Nyáron indulhat a forgalom az 1-es villamos Kelenföld vasútállomásig meghosszabbított szakaszán
Az 1-es villamos Kelenföld vasútállomásig tartó meghosszabbítása az utolsó fázisához ért, így tervezetten 2019 júliusában megindul a villamosforgalom az új szakaszon. Budapest egyik leghosszabb és legfontosabb villamosvonalának fejlesztése a közösségi közlekedés és a fenntartható közlekedési módok fejlesztésében elkötelezett Fővárosi Önkormányzat beruházásaként jöhetett létre.
Eddig megvalósult feladatok
A beruházás keretében eddig elkészült a teljes vágányépítés a Fehérvári úttól az Etele térig, a peronok burkolata ( Bikás park, Bártfai utca, végállomás), a perontetők szerkezete, megépült az útpálya és a vágány közötti szegély és gömbsüvegsor. Elkészültek az Etele téri végállomás vágánykapcsolatai is. Az útépítési munkákkal végeztek az Etele úton.
Átépült az Etele út 17-49. előtti tér, illetve az Etele park, ahol új sétányok létesültek, elkészült egy rendezvénytér vízijátékkal, valamint a zöldfelület is megújult.. Elültették az összes fát és cserjét, a kerületi fapótlásokat is elvégezték, így a kerület egésze is zöldebbé vált. Ezt szolgálják a XI. kerületi Önkormányzat Tétényi út környéki és az Etele út északi oldalán a Fővárosi Önkormányzat beruházásához szorosan kapcsolódó park- és játszótér fejlesztései is.
A Hengermalom út és a Fehérvári út csomópontjában megépült egy föld alá süllyesztett áramátalakító, ami a középfeszültségű hálózatról képes táplálni az új villamosszakaszt, illetve esetleges üzemkiesések esetén a Fehérvári úti villamos forgalmának energiaellátását is át tudja vállalni, így biztosítva a nagyobb üzemeltetési biztonságot a dél-budai villamoshálózat egészére.
Hátralévő feladatok a villamosforgalom 2019. júliusi elindulásáig tartó időszakban
Az útépítési munkák részeként, a burkolati jelek felfestésének befejezése május közepére várható. Ettől az időponttól a gépjárművel közlekedők ismét mindkét irányban használhatják az Etele utat a Fehérvári út és a Somogyi út közötti szakaszon. A jelenleg módosított útvonalon közlekedő buszok is az eredeti nyomvonalukon közlekednek majd.
A vágányzóna füvesítése, az üzemeltetési költségek optimalizálása érdekében, 2019 májusában fejeződik be.
A peronok könnyen mozdítható és elektromos berendezéseit, valamint a felsővezetékhálózat munkavezetékeit – vagyonvédelmi okokból – csak közvetlenül az utas nélküli próbajáratok és üzemi próbák (feszültség ellenőrzése) megkezdése előtt helyezik ki, tervezetten májusban és júniusban.
Az utas nélküli próbajáratok tervezetten 2019. júniusban indulnak, ezek sikeressége és a járművezetők oktatásának megtörténte után előre láthatóan 2019. július közepén indul a villamosforgalom az új szakaszon.
A villamosforgalom elindulását követően a végállomás térségén kívül a közúti forgalom korlátozására nem kell számítani.
A beruházás eredetileg tervezett befejezési határidejének, így a vállalkozási szerződésnek a módosítása vált szükségessé, mivel a korábban tervezett végállomási kiszolgáló/forgalomirányító építmény kialakítására, időközbeni jogszabályváltozás miatt, nem kerülhet sor. Az egyeztetések eredményeként az új épületet a villamosvágányok végében helyezik majd el. A kapcsolódó tervezési és engedélyeztetési feladatok időigénye miatt az épület 2019 novemberére készül el, ez azonban az utasforgalmat és a villamos közlekedést nem befolyásolja.
A villamosvonal fejlesztése a folyamatban lévő villamos járműbeszerzéssel összhangban valósul meg: a tervek szerint 2019 végéig a CAF leszállítja azt az öt darab vadonatúj, 56 méteres, alacsonypadlós, légkondicionált, az 1-es villamos vonalán már közlekedő CAF URBOS 3/9 típussal megegyező villamosszerelvényt, amelyek tovább emelik majd az utazás színvonalát, és hétköznap csúcsidőben is jelentősen javítják a fővárosban közlekedő alacsonypadlós, korszerű villamosok arányát.
Az új villamosszakasz megvalósításával összhangban, a térség fejlesztésének részeként megújul a Fehérvári út a Hamzsabégi út – Lecke utca és a Csurgói út – Kondorosi út között: Új burkolatot kap az úttest és a járda is, mindkét irányban kerékpársávot alakítanak ki, továbbá új jelzőlámpás csomópont létesül az Ulászló utcánál. Az 1-es villamos és a Fehérvári úton közlekedő villamosok közötti kedvezőbb átszállási kapcsolat biztosítása érdekében az Etele út/Fehérvári úti megálló – peronon belül – 28 m-rel közelebb kerül a Hengermalom úthoz. A munkálatok tervezetten június végére fejeződnek be.
A Tarlós István főpolgármester vezette Fővárosi Önkormányzat továbbra is elkötelezettje a budapesti közlekedési fejlesztéseknek, a kötöttpályás és közúthálózat, valamint a járműpark folyamatos megújításának, a kapcsolódó, egymást erősítő beruházások összehangolt megvalósításának, a komplex szemléletű városfejlesztésnek, ahogy ezt az idei évben befejeződő újbudai fejlesztések is mutatják.
Az 1-es villamos meghosszabbított szakaszának átadásával párhuzamosan életbe lépő közlekedési változásokról a BKK rövidesen társadalmi egyeztetést indít. Az 1-es villamosvonal meghosszabbításának jelentőségéről bővebben a BKK korábbi közleményében olvashatnak.
Az „1-es villamos meghosszabbítása az Etele térig (IKOP-3.1.0-15-2016-00007)” projekt a Fővárosi Önkormányzat és a Budapesti Közlekedési Központ kiemelt közlekedésfejlesztési beruházása. A teljes projekt megvalósítását az Európai Unió az Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Program keretében a Kohéziós Alapból 8 milliárd forinttal támogatja. A beruházás kivitelezési költsége nettó 8.656.163.879 forint.