Nikola Reckless

Hamarosan eljön az idő, amikor a gyalogságot robotkutyák és drónok váltják fel a harcászatban. Ma még azonban hús-vér katonák hajtják végre a műveletek többségét, nekik pedig valahogy el kell jutniuk A-ból B-be. Az ehhez rendelkezésükre álló járművek globális kínálata zavarba ejtően gazdag, és némelyikük nemcsak katonai, de autós szemmel nézve is érdekfeszítő. Ezekből mutatjuk be most a tíz legérdekesebbet.

A speciális feladatokra tervezett, különleges műszaki paraméterekkel bíró katonai járműveknek mindig is megvolt a civil rajongótábora. Az internet megjelenésével aztán annyi minden egyébhez hasonlóan ez a terület is átláthatóbbá, szélesebb körben megismerhetővé vált.

Míg harminc évvel ezelőtt a világhíradókból tájékozódó nagyközönség azt hihette, nincs élet a Humvee-n túl, ma már néhány kattintással felderíthetjük a könnyű harci járművek sokszínű világát. Az átlagember persze egészen más szemmel nézi ezeket a gépkocsikat, ami azok fejlesztőit is óhatatlanul befolyásolja. Míg az esztétikum, az egyedi megjelenés korábban sokadrangú szempont volt egy katonai célú jármű fejlesztése során, a gyártók ma már a célszerűség és a megbízhatóság követelményein túl arra is ügyelnek, hogy újdonságaik megjelenésükkel elérjék a közönség egyre magasabb ingerküszöbét.

A külcsín bűnét mi sem tagadjuk: összeállításunkban főleg olyan járművek szerepelnek, amelyek harcászati funkciójukon túl az átlagos autórajongók szívét is képesek megdobogtatni. Az autonóm mobilitási technológiák fejlődésének ütemét elnézve egyáltalán nem lehetünk biztosak abban, hogy tíz év múlva is hasonló modellek szolgálják majd ki a világ fegyveres erőit – addig gyönyörködjünk tehát bennük, amíg lehet.

Nikola Reckless

Az elektromos kamion fejlesztése mellett hadipari fejlesztésekre is marad energiája a Nikola Motor Company-nek. A Reckless („felelőtlen”) egy ultra könnyű (felszereltségtől függően egy-két tonna száraz tömegű), rendkívül mozgékony, négyszemélyes terepjáró, amely páncélzatot nem kínál ugyan, viszont négy másodperc alatt gyorsul 100 km/h-ra, és csőváz-szerkezetén géppuskák, aknavetők és egyéb fegyverzet helyezhető el. A kevlárral golyóállóvá tett kerekeket 400V-os villanymotorok hajtják; ezek kombinált teljesítménye 563 lóerő, a maximális rendszernyomaték 664 Nm. A későbbiekben 4kW teljesítményű, egyenáramú napelemes töltőrendszerrel szerelik fel a járművet; ezzel kiterjeszthető lesz a jelenleg 160-321 kilométeres hatótávolság. A Reckless 635 kilogramm hasznos terhelése mellett több mint 1,3 tonnát képes vontatni, a szabad hasmagasság 355 milliméter.

smartermedia