Preventív biztonsági funkciók egész sorát kínálja a Toyota Sora

A Toyota még ebben a hónapban forgalomba hozza Japánban a Sora1 nevet viselő hidrogén üzemanyagcellás elektromos busz (FCEV busz) tökéletesített megelőző biztonsági funkciókkal felszerelt, frissített kivitelét. A Toyota az ITS funkciók (ITS = intelligens közlekedési rendszerek) bevezetésével emelte magasabb szintre a Sora preventív biztonsági képességeit. Ezen túlmenően megnövelték a Sora utaskapacitását, haladási sebességét, valamint járatpontosságát is.

Közösségi közlekedési eszközként a 2020-as Tokiói Olimpián százas nagyságrendben hadrendbe álló abszolút zöld, melléktermékként tiszta vizet kibocsátó hidrogén üzemanyagcellás Toyota Sora busznak minden körülmények között fokozott üzemi megbízhatóságot és a létező legmagasabb szintű biztonságot kell nyújtania. Ennek érdekében továbbfejlesztett modellt felszerelték egy olyan funkcióval, amely figyelmezteti a kereszteződésben jobbra (nagy ívben) kanyarodó vezetőt, valamint egy olyan rendszerrel, amelynek segítségével az utasok szükség esetén – például, ha a buszvezető hirtelen rosszul lesz – aktiválhatják a vészmegállító funkciót.

A felfrissített Sora új rendszere lehetővé teszi, hogy a járművek megosszák egymással a járatok követési távolságát. Így megelőzhető, hogy a konvojban közlekedő buszok (két vagy több jármű) a megállókban vagy a közlekedési lámpáknál elszakadjanak egymástól. Ezzel a funkcióval nagymértékben javítható a szolgáltatás utasszállító kapacitása, sebessége, illetve a járatok menetrend szerinti pontossága.

PREVENTÍV BIZTONSÁGI FUNKCIÓK

ITS Connect jármű és infrastruktúra közötti kommunikációs rendszer (DSSS menetbiztonsági támogató rendszerek)2

Az infrastruktúrát alkotó eszközök és a járművek megosztják egymással a közeledő járművekre, gyalogosokra, illetve közlekedési jelzőlámpákra vonatkozó információkat, tájékoztatva a járművezetőket környezetükről.

  1. Jobbkanyar ütközésfigyelmeztetés: jobbra (nagy ívben) történő kanyarodás esetén a rendszer figyelmezteti a vezetőt, felhívva a figyelmét a potenciális veszélyhelyzetekre, a közeledő járművektől kezdve az úttesten áthaladó gyalogosokig.
  2. Tilos jelzés figyelmeztetés: kereszteződésben piros lámpához közeledve a rendszer figyelmezteti a vezetőt, amennyiben az nem lassít, illetve ha nem veszi észre a tilos jelzést.
  3. Tilos jelzés féktámogatás: ha kereszteződéshez közeledve a járműnek valószínűleg meg kell állnia a piros lámpánál, a rendszer elősegíti a korai lassítást.
  4. Szabad jelzés tájékoztatás: a tilos jelzés szabadra váltásáig hátra lévő időt megjelenítő kijelző segítségével elkerülhető a késedelmes elindulás.

Vészhelyzeti megállító rendszer (EDSS)

Amennyiben egészségügyi vészhelyzet következik be, például rosszul lesz a buszvezető, a rendszer lehetővé teszi, hogy a sofőr vagy az utasok egy gomb megnyomásával megállítsák a buszt3. A vezérlő rendszert kifejezetten tömegközlekedésben alkalmazott buszokhoz fejlesztették ki, ahol elsődleges szempont az álló utasok biztonsága. Amint a busz lassítani kezd, az utasokat villogó piros fények és hangjelzés figyelmezteti a veszélyhelyzetre. A közlekedés egyéb résztvevőit, illetve a környéken tartózkodókat kürtszó, valamint villogó féklámpák és elakadásjelző fények figyelmeztetik.

Ütközésre figyelmeztető rendszer

Amennyiben a busz elején elhelyezett, milliméteres hullámhosszon működő radar úgy észleli, hogy fennáll a veszélye annak, hogy a busz másik járművel vagy az útfelületen található egyéb akadállyal ütközzön, a rendszer hangjelzéssel, valamint a főkijelzőn megjelenő figyelmeztetéssel hívja fel erre a vezető figyelmét. A rendszer az álló, illetve a biztonsági övet nem használó ülő utasok biztonságát egyaránt figyelembe veszi, és a kormányzás támogatásával segít elkerülni az ütközést.

MEGNÖVELT UTASKAPACITÁS

ITS Connect járműkonvoj információs szolgáltatás

A szolgáltatás a buszokra, buszsorrendekre, valamint a konvojban közlekedő járművek közötti távolságra vonatkozó információkat figyelembe véve megakadályozza, hogy a konvoj tagjai a megállókban vagy a közlekedési lámpáknál elszakadjanak egymástól. Ezzel javítható a szolgáltatás utasszállító kapacitása, sebessége, illetve pontossága.

