RX formai megoldások

  • A karcsú és erőteljes Next Chapter formanyelv hangsúlyos kiállást biztosít az RX számára
  • Az új Global Architecture platform hosszabb tengelytávot és szellősebb utasteret enged a korábbi modell hosszúságának megtartásával
  • A luxus az utastér megoldásainak egyszerűségében rejlik
  • A vezetőre koncentráló utastér a Lexus Tazuna koncepciójára épül
  • Az F SPORT modellek exkluzív ismertetőjegyeket kaptak

A Lexus Next Chapter formanyelve

A külsőért felelős tervezőcsapat küldetése az volt, hogy az új RX modellt egyedi arculattal ruházza fel, amelynek alapját a dinamikus vezetési élményéből fakadó arányok adják. Ez a megközelítés az új generációs NX modellel bevezetett Lexus „Next Chapter” formanyelv továbbfejlesztését jelentette, amelyen keresztül a stílus közvetlenül kommunikálja az autó potens teljesítményét és kiváló vezetési élményét.

Ezzel együtt a tervezők feladata volt az is, hogy meghatározzák a jövőt, és előrevetítsék a Lexus, mint prémium márka letaglózó minőségét. Emellett az újdonságnak felismerhetően RX-nek kellett maradnia, amelyet a típus gazdag örökségéből merített részletekkel értek el.

Ez a sokrétűség találkozik egy olyan autóban, amely erőteljes megjelenésével, merész formáival és határozott kiállásával rögtön láttatja a benne rejlő teljesítménypotenciált. Az „újdonság” érzése rögtön és erősen átjárja a szemlélődőket, ezzel hozva azt a formai minőséget, amely méltó a három új elektrifikált hajtásláncához.

A Next Chapter formanyelv megőrizte és továbbgondolta az orsó alakú hűtőrácsot, és megalkotta az orsótest koncepciót, amely az autó teljes frontrészére kiterjeszti a jellegzetes formát. Magát a hűtőrácsot a karosszéria szerves részeként kezelték, így az erős keretek helyett a széleinél egybeforr a többi elemmel, ezzel egységet képezve az autó orrával. Az új, vékony fényszóróegységek és a 15 milliméterrel szélesebb első nyomtáv kiemeli az autó alacsonyabb súlypontját és dinamikus megjelenését.

Oldalnézetből a motorháztető első részének megemelésével és a hátsó ablakok alsó élének lejjebb engedésével vízszintesebb hatást kelt az autó a korábbi RX-hez képest. Ennek eredményeként a kerekek és az oldalsó ablakok közötti rész keskenyebb lett, ami szilárd megjelenést és jó kiállást biztosít.

Míg az új RX teljes hossza megegyezik a korábbi modellel, a motorháztető hosszabb lett, az A-oszlop hátrébb került, a tengelytáv pedig 60 milliméterrel megnyúlt. Az ajtókon feltűnő élek, a kiszélesedő hátsó kerékjárati ívek és a 21” keréktárcsák erőteljes tapadást és dinamizmust biztosítanak.

Az RX jellegzetes „lebegő hatású teteje” – amelyet a sötét C-oszlop eredményez – megmaradt, de erősebb, háromdimenziós megjelenést kapott. Az autó hátulja rövidebb túlnyúlással, szélesebb nyomtávval (+45 mm) és a hátsó légterelő, valamint a hátsó lámpák segítségével közvetíti az erőt. A hátsó lámpatestek egy fényívben vannak integrálva, amely átíveli az autó teljes szélességét, és túlnyúlik a sarkokon is, ezzel szélesebbnek tűnő megjelenést biztosítva.

Kilenc külső szín áll rendelkezésre, köztük az új Sonic Copper – egy a számos árnyalat közül, amelyek a Lexus fejlett sonic fényezési technológiáját alkalmazzák a csillogóbb és mélyebb kontrasztok érdekében. A felnik között megtalálhatók az új, 21” könnyűfém keréktárcsák. Ezek a korábbi RX-hez elérhetőknél nagyobbak, amelyek tovább fokozzák a modell dinamikus megjelenését és erőteljes kiállását.

Világítás

A Luxury felszereltségi szinten a vékony, háromprojektoros LED fényszórók járnak, míg az F Sport Performance változat esetében a BladeScan adaptív távfény-vezérlés (AHS) is a csomag részét képezi – a többi kivitelben egyprojektoros megoldás kapott szerepet. Ezek a projektorok a nappali menetfények felett helyezkednek el, amelyek jól láthat háromdimenziós megjelenést kaptak – a magasabb felszereltségi szinteken elegáns „elhalványuló” világítás is van. A kiemelkedő minőséget a futófényes irányjelzők emelik ki még inkább, amelyek gördülékeny fényhatást biztosítanak.

