A Scania egy 7 literes motorcsaládot mutat be
- Egy 7 literes motorcsaládot mutat be a Scania, amelyet főként városi alkalmazásokhoz kínál; akár 10 százalékos üzemanyag-megtakarítás is elérhető
- Három teljesítményszintet – 220, 250 és 280 LE – kínálnak a soros, hathengeres motorok, amelyek mindegyikét alacsony zajszint, kis tömeg és kis üzemanyag-fogyasztás jellemez
- A Scania DC07 pontosan azt a teljesítményt és vezethetőséget nyújtja, amelyre az ügyfeleknek a nagy kihívást jelentő városi környezetben szükségük van az alkalmazási területeiken
- A motor kompakt méretei lehetővé teszik, hogy a P-fülkék alacsony motorsátorral készüljenek
- A Scania gyártásprogramjában immár négy különböző, Euro 6-os motorcsalád szerepel az új generáció számára, 220 és 730 lóerő közötti teljesítményszintekkel és számos alternatív üzemanyaggal.
- A Scania alternatív üzemanyagokkal működő motorjainak kínálatáról bővebben olvashat egy külön sajtóközleményben.
Eddig már tizenöt különböző Euro 6-os motor mutatkozott be a Scania új tehergépkocsi-generációja számára, 280 és 730 lóerő között teljesítményszintekkel, három különböző motorcsalád alapján (9, 13 és 16 literesek). A Scania most egy negyedik család bevezetésével folytatja a sort. Az új, 7 literes erőforrások a legkisebb tehergépkocsi-motorok a Scania kínálatában az elmúlt évtizedekben, összlökettérfogatuk és külső méreteik tekintetében egyaránt, és várhatóan keresettek lesznek a meglévő és új ügyfelek körében is, olyan alkalmazási területeken, mint az elosztás és a hulladékgyűjtés.
„Új motorcsaládunkkal jelentősen kiszélesítjük kínálatunkat az olyan egyre növekvő számú ügyfeleink számára, akiknek a város az elsődleges működési területük” – mondta Henrik Eng, a Scania Trucks városi járműveinek termékigazgatója. „Az olyan tulajdonságok, mint a 360 kilogrammal kisebb tömeg és a jelentősen kisebb üzemanyag-fogyasztás, megfelelnek a fenntartható szállítási megoldások iránti igényeknek, amelyek a növekvő városokra jellemzők. Azonban a méretek ellenére nem kötöttünk semmilyen kompromisszumot sem az olyan jellegzetes Scania-tulajdonságok terén, mint a teljesítmény, a masszívság és az üzemidő.”
Az új, soros, hathengeres motor kifejlesztésében a Cummins is részt vett, a Scania hosszú távú partnere a motorok és részegységek fejlesztésében. A fix geometriájú turbófeltöltővel ellátott motor kis fordulatszámon is jó nyomatéki jellegű, és csak szelektív katalitikus redukciót (SCR) használ kipufogógáz-utánkezelésként az Euro 6 norma teljesítéséhez.
A Scania soros, hathengeres, 7 literes motorjainak természetes környezetet jelentenek a városi alkalmazások. Ez az új motor várhatóan új ügyfeleket is elcsábít majd.
A Scania új, 7 literes motorjai mögött álló technológia és ötletek
„A Scania DC07 egy jól ismert és masszív hathengeres motoron alapul” – mondta Anna Wingren, a Scania K+F főmérnökasszisztense. „Mivel ez adta a kiindulási pontot, felhasználhattuk a Scaniánál felhalmozódott tudást a korszerű dízelmotorokról, beleértve a saját technológiánkat is. Kifejlesztettünk egy Scania-platformot, amely páratlan tulajdonságokat kínál olyan alkalmazásokhoz, ahol a fuvarozók nem igényelnek nagyobb nyomatékot, mint amennyit ez a motor biztosít, azaz 1200 Nm-t.”
