Skip to content

Egyszer már láttam autót

…és ettől már szakértő – is lehetnék

  • Kezdőlap
  • Hírek
  • Közlekedés
  • Bemutató
  • Motor
  • Technikai sportok
  • Teszt a lelke
  • Toggle search form

Precedens értékű döntés született Németországban

Posted on 2018.02.28.2018.02.28. By Iroda Távirati

Szabad az út a dízelek németországi tilalma előtt

A lipcsei szövetségi bíróság szerint jogszerű a dízelüzemű gépkocsik környezetvédelmi alapon történő kitiltása a német városokból. Azok az autógyártók, akik nem léptek időben, gigantikus veszteségekre számíthatnak.

A német közvéleményt és autóipart napok óta foglalkoztató dilemmának vége: a lipcsei szövetségi bíróság szerint nem ütközik az általános behajtási tilalmakat szabályozó jogszabályokba, ezért érvényesíthető a dízelüzemű járművek kitiltása egyes német városokból, ugyanakkor a helyi önkormányzatoknak ügyelniük kell az arányosság elvének betartására, és csak végső megoldásként rendelhetik el a tiltást.

Andreas Korbmacher tanácsvezető bíró kiemelte; a bíróság arra kötelezte az önkormányzatokat, hogy vegyék fel a dízelüzemű járművek kitiltásának lehetőségét a levegőminőség javítását célzó intézkedési tervükbe, első lépésként a régebbi – például az Euro 4-es környezetvédelmi besorolású – motorral működő járművek kitiltását kell mérlegelni, ezek használatát már viszonylag hamar, 2019. szeptember 1-jétől korlátozhatják.

Akár 91 német várost érinthet az a tervezett tilalom, amely megpecsételheti a dízelüzemű járművek sorsát a legnagyobb európai újautó-piacon. A gázolajjal működő járművek abban az esetben zárhatók ki a városi forgalomból, ha az adott lakott területen a NOx-koncentráció meghaladja a köbméterenkénti 40 mikrogrammot. Ez a probléma 2016-ban 91 várost érintett (térképünkön*).

A 2017-es adatok még nem állnak rendelkezésre minden lakott településre, írja az Automobilwoche.de, az viszont már most biztosnak látszik, hogy az olyan metropoliszok, mint München (80μg) és Stuttgart (82μg), beleesnek a korlátozásba.

Az Ernst & Young számításai szerint jelenleg 15 millió dízelautó üzemel a német utakon, s csupán az egynegyedük teljesíti az Euro6-os normát. Ez a legszerényebb számítások szerint is azt jelenti, hogy a korlátozás több mint tízmillió német polgárt érint hátrányosan – és akkor még nem beszéltünk a normát nem teljesítő mintegy kétmillió haszonjárműről. A tanácsadó cég szerint az autósokat sújtó anyagi veszteségek több milliárd euróra rúghatnak; egyes érdekvédelmi és szakmai szervezetek szerint ezt a terhet az autógyártóknak át kell vállalniuk, például azzal, hogy saját költségükön képessé teszik a járműveket a norma teljesítésére.

A változtatás akkor is alááshatja a dízelüzemű járművek értékesítéseit, ha a városok a bíróság ajánlása szerint betartják a fokozatosság és arányosság elvét, azaz a károsanyag-kibocsátás mértékét folyamatosan mérik, és ahhoz igazítva módosítják a tilalom szigorát. A 2015 januárjában a német piacon eladott autók 51 százalékát dízelmotor hajtotta – idén ez az arány már csak 33 százalék volt, és az Ernst & Young szerint nem elképzelhetetlen, hogy még az idén 25 százalék alá esik! A döntés nem csak Németországot, hanem egész Európát érinti, hiszen ne felejtsük el, hogy a Transport & Environment közelmúltban megjelent elemzése szerint szinte kizárólag Európában terjedt el széles körben a dízelhajtás a személyautókban, a bolygó többi részén elhanyagolható a jelenlétük.

Mindez azoknak az autógyártóknak a döntését igazolja, akik legalább részben elkötelezték magukat a dízelmentes jövő mellett. Számuk folyamatosan nő – egy friss jelentés szerint legutóbb az FCA (Fiat Chrysler Automobiles) csoport jelentette be, hogy 2022-től nem kínál dízelüzemű modelleket –, és ha szétnézünk a piaci kínálatban, egyre több (elsősorban városi) modell palettájáról hiányzik az egykor megkerülhetetlennek hitt dízelhajtás.

Ugyanakkor a nagyobb méretosztályokban még mindig jelen vannak a gázolajjal üzemelő típusok, a prémiumgyártók pedig szinte kivétel nélkül minden típusukhoz biztosítanak dízel opciót.

