Nincsenek véletlenek! Továbbra is a Toyota a világ legértékesebb autógyártója

Idén is kiadta meghatározó, a világ száz legértékesebb márkáját tartalmazó listáját az Interbrand. A Toyota az első helyen áll az autógyártók között, ahogy 17 éve mindig.

Megdöbbentő változásokat hozott a világgazdaságban a koronavírus-járvány és annak áttételes hatásai. Ha csak a nyers számokat nézzük, kiválóan állunk, hiszen az Interbrand által listázott 100 legértékesebb globális vállalat kilenc százalékkal növelni tudna összértékét (amely elérte a 2336,5 milliárd dollárt). A valóság azonban az, hogy ezt a növekedést egy maroknyi gigavállalat hozta össze. A Top 3 vállalat ma már a teljes százas lista értékének 30 százalékát (!) teszi ki, míg 2010-ben ez az arány „csupán” 16 százalék volt.

Interbrand TOP 10 legértékesebb vállalat

MárkaAbszolút helyezés (2020)Abszolút helyezés (2019)Márkaérték (mrd dollár) 2020Márkaérték (mrd dollár) 2019Márkaérték változás 2019 -> 2020
      
Apple11322,999234,24137,9%
Amazon23200,667125,26360,2%
Microsoft34166,001108,84752,5%
Google42165,444167,713-1,4%
Samsung5662,28961,0981,9%
Coca-Cola6556,89463,365-10,2%
Toyota7751,59556,246-8,3%
Mercedes-Benz8849,26850,832-3,1%
McDonalds9942,81645,362-5,6%
Disney101040,77344,352-8,1%

Átélve a karantént, a távolságtartást, az érintésmentességet, egy csöppet sem csodálkozhatunk azon, hogy a világ 100 legértékesebb vállalatát elemző Interbrand listán az online kereskedelemmel foglalkozó Amazon növelte a legnagyobb mértékben az értékét (+60%), a legtöbbet pedig két streaming szolgáltató, a Spotify (+22 hely) és a Netflix (+24 hely) lépett előre a rangsorban.

Miközben a vásárlás, a szórakozás, a kommunikáció új módjait támogató szolgáltatók szárnyaltak, az autóipar újabb nehéz évet könyvelhetett, könyvelhet el.

A küzdelmes második negyedév után ugyan kezdenek magukra találni a gyártók, a visszaesés így is drámai mértékű. Jól látható, hogy csak a lista élén álló, eleve erős márkák (a Toyota 2004 óta minden évben a legértékesebb autógyártónak számít) tudták megőrizni relatíve jó pozíciójukat a Top 100-as listán. A Tesla két év távollét után tért vissza a listára.

Interbrand TOP 15 legértékesebb autógyártó

Az Interbrand márkaérték-felmérése a vállalat pénzügyi teljesítménye és versenyképessége mellett számos egyéb szempontot is figyelembe vesz. Ilyenek a vállalatok globális hatását és a fenntartható fejlődést előirányzó tevékenységei, a márka vásárlásra motiváló ereje, de meghatározó szerepet játszik benne az ügyfélhűség, a tehetséges munkaerő csábítási és megtartási képessége is.

Fotók: Toyota
Infografikák és adatok: Interbrand.com