Ötvenéves lett a BMW Group székháza
Melecio Estrella, a BANDALOOP művészeti igazgatója és koreográfusa:
„Az épület íveiből merítettünk ihletet, felismerve, hogy az emberi test is ívekből és spirálokból táplálkozik. A BMW által fémjelzett gyorsulást átélve a szívverés ritmusára reflektálunk, amely a jövőbeni generációk élhető világa felé hajt bennünket.”
Karl Schwanzer építészprofesszor (1918 – 1975):
„Ha elhatározod, hogy építész leszel, bátorságot kell merítened ahhoz is, hogy víziókat akarj valóra váltani. Az építészet a kommunikáció művészete, az évszázadokon átívelő kommunikáció eszköze. A kitartás kreatívitást kíván. A pontosság, a precizitás, a folyamatosság és a szerénység pedig a legjobb társak. Megalkotni valamit nem gyötrelmes fáradság, hanem felhőtlen öröm. Az örömteli munka pedig értelmet ad az életnek.”
„A tervezési folyamat során olyan jól olvasható formákat választottunk, amelyek a precizitást, a technikai tökéletességet és a forma szépségét hirdetik, az autógyárról alkotott kép és a vele való kapcsolat megtestesülése jegyében.”
Megbízás és filmforgatás
1968-ban a BMW AG építészeti pályázatot írt ki a BMW új adminisztrációs épületének megtervezésére. A bajor prémiummárka igazgatótanácsának, felügyelő bizottságának és főbb részvényeseinek meggyőzése érdekében Karl Schwanzer elkészítette a Bavaria Film stúdióiban az egyik, lóhere alakú emelet 1:1 arányú modelljét. A BMW vezetősége még ebben az évben megbízta őt az új székház építésével. Karl Schwanzer életnagyságú díszletének megépítésében és a pályafilm forgatásában Rolf Zehetbauer is részt vett, aki 1973-ban Oscar-díjat nyert a „Cabaret” című film művészeti rendezéséért. Két évvel később került a mozikba a „Rollerball” című hollywoodi film – amelynek építészeti főszereplője a BMW székháza volt. Ezt követte sorban a „Suspiria” (1977), a „Bloodline” (1979), a „Zwei Nasen tanken Super” (1984) és a „Vaterfreuden” (2014), amelyekben a BMW Group székháza egytől egyig újabb sikereket aratott.
Peter Blake művész „a megvalósított pop-építészet egyedülálló darabjaként” jellemezte az épületet, amelynek lenyűgöző felépítése és kialakítása mind a mai napig a sikeres jövőbe vezető, előrelátó vállalati döntések szimbóluma.
Kultúra iránti elkötelezettsége részeként a BMW Group ma már több száz kulturális partnerséget ápol világszerte. Az első együttműködés 50 évvel ezelőttre nyúlik vissza, amikor Gerhard Richter szépművész kifejezetten a BMW Group székházának előcsarnokába készítette el „Red”, „Yellow” és „Blue” névre keresztelt, nagyméretű monokróm festményeit. Az alkotásokat a vállalatcsoport az idei jubileum apropóján restauráltatja, majd a művész eredeti elképzelése szerint újra bemutatja.
Építészet a BMW színeiben
A BMW Group több évtizedes hagyományt ápol a világhírű építészekkel való együttműködésben. A vállalatcsoport már Karl Schwanzer felkérésekor a dinamikus építészeti formavilág népszerűsítése mellett döntött, a müncheni székház felépítésével megkezdett, úttörő irányvonal így 2003-ban a Rolls-Royce Motor Cars goodwoodi gyárával (Sir Nicholas Grimshaw), 2005-ben a BMW Group lipcsei üzemével (Zaha Hadid), 2007-ben pedig a BMW Welt futurisztikus koncepciójával (Coop Himmelb(l)au) folytatódott. 2022-ben Rem Koolhaas rotterdami OMA irodája és a 3XN dán építészeti iroda megbízást kapott a BMW-től a müncheni gyár átalakítására és a nagyvárosi sorozatgyártás jövőképének közös kidolgozására.
A cikknek még nincs vége!
Lapozz a következő oldalakra!