Az ügyfelek várhatóan városi elosztást végző fuvarozók és olyan üzemeltetők lesznek, akiknek a teherautói modern városi munkafeladatokat látnak el, például hulladékgyűjtést, karbantartást, illetve a városok működéséhez szükséges egyéb tevékenységeket. Ezeken az alkalmazási területeken gyakran nagy kihívást jelent a saját tömeg, így általában ez a legfőbb oka annak, hogy lemondanak az erősebb, 9 vagy 13 literes motorokról.
A Scania vezérlőrendszerei
A meglévő alapmotort átfogóan továbbfejlesztették. Az összes felügyelő- és vezérlőrendszerét a Scania fejlesztette ki. Továbbá egy teljesen új turbófeltöltővel látták el, valamint az új változat a Scania házon belül kifejlesztett, egyedülálló kipufogógáz-utánkezelő rendszerét használja csak SCR-rendszerrel a NOx-kibocsátás csökkentésére.
„Egy rendkívül jó kiindulási pontunk volt, amelyet minden tekintetben egy igazi Scania motorrá alakítottunk” – mondta Wingren. „Csendes, a Scania „kis fordulatszám/nagy nyomaték” filozófiáját követi és üzemanyag-hatékony – valójában sikerült még a kitűzött célokat is túlszárnyalnunk.”
Wingren elmagyarázta, hogy a fő vízválasztót azt jelentette a projektben, amikor a csapat eldöntötte, hogy a Scania saját vezérlőegységeit használja a pontosan megfelelő karakterisztika elérése és a Scania Opticruise váltóval, valamint az SDP3 diagnosztikai programmal való tökéletes összhang biztosítása érdekében.
„Ez a döntés tette lehetővé az EGR-rendszer elhagyását és egy masszív, fix geometriájú turbófeltöltő kiválasztását, akárcsak a többi Scania motorunk többsége esetében” – mondta Wingren. „Összességében mintegy száz új alkatrészt kapott a motor, amelyek közül néhány, például az új lendkerékház, illeszkedik azokhoz a csatlakozási felületekhez, amelyeket a Scania moduláris rendszere alkalmaz.”
A Scaniára jellemző módon az új motorok már 1050-es percenkénti fordulatszámtól kifejtik legnagyobb nyomatékukat, amely aztán egészen 1600-as fordulatszámig rendelkezésre áll. Ez nagyon jó vezethetőséget biztosít, és a kis fordulatszám révén lehetőséget nyújt üzemanyag megtakarítására. Továbbá nagyobb testvéreihez hasonlóan ez is híg, kis viszkozitású olajjal működik, amely szintén hozzájárul a bámulatosan kis üzemanyag-fogyasztáshoz.
Kis tömeg
A Scania jól ismert, öthengeres DC09 motorcsaládjával összehasonlítva – amely számos ügyfél első számú választása azokon az alkalmazási területeken és üzemeltetési formákban, amelyekre a DC07 erőforrást szabták – jelentős a tömegcsökkenés. Ez 360 kilogrammot jelent, ami a hasznos teherbírást növeli, amennyiben minden más megegyezik. De a Scania szemléletmódjának és járműoptimalizálásnak tükrében nincs akadálya annak sem, hogy 26 tonnás járműveket is az új, 7 literes motor hajtson.
„Helyénvaló az összehasonlítás a DC09 motorral, de ha valakinek gyakran kell teljes terheléssel közlekednie egy háromtengelyes járművel, akkor bizonyára a nagyobb motor és annak karakterisztikája a megfelelő választás” – mondta Eng. „Inkább olyan elosztó járművekre kell gondolni, amelyek 18 tonna összgördülőtömeggel kezdik a napot, ám néhány lerakodás után rövidesen már csak 10–12 tonnával közlekednek. Ilyenkor bölcs döntés nem egy szükségtelenül nagy teljesítményű motort használni, főként, hogy ez akár 10 százalékos üzemanyag-megtakarítást is eredményezhet a Scania saját méréseinek megfelelően. A mi ajánlataink mindig magukban foglalják, hogy az ügyfelekkel folytatott párbeszéd során az aktuális igényeik alapján tervezzük meg a megfelelő megoldást.”
