Ogier nyerte a minden idők legszorosabb befutóját hozó Szafari-raliját

Totális siker volt a kenyai WRC-verseny a Toyota számára, mivel a csapat autói tavalyhoz hasonlóan az első négy helyen végeztek.

Bár a Szafari-rali manapság már közel sem jelent akkora kihívást, mint a 80-as években, amikor több ezer kilométert kellett megtennie a mezőnynek úttalan utakon, azért abban ma is egyetértés van, hogy ez a 355 km össztávú afrikai verseny a legnehezebb az autók számára, még a közismerten autógyilkos Szardínia és Akropolisz sem ér fel hozzá. Nem véletlen, hogy a Toyota a 11. alkalommal nyert Kenyában, és amióta a rali-vb 2021-ben visszatért ide, nem is talált legyőzőre. Sőt, idén a Toyota Gazoo Racing még a tavalyi bravúrját, a négyes győzelmet is megismételte, csak a pilóták sorrendje változott: 2022-ben Sébastien Ogier volt a negyedik, idén viszont újra a francia győzött, ahogy 2021-ben is.

Az 1-2-3-4-es befutót már 30 évvel ezelőtt is sikerült itt elérnie a Toyotának, amikor Juha Kankkunen – aki idén is itt volt, és egy hibrid Hilux prototípust vezetett a szuperspeciálon, bemutató jelleggel – győzött a gömbölyű Celica ST185-össel, aztán tavaly és idén is megismétlődött a négyes siker. Még soha, egyetlen csapatnak sem sikerült ugyanazt a WRC-versenyt háromszor, vagy két egymást követő évben így megnyernie.

Ogier második Szafari-rali sikere egyben a harmadik győzelme az idei szezon eddigi öt indulásából. Teljesen megérdemelt volt az elsősége, hiszen már péntek délelőtt óta vezette az összetett állást, és egészen a 12. gyorsaságiig úgy tűnt, senki sem szorongathatja meg. Ekkorra az előnye már bő fél percesre hízott csapattársával, Kalle Rovanperäval szemben, pedig volt, hogy defekttel kellett befejeznie egy szakaszt.

Aztán szombat délután a hírhedt, 31 km-es Sleeping Warrior gyorsaságin megjött az eső, a mély nyomvályúkban megállt a víz, a saras részeken a kerekek alig tapadtak. Ezek a körülmények kissé felborították az erőviszonyokat, Ogier 15 másodpercet vesztett Rovanperähoz képest, vagyis szinte megfeleződött a két nap alatt felhalmozott előnye.

Hat szakasz gyorsasági és 74,4 versenykilométer maradt a záró napra, vasárnapra. Rovanperä a reggeli első szakaszon ismét megfelezte Ogier (16,7 másodperces) előnyét, majd a következőn a nyolcszoros világbajnok vágott vissza annak ellenére, hogy autója hátsó szárnyát és csomagtérfedelét is elveszítette egy jobbkanyarban. Meglepő módon a francia még a hiányos autóval is megnyerte a szakaszt, és vissza is hozta a vasárnapi elsőn elvesztett időt Rovanperäval szemben.

A meleg, a puha, homokos talaj és a légszűrőket eltömítő por nagy terhelést jelentett a motoroknak, mind a négy Toyota GR Yaris Rally1 enyhe túlmelegedéssel fejezte be az utolsó előtti gyorsaságit, de tovább tudtak menni. Ogier mindössze 9,2 másodperces előnnyel várhatta a Power Stage-et, vagyis az utolsó pillanatig sem lehetett biztos a győzelmében. Végül azért csak megtartotta az első helyet, bár a záró gyorsaságija sem volt problémamentes, mert egy hatalmas kő betörte az autója szélvédőjét a navigátor oldalán, de a végén így is maradt az előnyéből 6,7 másodperc. Ez volt a legszorosabb befutó az eddig megrendezett 70 Szafari-ralin.

Természetesen a kis különbséggel elvesztett győzelmet csalódottan vette tudomásul Rovanperä, aki azonban a Power Stage-en megszerzett 3 pontjával együtt 25-ről 37 pontra növelte előnyét a bajnokságban a szezon felénél.

Kacuta Takamoto reményei, hogy megelőzze csapattársát (a viszonylag eseménytelen versenyt futó Elfyn Evanst), és megszerezze a harmadik dobogóját a Szafari-ralin, elszálltak, amikor szombaton erősen sérült autóval teljesítette az utolsó gyorsaságit, vasárnap pedig a külső beszállítótól származó, egységes hibridrendszer állt le a Yarisában, amely ezzel 100 kW teljesítményt vesztett. Ezúttal be kellett érnie a japánnak a negyedik hellyel, de még ez is a legjobb eredmény, amit idén elért, és főleg szép annak fényében, hogy a szerdai shakedown-on még felborította az autót.

A Toyota Gazoo Racing idei ötödik győzelmével (hét versenyből) 42 pontra növelte az előnyét a gyártók világbajnokságában.

Sébastien Ogier:

„Ez egy pokoli rali és egy pokoli küzdelem volt. Nagyon élveztem, de szerettem volna, ha kevesebb incidens történik, mert akkor sokkal kényelmesebb verseny lehetett volna számunkra. A tempónk nagyon jó volt, az autót remekül lehetett vezetni, jó érzésem volt benne, és úgy tűnt, hogy mindent kézben tartunk. De itt-ott apróságok hátráltattak minket, például amikor elvesztettük a hátsó ajtót, és a fesh-fesh homokban túlmelegedett a motor. De örülök, hogy haza tudtuk hozni az autót. Ez egy megérdemelt eredmény az egész csapat számára, ki kell élveznünk.”

Előzetes végeredmény:

1. Sébastien Ogier/Vincent Landais (Toyota GR YARIS Rally1 HYBRID) 3óra30p42.5mp
2. Kalle Rovanperä/Jonne Halttunen (Toyota GR YARIS Rally1 HYBRID) +6.7mp
3. Elfyn Evans/Scott Martin (Toyota GR YARIS Rally1 HYBRID) +2p58.5mp
4. Kacuta Takamoto/Aaron Johnston (Toyota GR YARIS Rally1 HYBRID) +3p23.8mp
5. Dani Sordo/Cándido Carrera (Hyundai i20 N Rally1 HYBRID) +5p05.4mp
6. Ott Tänak/Martin Järveoja (Ford Puma Rally1 HYBRID) +9p14.4mp
7. Pierre-Louis Loubet/Nicolas Gilsoul (Ford Puma Rally1 HYBRID) +16p15.7mp
8. Thierry Neuville/Martijn Wydaeghe (Hyundai i20 N Rally1 HYBRID) +24p47.0mp
9. Kajetan Kajetanowicz/Maciej Szczepaniak (Škoda Fabia Rally2 evo) +26p33.4mp
10. Oliver Solberg/Elliott Edmondson (Škoda Fabia Rally2 evo) +27p04.0mp

Fotók: Toyota Gazoo Racing