Az első ködlámpák és kanyarfényszórók diszkréten vannak elhelyezve az első lökhárító alsó sarkaiban lévő alig észrevehető lévő keretekben.

Hátul a fényszórók egyetlen L alakú fényívben vannak elhelyezve, amely az autó teljes szélességét átíveli, és túlnyúlik a sarkain is. Mindez hozzájárul a még erőteljesebb kiálláshoz, és kiemeli az új LEXUS logót, amely a fényív részét képezi.

Aerodinamika

A látványos külső megjelenés hatékony aerodinamikai tulajdonságokkal párosul. Ilyen hatékonyságot növelő részletek a hátsó légterelő pontosan megtervezett formája és elhelyezkedése, a karosszériába beolvadó övvonal, valamint a hátsó lökhárító alsó szélén található borda, amely elfojtja a légáramlás hátsó kerekek mögötti turbulenciáját.

Az autó alatt egy mélyedésekkel ellátott motorburkolat található, amely a jármű mozgása közben légörvényeket hoz létre, fokozva ezzel az úttal való szoros kapcsolat érzését. A kínálat minden változatában egy nagyobb felületű, lapos és sík hőszigetelő található az autó alatt, amely sík padlót hoz létre a simább légáramlás érdekében.

F SPORT stíluselemek

Az RX 350 F SPORT kivitelben is elérhető, míg az RX 500h kizárólag F SPORT Performance modellként mutatkozik be, további teljesítményt előtérbe helyező jellemzőkkel (részletek a hajtásláncról és a teljesítményről alább).

Formai szempontból az F SPORT modelleket kívül-belül exkluzív stílusjegyek jellemzik. A külső részletek közé tartoznak az egyedi, 10 küllős, 21” matt fekete keréktárcsák, a fekete tetősínek és külső tükörházak, a zongoralakk fekete hűtőrács-mintázat, az F SPORT első és hátsó lökhárítók, a fekete F SPORT jelvény az első kerékjárati íveken, továbbá fekete rozsdamentes acél díszlécek az ajtókon és a lökhárítókon. Az F SPORT Performance szinthez hat külső szín áll rendelkezésre a számára, köztük az új Sonic Copperrel.

A látványos stíluselemek mellett aerodinamikai előrelépést is jelent az F SPORT csomag: az első lökhárító alsó éle nagyobb leszorítóerőt termel, a kerékjárati ívek díszlécei pedig az első lökhárítóra nehezedő nyomást csökkentik, valamint az első kerekek körüli légáramlás szabályozására szolgálnak.

Az utastérben is visszaköszönnek az F SPORT megoldások: perforált bőrrel borított kormánykerék és váltókar, egyedi műszeregység, alumínium sportpedálok és díszítőelemek, F SPORT feliratú küszöblécek és fekete vagy sötét rózsa bőrrel, valamint Ultrausede párnázással ellátott első sportülések járnak a csomaghoz. Az új Dark Spin alumínium műszerfalbetétek vízszintes mintázata textúrát és fényjátékot biztosít ad a különleges felületnek.

Az utastér formái

Az RX belseje az egyszerűségen keresztül fejezi ki a luxust. Ez a „kevesebb több” megközelítés nélkülözi a felesleges részleteket, és a modern megjelenés érdekében egyszerű, letisztult felületeket használ. A Lexus ezen formai evolúciójának hatása azonnal tetten érhető a kiváló térérzet, a jó hangulat, a kifinomultság és a kényelem terén.

Az utastérben megőrizték azokat az elemeket, amelyek a Lexus Takumi kézzel készített luxusát tükrözik, és minden érzékszerv számára vonzóak. Még az ajtók nyitási és zárási érzete, valamint hangja is alapos vizsgálatok során lett kialakítva.

Az új formák egyszerűsége a műszerfal letisztult folyamatosságának képében is megnyilvánul, beleértve a műszeregység burkolatát, a műszerfalat és az ajtókárpitokat. Az új e-latch elektronikus ajtózár-kioldó rendszer lehetővé tette a belső kilincsek lejjebb helyezését, és az ajtóbetétek felső részének új kialakítását, ami azt eredményezte, hogy az ajtóbetétek mintha a műszerfal természetese folytatásai lennének.