  1. Járműkonvoj felismerő funkció: a járművek közötti kommunikációt és milliméteres hullámhosszú radarokat alkalmazó rendszer (az adott viszonylatban alkalmazott maximális buszszám keretein belül) felismeri a járművekre, a járatok sorrendjére, valamint a konvojban közlekedő járművek közötti távolságra vonatkozó információkat, és tájékoztatja a vezetőt a konvoj méretéről.
  2. Busz stop-start információs rendszer: a rendszer észleli a konvojban közlekedő buszokra felszálló, illetve azokról leszálló utasokat, és gondoskodik arról, hogy a konvoj minden egyes tagja egyszerre hagyja el a megállót.

ITS Connect kommunikáló távolságtartó tempomat

A buszokat a teljes sebességtartományban aktív, radar alapú adaptív tempomattal szerelték fel, ami elősegíti a zökkenőmentes gyorsítást és lassítást. Amennyiben az elöl haladó járművet kommunikáló távolságtartó tempomattal szerelték fel, a busz a járművek közötti kommunikációs csatornán keresztül megosztott információk alapján képes gyorsan reagálni az elöl haladó jármű sebességváltásaira (gyorsítás, lassítás), így a buszok zökkenőmentesen követhetik egymást. A rendszer a kijelölt buszutakon közlekedő konvoj egyes tagjainak segít fenntartani az állandó járműközi távolságot, illegve a konvoj mögött haladó járművek állandó sebességét.

MEGNÖVELT HALADÁSI SEBESSÉG ÉS PONTOSSÁG

ITS Connect hullám típusú közösségi közlekedés prioritási rendszer konvoj funkcióval

A kifejezetten erre a célra szolgáló ITS-rádiót alkalmazó rendszer az infrasturktúra elemeinek sugárzott kérésben igényli a zöld jelzés időtartamának megnyújtását, illetve a tilos jelzés időtartamának lerövidítését. A konvoj utolsó tagja a szabad jelzés meghosszabbítására vonatkozó kérést sugároz, ezzel megakadályozza, hogy leszakadjon a konvojról a lámpánál.

AKADÁLYMENTESSÉG

Automatikus érkezés-szabályozó rendszer (opciós)

A rendszer észleli az útfelületre felfestett segédvonalakat, és automatikusan kormányozza, illetve lassítja a buszt. Így a busz pontosan a kijelölt fel- és leszállóhelyen áll meg, valamint képes minimális távolságot tartani a buszmegállótól. Ez elősegíti a babakocsival, illetve kerekesszékkel közlekedő utasok fel- és leszállását.

MŰSZAKI ADATOK

Jármű Név
Sora
Hosszúság / szélesség / magasság 10 525 / 2 490 / 3 350 mm
Férőhelyek száma (ülő utasok, álló utasok, sofőr) 79 (22 + 56 + 1)
Üzemanyagcella köteg Név (típus) Toyota üzemanyagcella köteg (tömör polimer elektrolit)
Maximális teljesítmény 114 kW × 2 (155 LE × 2)
Villanymotor Típus Szinkron váltóáram
Maximális teljesítmény 113 kW × 2 (154 LE × 2)
Maximális forgatónyomaték 335 Nm × 2
Nagynyomású hidrogén tartály Tartályok száma (névleges üzemi nyomás) 10 (70 MPa)
Tartály belső térfogata 600 liter
Hajtó akkumulátor Típus Nikkel-metál hidrid
Külső energiaforrás5 Maximális teljesítmény / kapacitás 9 kW / 235 kWh

1 Sora: a Sky, Ocean, River, Air (ég, óceán, folyó, levegő) szavakból kialakított betűszó, amely a víz természetes körforgására utal.

2 A Hino Motors Limited és Isuzu Motors Limited vállalatok által kifejlesztett új funkciók: vészhelyzeti megállító rendszer, ütközésre figyelmeztető rendszer, automatikus érkezés-szabályozás, ITS Connect jármű és infrastruktúra közötti kommunikációs rendszer, valamint ITS Connect kommunikáló távolságtartó tempomat. A járműkonvoj információs szolgálat, valamint a járműkonvoj felismerő funkcióval felszerelt ITS Connect hullám típusú közösségi közlekedés prioritási rendszert a két vállalat a Toyotával közösen fejlesztette ki.

3 A rendszer megfelel a földművelésügyi, infrastrukturális, közlekedési és idegenforgalmi minisztérium által meghatározott “Vészhelyzeti megállító rendszer” technológiai irányelveinek.

4 Az elkülönített busz-utak olyan útszakaszok, amelyeket kizárólag tömegközlekedésben részt vevő buszjáratok vehetnek igénybe. Az elkülönített busz-utak nem azonosak a szokásos buszsávokkal, amelyeket más járművek balra és jobbra kanyarodás céljára használhatnak.

5 A rendszer által leadott teljesítmény, illetve az energiamennyiség az energiaforrás egység teljesítményétől, a rendelkezésre álló hidrogéntől, illetve az energiafogyasztástól függően eltérhet. A külső energiaellátó berendezés külön kapható.