Ősszel kezdődik és tél végéig tart a párzási időszak – vadak az utakon

Tavaly mintegy hétezer nagyvadat gázoltak az utakon, ami nem csak a vadásztársaságoknak jelent hatalmas kárt, de az autósoknak is, hiszen akár totálkáros is lehet a jármű egy ilyen ütközés után. A jogszabályok változásával különösen érdemes még körültekintőbben vezetni és vadriasztót beszereltetni.

A népszerű “cápától” kaptunk egy okos vadriasztót tesztre

Ősszel az őzek után a gímszarvasok, majd a dámvad, a vaddisznó, a rókák és a nyulak kezdik meg a párzási időszakot, ami azt jelenti, hogy ebben az időben sokkal több vaddal találkozik az utakon. Noha az autóban sok helyen tábla figyelmezteti, hogy bárhol átszaladhat az úton egy-egy vad, ami, ha nem tudjuk elkerülni az ütközést, nem csak veszélyes lehet, de hatalmas károkat okozhat mind a vad, mind pedig az autó szempontjából.

„A vad értéke pontosan meg van határozva és akár több milliós összeg is lehet mondjuk egy erős agancsú gímbika esetében. A hazai vadállomány összetétele miatt ősztől tél végéig folyamatosan a párzási időszak, ezért érdemes nagyon körültekintően autózni. Az állatok ugyanis napszakokhoz igazítják a mozgásukat, mi azonban nem igazítjuk az életritmusunkat a rövidülő napokhoz, ezért gyakrabban közlekedünk ilyenkor sötétben, amikor a vad jobban mozog” – kezdte Kőr ö s Andrá s, a Groupama Tanp álya szakmai vezetője, a VIONN GO által felkért vezet é stechnikai szak é rtő.

A jogszabályok változásával ráadásul idén nyár óta szűkült azon esetek köre, amikor egy vadásztársaság kártérítésre kötelezhető egy vadbaleset miatt. A jogszabályváltozás értelmében a vadásztársaság ezentúl csak akkor kötelezhető kártérítésre, ha az autós minden kétséget kizáróan bizonyítani tudja, hogy a baleset előtt a vad úton való áthaladása vadászati ​​tevékenységgel áll okozati összefüggésben. Ellenkező esetben a jármű tulajdonosa nem számíthat kártérítésre a vadásztársaságtól. A szakértő szerint azonban érdemes a megelőzésre koncentrálni és minden eshetőségre felkészülni, amikor lakott területen kívül autózunk.

A “vizes cápa” népszerűsíti az okos vadriasztó rendszert

Vadriasztóval és körültekintő vezetéssel védekezhetünk

„A vadriasztó beszerelése ajánlott, ezekből pedig érdemes olyat választani, ami nem mechanikus, azaz nem az autó sebességétől függ, hanem saját hanggenerátorral rendelkezik, és a frekvenciákat is változtatja. Az egyes vadfajok hallásának ugyanis más és más a frekvenciatartománya és más, hogy melyik az a frekvencia, ami olyan zavaró számára, ami miatt megváltoztatja a mozgást és nem az út felé, hanem más irányba indul” – tette hozzá Kőrös András, aki arra is felhívta a figyelmet, még a legjobb vadriasztó mellett is szükségünk van arra, hogy felkészüljünk egy esetleges vadbalesetre, ehhez pedig néhány alapszabályt érdemes szem előtt tartani.

„Érdemes óvatosan, visszafogott sebességgel, az út szélét is figyelve vezetni, figyelni a csillanásokra, a mozgásokra. Tompított fényszóró használata esetén reálisan legfeljebb 40 métert látunk előre. Jól tapadó felületen is csupán 60-65 kilométer/órával haladhatunk. Így ugyanis még a sötét miatt megnövekedett, másfél másodperces reakcióidő mellett is lehetünk időben lefékezni” – tanácsolja a szakember.

A szakember azt tanácsolja, ha mégis elkerülhetetlen az ütközés, törekedjünk arra, hogy az intenzív fékezés mellett az állat mögé húzzuk a járművet. Ha el is ütjük az állatot, nem mindegy, hogy középre, a szélvédőre repül, vagy oldalra penderül, és az út szélére zuhan.

„Az állat rosszul jár, de az autóban és a vezetőben is súlyos kárt tehet. Rossz hír, hogy 90 km/óra feletti tempónál már reagálni sem lesz időnk, azaz fékezés és kormányzás nélkül fogunk találkozni a vaddal, aminek igen súlyos következményei is lehetnek” – tette hozzá Kőrös András.

A vadriasztó működik, hogy a jármű aljára rögzíthető, beépített hangszóró úgy jelezze az állatoknak. Ehhez az ember számára hallhatatlan, ám a vad által kellemetlennek ítélt frekvenciát használ, így még időben kitérhetnek az utunkból. A VIONN GO eszközével egész évben biztonságosan utazhatunk.

„Az innováció lényege, hogy a szélenergiával működő termékekkel gyors sebességen is bekapcsolható. A hatékonyságról pedig mindenkit meggyõzõdhet, hogy vadolás eset é na cég egymillió forintig fizeti garanciát nyújt. Persze valóban nem elhanyagolandó, hogy sofőrként is legyünk felkészülve ezekre a helyzetekre” – zárta Kőrös András.