Az RX egy új, nagyobb panorámatetőt kapott, amelynek elülső része nyitható. A hátul ülők számára a lehető legjobb kilátást biztosítva a középső merevítő keret a lehető legvékonyabb lett, miközben nem köt kompromisszumot a biztonság terén.

Tazuna vezetőtér

A letisztult megjelenés a Lexus Tazuna vezetőtér koncepciójának részét képezi, amelynek célja, hogy racionalizálja a kezelőszervek és információforrások elhelyezkedését és egyszerű használatát, hogy a figyelem teljes mértékben a vezetésre összpontosulhasson.

Ez a kialakítás lehetővé teszi, hogy a vezető mélyebb, intuitívabb kapcsolatot létesítsen az autóval, így könnyebben irányíthatja azt a pontos akarata szerint. A Tazuna megközelítés olyan részletekben is megnyilvánul, mint az új multimédiás rendszer: a nagy, 14” érintőképernyő és a gyakran használt funkciók fizikai gombjai segítenek minimalizálni a vezető fejének mozgását. A fő információforrások – a műszeregység, a középkonzol kijelzője és az opcionális head-up kijelző – moduláris felépítése és elhelyezése azt jelenti, hogy a kijelzők megtekintéséhez csak természetes, kis szemmozgásra van szüksége a vezetőnek.

SUV megoldások

Az utastér megoldásai hűek egy SUV modellhez, hozzák a szükséges praktikumot, kényelmet és variálhatóságot. A GA-K platformból alapvető előnyök származnak, mint az alacsony súlypont (-15 mm), a nagyobb tengelytáv (2850 mm – +60 mm) és a megnövekedett nyomtávok (elöl +15 mm, hátul +50 mm), miközben az autó hossza megegyezik a korábbi RX értékével (4890 mm).

A vezető látótere nőtt, ezzel láthatóság terén a csúcskategóriát képviseli az autó, így biztonságosabb és kényelmesebb vezetést nyújtva. Ezt segíti az elülső oszlopok körüli terület új, ergonomikus kialakítása, amely jobb rálátást biztosít az útra kanyarodáskor. A pontos vonalkövetést a motorháztető elülső élének megemelése is segíti, így könnyebben érezhetők a jármű sarkai, valamint a motorháztető középső kidudorodása is optimalizálva lett. Hasonlóképpen, a vékonyabb hátsó tetőoszlopok jobb kilátást biztosítanak hátrafelé a vezető számára, például autópályára való felhajtáskor.

A formák nagyobb teret biztosítanak a hátul ülők térdei számára, míg az alacsonyabb övvonal hozzájárul a szélesebb első és oldalsó látómezőhöz is. A beszállást az alacsonyabb csípőpont, valamint az elektromos ülésállítás által kínált beszállást megkönnyítő funkció segíti.

A csomagtér méreteit tekintve az új generáció megegyezik a korábbi RX méreteivel, annak ellenére, hogy a hátsó túlnyúlása rövidebb. Mindez az okos tervezésnek köszönhető, beleértve a vékonyabb csomagtérajtót és az alacsonyabbra került rakodómagasság. A VDA érték a hátsó üléstámlákkal a helyükön, a kalaptartó alatt 612 liter. Ez elegendő négy 9,5 colos golftáska vagy két 77 literes és két 63 literes bőrönd elnyeléséhez. A padló alatt extra tér is van a szerszámok és kisebb tárgyak tárolásához, valamint rendelkezésre áll tetősín is, ami lehetővé teszi tetőcsomagtartó vagy kerékpárszállító használatát is. A tető kereszttartók kompatibilisek az opcionális panorámatetővel is.

Kárpitok és üléshuzatok

Az új RX az első Lexus modell, amely bőrhatású, de állati eredetű anyagoktól teljesen mentes kárpitozással is elérhető. Ez az üléseken, a kormányon és a váltókaron tűnik fel a Comfort felszereltségű kivitelekben.

A bőr ülésborítás Executive felszereltségi szinten sötét szépia, kagylófehér és mogyoróbarna színekben érhető el, fekete betétekkel. A Luxury változatok fél-anilin ülésborítással vannak ellátva, és a gránitszürke mellett új bambusz fabetétekkel is elérhető.

Az ajtóbetétek és a háttámlák egy új, dombornyomott L-mintázattal érkeznek, amelyet a tradicionális japán Kageri (sötét árnyék) stílus ihletett.

https://podcars.hu/az-uj-lexus-rx-et-is-megpodcastoljuk-hamarosan/