Rendkívül veszélyes a lapos abroncs

Ön mikor ellenőrizte legutóbb az abroncsnyomást?

Hosszabb út előtt szokta?

Az autósok jó része egyszerűen nem gondol arra, hogy nem elég, ha rendszeresen szervizeli kocsiját. Az abroncsok gyakori ellenőrzése legalább ilyen fontos, mert elég, ha csak az egyik keréknél csökken a levegő nyomása, már az is baleseti rizikófaktor. Ha pedig mindegyikben kevesebb a levegő az előírtnál, főleg, ha megpakolva, hosszabb útra indulunk, az mindenféle bonyodalmakhoz vezethet.

Már fél bar guminyomás csökkenéssel tartósan használva az abroncsot, 25 százalékkal rövidül meg a gumi élettartama és 3-4 százalékos fogyasztásnövekedés okoz.

A gyakorlatban az alkalmazott guminyomás helyesen megválasztott értéke is ellenőrizhető a gumi vizsgálatával. A futófelületet több ponton megmérve, a két szélen és középen kiderül, hogy mi a helyzet. Ha középen nagyobb a mintamélység, akkor túl alacsony a használt guminyomás, ha a két szélen magasabb, akkor a gumi túl kemény. Ugyanis alacsony nyomásnál a gumi középső része „behorpad”, az abroncsmintázat két széle viseli a fő terhelést.

Az abroncsok üzemi hőfoka 60-70 fok, ezt viszonylag hamar elérik, nyáron elég pár kilométert gurulni, télen viszont legalább 10 kilométer kell hozzá. Azonban alacsony abroncsnyomással 100 fok fölé melegedhet a gumi, a különösen igénybe vett felületeken még inkább, és 120-140 fokon a gumi egyszerűen szétszakadozik.

Az üzemi hőfokot a guminyomás beállításánál is számításba kell venni. Mindig a hideg abroncson kell a beállítást elvégezni, de ha hosszabb utat teszünk meg, egy hidegen 2,2 bar értékre fújt abroncs nyomása felmelegedve körülbelül 2,5 bar lesz.

Aranyszabály, hogy minél szélesebb, és minél alacsonyabb oldalfalú az abroncs, annál magasabb levegőnyomást kíván.

Viszont, ha a kelletténél kisebb a nyomás, nemcsak jobban kopik a gumi és többet fogyaszt az autó, hanem a fékút is megnő, alacsonyabb lesz a biztonságosan elérhető kanyarsebesség, rosszabb lesz a kocsi reakciója a hirtelen kormánymozdulatokra.

dasblog