Nincs megállás! Hibrid kisbuszt fejleszt a Toyota
Bizonyosra vehető, hogy a közelmúltban bemutatott, új generációs Toyota HiAce előbb vagy utóbb benzin-elektromos hajtásláncot kap. A kérdés csak az, mikor éri utol az egykori globális modellt és konszernen belüli társait a fejlesztés.
A Toyota városi és elővárosi használatra tervezett típusainál hatalmas piaci előnyt jelent a hibrid hajtáslánc rendelkezésre állása. A fogyasztást csökkentő, a használati élményt javító technológia a márka áru- és személyszállító típusait is értékesebbé tehetné.
2025-re minden típusához kínál részben vagy teljesen elektromos hajtásláncot a Toyota – ezt az ígéretet még 2015-ben, a „2050-es Környezetvédelmi Kihívás” keretében tette az autógyártó. Ez azt is jelenti, hogy a jelenlegi kínálatot alkotó típusokat legkésőbb a következő modellváltásuk során fel kell szerelni hibrid, elektromos vagy üzemanyagcellás hajtással. A személyautók esetében nincs érdemi elmaradása a Toyotának, a haszonjárművek piacán azonban jelenleg nem aknázza ki a vállalat a rendelkezésre álló lehetőségeket, ezt maga Isikava Takuo főmérnök mondta egy sajtóbeszélgetés során.
Miközben a Hilux, a ProAce és a ProCity modellek Európában továbbra is dízelmotorral kerülnek forgalomba, a márka ázsiai furgonsztárja, az egykor Európában is rendkívül sikeres HiAce új generációja a 2.8 literes dízel mellett 3.5 literes benzinmotorral is elérhető. Ez utóbbit jóval gazdaságosabbá és tisztább üzeművé tehetné a villamosítás. Ráadásul szinte fejlesztésre sincs szükség, hiszen ennek a blokknak egy módosított verziója hajtja a Lexus RX450h hibrid luxusmodellt, 5,7 literes szabvány szerinti átlagos üzemanyag-fogyasztáshoz segítve hozzá az impozáns szabadidőjárművet.
Erre az eshetőségre a jelek szerint a Toyota maga is gondolt: Isikava Takuo, a HiAce program főmérnöke ausztrál újságírókkal beszélgetve elárulta, hogy a 15 év után idén leváltott modell vadonatúj padlólemezét már eleve úgy fejlesztették ki, hogy az támogassa a részben vagy teljesen elektromos hajtást, a vállalat pedig aktívan tanulmányozza a típus villamosításának lehetőségét.
Míg a plug-in hajtáslánc lehetősége csekély, a Toyotánál hagyományosnak számító öntöltő hibrid a felhasználás és a költségek szempontjából is ideális megoldást jelenthetne a flottavásárlók számára. Ugyanakkor a teljesen elektromos hajtási módozat eshetősége sincs kizárva, sőt: mivel Ausztrália és Japán egyaránt a hidrogéntechnológia élharcosává kíván válni, az üzemanyagcellás HiAce gyakorlati megvalósításáról sem mondtak le a mérnökök.
További izgalmas lehetőség volna a Toyota első dízel-elektromos hajtásláncának kifejlesztése bizonyos régiós piacok számára. Több piacon ugyanis a HiAce 2.8 literes dízelmotorja hajtja a Hiluxot is (az Európában elérhető 2.4 literes dízel, valamint az orosz és egyéb piacokon kínált 2.7 literes benzinmotor mellett). A blokk villamosítása esetén ezért a világ legnagyobb számban eladott globális pickupja is részesülhetne a hibrid technológia előnyeiből, illetve a hatalmas darabszámok miatt jóval gazdaságosabbá válna a hajtáslánc gyártása, ami a fogyasztói árak érezhető csökkenésével járna.
Ez pedig fordulópont lehetne a hibrid hajtás minden korábbinál szélesebb körű elfogadása terén. Míg ugyanis a full hibrid modellek teljes élettartamra vetített fenntartási költségei kedvezőbbek egy hasonló belsőégésű típusánál (nem utolsósorban a kevesebb kopásnak kitett mechanikus alkatrészek, például fékek hosszabb élettartama miatt), a valamivel magasabb induló vételár egyeseket elriaszt a vásárlástól. Ugyanakkor a részben vagy teljesen elektromos modellek első számú vevőkörét világszerte a flottavásárlók jelentik, tehát egy hibrid HiAce (vagy akár Hilux) komoly népszerűségnek örvendhetne a cégautó-piacon. A hosszú életciklusú haszonjárművek esetében túl sokáig tartana megvárni a bővítéssel az első modellfrissítést, így aligha tévedünk nagyot, ha azt prognosztizáljuk, legkésőbb 2021 végére hibrid hajtásláncot kaphat a HiAce.
Az idén bevezetett, hatodik generációs HiAce kétféle tengelytávval, kézi és automata sebességváltókkal kapható. Áruszállítóként 6,2-9,3 köbméteres rakteret, kisbuszként akár 16 utasülést kínál; utóbbi motoros mozgatású oldalajtóval, tökéletesített hangszigeteléssel és akár bőrkárpitozással teszi kényelmesebbé az utazást. A HiAce fontos fejlesztése a Toyota Safety Sense (TSS) biztonsági csomag bevezetése, amely a márka új generációs személyautóinál megismert, modern vezetőtámogató és aktív balesetmegelőző technológiákat bocsátja a felhasználók rendelkezésére, a gyalogosfelismerő vészfékrendszertől a jelzőtábla-felismerésen át az automatikus távolságifény-vezérlésig, a holttérfelügyelettől a tolatókamerán át a tempomatig.
A modell legalább hét, de akár kilenc légzsákkal óvja utasai életét; ugyanezt a célt szolgálja az új orrkialakítás (a motor a típusváltással az első tengelyek elé költözött) hatékony energiaelnyelő szerkezete. Mindezen biztonsági fejlesztéseknek köszönhetően az új generációs Toyota HiAce maximális ötcsillagos eredménnyel (és azon belül kiemelkedő 94 százalékos felnőtt utasvédelmi szinttel) teljesítette az ausztrál-ázsiai NCAP töréstesztjét. A felhasználói élményt érintőképernyős infotainment rendszer javítja, amelyet az idei évtől Apple CarPlay és Android Auto okostelefon-szinkronizációs funkcióval is felszerelnek.
Fotók: Toyota