Egyedüli kivételt képez ez alól a Lexus, amely utoljára 2013-ban kínált dízelmotoros modellt, akkor is csupán egyet (IS220d). A márka merőben szokatlan termékfilozófiája telibe találta a vevők igényeit, a 2017-ben Európában eladott Lexusok között több mint 60 százalékban kapott helyett a hibrid technológia; a dízeleket hagyományosan kedvelő Nyugat-Európában ez az arány még döbbenetesebb: 98 százalék! És hogy a dízelmotornak még az egyik legstabilabbnak hitt piacán, a kompakt szabadidőjárművek között is van alternatívája, jól mutatja, hogy a 2017-ben Európában eladott Toyota RAV4-esek több mint felét (112 537-ből 58 612 darab, azaz 52%) nem dízel, hanem hibrid hajtáslánccal vásárolták meg. Közel ilyen jó (49%) a hibridek aránya a Yaris eladásaiban, míg az Aurisnál 68%, a C-HR esetében pedig 78% a hibridek részesedése.

Fotók: Toyota, Lexus, archívum.

*Térkép: https://datawrapper.dwcdn.net (Christof Rührmair)

Infogarfika: Transport & Environment, Portfolio/DUH

Bejegyzés navigáció

Previous Post: A Genfi Autószalonon folytatódik az Aygo sikersztori
Next Post: Ilyen egy Brabus ladik

Keresés

2023. március
hKscpsv
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031 
« febr    
Impresszum
Tulajdonos: Berta István

A honlap tartalmáért a szerkesztőbizottság felelős!

Rendszergazda: Varga Zsolt

e-mail:
bertanyuuz@gmail.com

A honlap a Mi az a blogger lapcsoport tagja.
  • Parov Stelar Debrecenben
  • Egész évben a PENNY-vel főzhetnek
  • Így vészeld át az óraátállítást!
  • Ismét mozikban a Veszett a világ
  • Ezek az idei év fitnesztrendjei
  • Van képünk hozzá (23.03.23.) – Alpine A110 S
  • Van képünk hozzá (23.03.22.) – MG4
  • Petőfi Sándor kutyája éve még BKV-zni is megtanult
  • Van képünk hozzá (23.03.21.) – Bronco
  • Neves társaságba került Alonso a századik dobogós helyezésével
  • A hétvégén tesztelik a biztonsági rendszereket
  • A teszteredmények után az ADAC veszélyesnek tart hét nyári abroncsot
  • A Toyota Highlander így teljesítette az IIHS töréstesztet
  • Táborfalván tesztelik a Magyar Honvédségben rendszeresített kézifegyvereket
  • A Mustang név “meggyalázása” jól teljesítette IIHS töréstesztet
  • Tovább folytatódik az együttműködés az RTL népszerű reggeli műsorával
  • Így készül a Kanelbulle
  • Visszahívnak egy a Danone OIKOS Görög élőflórás joghurtot
  • Mautner Zsófi főzelékeit ízlelgette a világhírű séf
  • Nehéz manipulálni a bacont
  • Megérkezett hazánkba is a frissített DS 3 és DS 7
  • Gondoltad volna, milyen nehézségekkel/veszélyekkel kell megküzdenie egy látássérült embernek a mindennapi közlekedésben?!
  • ASA…
  • Az Evolveo Z5 Strongphone-t is “megleste” Sanyi (Videóval!)
  • Az e-Power után röviden az e-Pedálról is
  • Alpine A110 S
  • A frissített DS 7-essel is gurultunk
  • DS 3 bemutatón jártunk
  • Túl a háromszázezren
  • Nagyon röviden a dízel Astráról (is)
  • 2023-ban számtalan program várja az élménymotorozás szerelmeseit Ctrl+C - Ctrl+V
  • BMW Motorrad International GS Trophy 2024 Namíbia Ctrl+C - Ctrl+V
  • A BMW R 18 Iron Annie egy fantasztikus, repülőgépek által ihletett egyedi motorkerékpár Bemutató
  • Brabus KTM 1300 R Edition 23 fotócsokor Hírek
  • Brabus KTM 1300 R Edition 23 képgaléria Hírek
  • A Harley-sok Egerbe mennek és újraélesztenék a Berva mopeded Ctrl+C - Ctrl+V
  • Fotókon a Brabus KTM 1300 R Edition 23 Hírek
  • Brabus KTM 1300 R Edition 23 Bemutató

Copyright © 2023 Egyszer már láttam autót.

Powered by PressBook News WordPress theme

We use cookies on our website to give you the most relevant experience by remembering your preferences and repeat visits. By clicking “Accept”, you consent to the use of ALL the cookies.
Cookie settingsACCEPT
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT