltétlenül tudja kibontakoztatni tekintélyét, ha hatalmas vattacukor-felhőként kell gurulnia az utakon. A helyzeten az arany márkalogó és a rózsaszín telekerekek sem javítanak.
Ha azt gondolnák, a pink a legborzalmasabb dolog, amivel egy Lexus karosszériáját megbecsteleníthetjük, tévedünk. Sem a katonai kivitelű RX 450h, sem a tetőtől talpig krómba vont LS nem érdemelte meg a sorsát.
Ha autóátépítésről van szó, egyetlen nemzet szülöttei sem képesek olyan fantáziadús elvetemültségekre, mint a japánok. Ezt a harmadik generációs LS 430-ast a szigetországban építették át neon hirdetőtáblává. A fényhatások annyira magukra vonják a figyelmet, hogy az agresszív ültetést szinte észre sem veszi az ember.
A Lexus modellkínálata luxuskupékat és terepjárókat egyaránt tartalmaz. Vannak azonban, akik szerint ezt a kettőt felesleges elválasztani egymástól. Így született meg ez a hegyi kabrió, amelynek alkotója legalább arra ügyelt, hogy a bukókeret ne akadályozza az SC430 fémtetejének nyithatóságát – bár ez azzal jár, hogy a járókelők közvetlenül a szemébe mondhatják, micsoda ízléstelenséget követett el.
Formatervezők és kézműves mesterek hónapokat, olykor éveket töltenek el azzal, hogy esztétikailag és műszakilag minél tökéletesebb munkát végezzenek, legyen szó áramvonalas karosszériaidomokról, kifinomult felületkezelésről vagy ízléses színvilágról. Aztán jön valaki, akinek a napköziben belekevertek valamit a teájába, és megépíti azt a förmedvényt, amihez foghatót a természet legfeljebb erős kozmikus sugárzás hatására létrejövő mutáció esetén tudna produkálni. A burjánzásokon átsejlő hátsó lámpából ítélve ez egy első generációs LS400, ami még megbocsáthatatlanabbá teszi ezt a rémtettet.
Fotók: carcapture.blogspot.hu, clublexus.com, lexusenthusiast.com, stancenation.com