Peugeot 106 Rallye S1
A Peugeot az 1990-es évek elején döntött úgy, hogy szerencsét próbál a rali világbajnokság 1300 cm3 alatti géposztályában. A 106-os személyében meg is találták a tökéletes alapot, ám a széria legsportosabb képviselőjét, a 106 XSi-t sajnálatos módon 1,4 literes motorral szerelték. Egyetlen megoldás maradt tehát: új motort szerelni be a könnyű autócska orrába. A legendás négyhengeres TU motorcsalád kellően csekély lökettérfogatú képviselőjét hengerenként két szeleppel, egy felülfekvő vezérműtengellyel, de Magnetti Marelli injektorokkal, magas sűrítési viszonnyal és egyedi szívórendszerrel szerelték fel, mögé röviden áttételezett sebességváltót szereltek. Az erőforrás igen magas, 7200/perc fordulatszámon adta le 101 lóerős csúcsteljesítményét. Habár nem volt izompacsirta, a radikális módosításokkal (a tervezők szívbaj nélkül intettek búcsút a szervokormánynak, a központi zárnak és a motoros ablakemelőknek) 825 kilogrammra csökkentett tömeg révén rendkívül tüzesen, dinamikusan mozgott – végsebessége elérte a 190 km/órát, álló helyzetből 10,3 mp alatt gyorsult 100 km/órára. Ennek ellenére a 106 Rallye megjelenése nem volt hivalkodó, ugyanakkor a beavatottak könnyen felismerték a kisautó csúcsverzióját fehér acélfelnijeiről és piros biztonsági öveiről. A futómű alapvetően az izmosabb XSi-ből származott, elöl MacPherson rugóstagokkal, hátul csatolt hosszlengőkarokkal. A rugókon és a lengéscsillapítókon szintén az XSi-vel osztozott a Rallye, de vastagabb kanyarstabilizátorai még agresszívabb, még sportosabb, még stabilabb vezethetőséggel ruházták fel – logikusan, hiszen alapvetően versenyautó-alapnak tervezték.
Műszaki adatok:
Ajtók száma: | 3 |
Tengelytáv: | 238 cm |
Hosszúság: | 356 cm |
Szélesség: | 161 cm |
Magasság: | 136 cm |
Fékek, elöl | Belső hűtésű tárcsa |
Fékek, hátul | Dob |
Kerék, elöl | 175/60 R14 |
Kerék, hátul | 175/60 R14 |
Menetkész tömeg | 816 kg (vezető nélkül) |
Tömeg teljesítmény arány | 8,1 kg/LE |
Csomagtartó | 215 liter |
Motor | soros négyhengeres keresztmotor |
Motorkód: | TU2J2/L/Z |
Üzemanyag: | Benzin |
Lökettérfogat: | 1294 cm3 |
Furat x löket | 75,0 x 73,2 mm |
Szelepek száma | 8 |
Feltöltés | nincs |
Sűrítési viszony | 10,2 |
Max. teljesítmény @ fordulatszám | 101 PS (74 kW) @ 7200/perc |
Max. forgatónyomaték @ fordulatszám | 108 Nm @ 5400/perc |
Hajtott kerekek | elsőkerék-hajtás |
Sebességváltó | 5 fokozatú kézi |
Végsebesség | 190 km/óra |
Gyorsulás 0 – 100 km/óra: | 10,3 mp |
Üzemanyag-fogyasztás, átlag: | 7.8 L/100km |
Hatótávolság: | 576 km |
Üzemanyagtartály kapacitása | 45 liter |
CO2-kibocsátás | 181 g/km (becsült adat) |
Illusztrációk: Top Gear
Városi kisautóval a világ tetejére