Nincs többé lemerült akkumulátor, vagy lehúzva felejtett ablak
Együttműködik az autósokért az Oszkár és az Autóőrszem
Az ország vezető telekocsirendszer üzemeltetőjének közel 160 ezer autósa számára automatikusan elérhetővé válik az Autóőrszem nevű ingyenes szolgáltatás által kínált védelem a két magyar cég együttműködésének köszönhetően. Mától az Autóőrszem rendszámalapú üzenetküldő mobilapplikáció segítségével a sofőrök és járókelők egyszerűen értesíthetik az Oszkáron regisztrált autósokat is, ha probléma van járművükkel. Például olyan, sajnos gyakran előforduló kellemetlenségek esetén, mint a felkapcsolva hagyott világítás, lehúzva maradt ablak vagy épp, ha lapos a gépjármű gumiabroncsa.
A 2019-ben indított Autóőrszem magyar fejlesztésű, ingyenes mobilalkalmazás, melynek lényege, hogy gépjárművünket pusztán rendszámunk megadásával regisztrálni tudjuk. A rendszer további felhasználói az alkalmazásban, esetleg az Autóőrszem Viber vagy Messenger chatbotján közvetlen üzenetben, figyelmeztetést tudnak küldeni nekünk, ha például:
- parkolás során felkapcsolva maradt az autónk külső vagy belső világítása,
- épp megbüntetni készül minket a parkolóőr,
- lehúzva hagytuk az ablakot,
- szivárog valami a járműből,
- értéket hagytunk az ülésen,
- lapos a kerekünk, vagy netán
- szól a riasztónk.
A szolgáltatás tehát számos, mindennapos kellemetlenségtől óvhatja meg a sofőröket a közösség erejére építve.
Honnan indult az ötlet?
Az Autóőrszemet saját tapasztalatok alapján indította el egy fiatal magyar pár, akik maguk is többször hagyták felkapcsolva járművük lámpáját, így lemerítve az akkumulátort. Úgy vélik, a segítőkészség sokunkban benne van, s ha efféle problémát látunk az utcán, vagy menetközben, rengetegen vagyunk, akik örömmel értesítenénk a sofőrt, ha elérhetnénk valahogy.
A célkitűzéssel mélyen egyetért az Oszkár csapata is. A cég egyik alapítója, Prácser Attila az együttműködés kapcsán elmondta: „Mi is többször láttunk már olyan autóst, akinek meghibásodott a féklámpája, sőt, elhagyott rendszámtáblát is találtunk. Ilyenkor megnéztük az Oszkár rendszerében a rendszámot, hátha a felhasználóink között szerepel az autós, és tudunk neki üzenni. Szóval már az Oszkárnál is felmerült, hogy kellene erre valamilyen megoldást fejleszteni a rendszerben, ha már Magyarország egyik legnagyobb autós közösségét építettük fel. Amikor megtudtuk, hogy az Autóőrszem csapata pont erre a problémára kínál megoldást, egyértelművé vált, hogy érdemes lenne együttműködnünk. Az Oszkár rendszerében jelenleg közel 160 ezer regisztrált autós található meg, összesen több mint 200 ezer rendszámmal. Utasokkal együtt 840 ezer felhasználóról beszélünk, szép nagyra duzzadt már a közösség az elmúlt 13 évben.”
Kiszűrik a zaklatókat, de az adatok titkosak
Az adatvédelemre nagy hangsúlyt fektettek az együttműködés tervezésekor: a rendszámnak csupán a kódolt alakja és a hozzá tartozó üzenet utazik a két rendszer között, mindez titkosított kapcsolaton keresztül. Így az Oszkárnak nem lesz tudomása róla, hogy ki küldte a riasztást, az Autóőrszem pedig nem fogja tudni, hogy az adott rendszám, amire a bejelentés érkezett, kihez tartozik, csupán arról értesül, hogy sikerült-e az Oszkáron kézbesíteni az üzenetet.
Az autósok viszont tudják jelezni, ha esetleg zaklató vagy téves bejelentést kaptak, ami alapján az Autóőrszem üzemeltetője meg tudja tenni a szükséges, korlátozó lépéseket a saját rendszerében a bejelentővel kapcsolatban.
A koronavírus felerősíti a jó célok fontosságát
A közösségi autózás piacvezető magyar szolgáltatójának célkitűzése, hogy minél kevesebb kihasználatlan hely maradjon a járművekben a vidéki utazások során. A rendszer segítségével megtalálják egymást az azonos útvonalon mozgó sofőrök és utasok, ezáltal mindenki jól jár: az utas az átlagosnál olcsóbban juthat el úticéljához, és nem kell az általában lassabb vonatot, távolsági buszt választania. A sofőrnek eközben csökken az üzemanyag-költsége. Ami pedig talán a legfontosabb pozitívum, hogy a közösségi autózásnak hála kevesebb jármű indul útjára, ez pedig hosszútávon jelentős lépést jelent a levegő tisztaságáért és a környezetvédelemért.
„A közösségi távolságtartás idején még nagyobb szükség van rá, hogy az emberek úgy érezzék, mégis összetartoznak, és tudnak segíteni másokon, ráadásul minimális erőfeszítéssel. Jó érzés jót tenni, akár egy vadidegennel szemben is! Ez az együttműködés egyikünknek sem hoz anyagi előnyt, egyszerűen csak azt gondoljuk, hogy az Oszkár használóinak és az autós közösségnek ez hasznos lehet, és valódi összekovácsoló ereje van” – fogalmazott Prácser Attila.
Az Oszkár forgalma, így bevételei is jelentősen visszaestek a koronavírus járvány miatti korlátozások következtében, a cég felelősségteljes magatartásra buzdítja felhasználóit. Az alkalmazásban bevezették a „kötelező maszkhasználat” ikont, és arra kérik a közösség tagjait, hogy csak a feltétlenül szükséges utakra, és kizárólag tünetmentesen induljanak el. A cég bízik benne, hogy jövő tavasztól újra fellendülhet a telekocsis forgalom; a teljes visszarendeződéssel úgy kalkulál, hogy árbevétele és forgalma 2022-ben érheti el újra a járvány előtti szintet.