Öttonnás versenykamion 1100 kW (1496 LE) teljesítménnyel és 160 km/h sebességgel

Ludovic Faure, Truck-Racing-Europameister der Super Race Trucks in der Saison 1998, Tiger Racing Team Dehnhardt. (Fotosignatur der Mercedes-Benz Classic Archive: A98F1743) Ludovic Faure, European Truck Racing Super Race Truck Champion in the 1998 season, Tiger Racing Team Dehnhardt. (Photo index number in the Mercedes-Benz Classic Archive: A98F1743)

1998-ban Ludovic Faure Európa-bajnok lett a Mercedes-Benz Atego versenykamionjával
A kamionversenyzés rajongóit izgalomba hozta a szupergyors nyerges vontatók közötti végletek harca
Telivérű versenyzők optimalizált technológiával a Super Race osztályban
Tizenhárom Európa-bajnoki cím Mercedes-Benz járművekkel


„Close-up” – a Mercedes-Benz Múzeum sorozatának neve mindent elmond. Minden rész egy meglepő, izgalmas vagy kulisszák mögötti történetet mesél el, reflektorfénybe állítva egy jármű, egy kiállítás vagy egy építészeti vagy dizájn részleteit. A reflektorfényben ezúttal: a Mercedes-Benz Atego versenykamion 2001-ből.

  • 11/2023 sz.: Mercedes-Benz Atego versenykamion 2001-től


Versenybajnok: Az élénkvörös óriás a Legend Room 7: Silver Arrows – Races and Records domborulatában magasan felhívja magára a figyelmet. Szokatlannak tűnik az alacsony, karcsú motorsport autók között. Nyerges a versenypályán? Eléggé. Az 1980-as évek közepétől 2001-ig a kamionversenyek Európa-bajnoki címét (ETRC) nem kevesebb, mint tizenhárom alkalommal szerezték meg a Mercedes-Benz teherautóval rendelkező versenyzők.

Győztes: A Múzeumban látható Atego versenykamion az a teherautó, amelyet Ludovic Faure vezetett a 2001-es szezonban. 1998. október 4-én, 25 évvel ezelőtt a francia a szintén piros Ategóval Európa-bajnok lett a Super Race Class kategóriájában. A Tiger Racing Team Dehnhardt csapatában versenyzett. A spanyolországi Jaramában mindkét futamon egy harmadik és egy második hely is elég volt a cím megszerzéséhez. A Mercedes-Benz nagy fölénnyel nyerte meg a konstruktőri bajnokságot. Emellett Heinz-Werner Lenz a Race Class mindkét futamát megnyerte egy Mercedes-Benz 1838 S-vel, és másodszor lett Európa-bajnok. Micsoda hétvége.

Egy saját liga: a versenysorozat rajongóit lenyűgözi az „út óriásai” közötti harc a versenypályákon. Ez a szélsőségek páratlan játéka. Lenyűgöző látni, amint egy öt tonna körüli versenykamion könnyedén gyorsul fel a versenysebességre, és egy nagy űrtartalmú motor jellegzetes zúgásának és a turbófeltöltők fütyülésének akusztikus kíséretében rohan át a kanyarokban. Az álló helyzetből 100 km/h-ra való gyorsulás mindössze négy másodpercet vesz igénybe. A maximális sebesség 160 km/h – a teherautók megengedett legnagyobb sebességének kétszerese a közforgalmú autópályákon.

Technikai finomítások: A Super Race osztályba tartozó teherautók telivér versenyautók. Egyszerűen úgy néznek ki, mint egy normál vontató. Alváz, hajtáslánc, pilótafülke: minden a versenypályán való gyors vezetéshez van optimalizálva. Például a 315/70 R 22,5 méretű abroncsok nem szabványos, hanem alacsony profilú versenyabroncsok. Az Atego a Mercedes-Benz versenykamionok harmadik fejlesztési szakasza volt. Először az 1998-as szezonban lépett életbe.

Munkahely: A fülke belseje első ránézésre úgy néz ki, mint bármelyik versenyautó: bukórúd, kanálülés, széles hevederek, pár kijelző, két tucat gomb. A közvetlenül a kormány mellett található két váltólapát robusztus dolog: egy zöld a jobb oldalon és egy piros a bal oldalon. A vezető a lehető legalacsonyabb, de viszonylag magasan ül, de az első tengely előtt. Ezért a jármű mozgása eltér a többi versenyzőtől. De ezt az ember megszokja.

Erőmű: 1996-tól az OM 501 LAR volt a választott motor a Mercedes-Benz versenykamionokhoz. A nagy teljesítményű V6-os dízelmotor nagynyomású befecskendezéssel és két turbófeltöltővel rendelkezik, nagynyomású kompresszorral és közhűtéssel. Körülbelül tizenkét literes lökettérfogatból 1100 kW (1496 LE) teljesítményt fejleszt egy viszonylag szűk, 2000-től 2200-ig terjedő fordulatszám-tartományban. A nyomaték 5000 newtonméter. A Mercedes-Benz Múzeum egy vitrinben mutatja be a motort, mindössze néhány lépésre a piros Ategótól.

Hozzáférhető: A technológia többi része meglehetősen szabadon van az alvázban, csak az oldalsó panelek takarják. Így a szerelők könnyen hozzáférhetnek a főbb szerelvényekhez. Az elülső burkolat gyorskioldó rögzítőkkel rendelkezik a gyors eltávolítás érdekében. Egy négyzet alakú kipufogónyílás jól látható az oldalán. Olyan vastag csövek vezetnek hozzá a motorból, mint egy izmos sportoló karja. Mindenek fölé szerelik a versenykamionok megkülönböztető jegyét: az ötödik tengelykapcsolót. Ez egy nyelves tisztelgés a sorozatgyártású verziók előtt.