Az ajánlat személyre szabása az igények alapján a szolgáltatások és a jármű kialakítása tekintetében egyaránt a Scania igazi hajtóerővel bíró szenvedélye. Azonban ez széles termékkínálatot követel meg. A Scania csupán bő egy évvel az új generáció bevezetése után már 19 Euro 6-os motort kínál ügyfeleinek. Ez a tény egyértelműen azt igazolja, hogy a Scania azt csinálja a gyakorlatban is, amit prédikál.
„A célunk mindig az, hogy támogassuk ügyfeleinket a nyereséges működésükben, de ez megköveteli, hogy számos fülke- és motorváltozatból lehessen kiindulni” – mondta Eng. „A Scania moduláris rendszerének köszönhető, hogy ilyen sok motort tudunk kínálni, és biztosíthatjuk, hogy mindig a legjobb teljes körű üzemeltetési gazdaságosságot nyújtsuk ügyfeleinknek.”
A Scania új, 7 literes motorjainak családja egy bázismotoron alapul, amelyből már több mint 500 ezret értékesítettek. A Scania ehhez hozzáadta teljes szaktudását a motorok terén és az egyedülálló Scania-tulajdonságokat.
Műszaki tökéletesség
A DC07 egy jól ismert motoron alapul, amelyet már különböző járművek százezreiben használnak. Ezért megvan az az előnye, hogy teljesen korszerű, miközben már jól bevált és igen elismert is. A kialakítására azt is lehetne mondani, hogy hagyományos, azonban Wingren ezt nem így látja.
„A nyomórudak és a négyszelepes technológia rendkívül jól működik a szóban forgó fordulatszám-tartományokban” – mondta Wingren. „A bonyolult technológia soha sem lehet öncélú, azonban a Scania számára fontos, hogy értéket teremtsen az ügyfeleknek a kis üzemanyag-fogyasztás, a masszívság és a megbízhatóság formájában. Mindezekben ez a motor 100 százalékot nyújt.”
A Scania kereskedelmi igazgatójaként Eng ugyanezen irányvonalak mentén dolgozik. „A már meglévő motorkínálattal és az ehhez hozzáadott DC07 erőforrással teljesen személyre szabott városi megoldásokat kínálhatunk még több alkalmazási terület számára, bármilyen sajátos igényeik is vannak az ügyfeleknek” – mondta. „A különböző motorcsaládok közötti csatlakozási felületekben annak a lehetősége is fennáll, hogy a 280 lóerő teljesítményhez 1200 vagy 1400 Nm nyomaték társuljon, attól függően, hogy például tömegérzékeny-e az alkalmazási terület, mert akkor választható a DC07 motor.”
Alacsony motorsátor a P-szériában
A DC07 bevezetésével mostantól alacsony motorsátorral is rendelhető a P-fülke, ugyanis az új motornak kisebb a helyigénye. A különbség – a motorsátor 95 milliméterrel alacsonyabb – révén a fülke egyértelműen tágasabbá vált, és könnyebb az átjárhatósága. Szintén az alacsony motorsátornak köszönhetően a P-fülkék ugyanazokat a tárolórekeszeket kaphatják, mint a G-fülkék, és új lehetőségek állnak rendelkezésre a hátsó tárolók és a fekhelyek elrendezését illetően is.
„A különbség nagyobb, mint elsőre gondolnánk” – mondta Eng. „Meggyőződésünk, hogy nagyon sok gépkocsivezető, aki egyedül vagy részben városi környezetben dolgozik, kedveli majd ezt az opciót. Ennek pusztán gyakorlati előnyei éppúgy vannak, mint térérzetet és tágasságot növelő hatásai, amelyek kívánatosak az ilyen típusú alkalmazási területeken.”
Aki a Scania új, 7 literes motorját egy P-fülkével társítja, az 95 milliméterrel alacsonyabb motorsátort is választhat. Ez nagyobb teret biztosít, valamint megkönnyíti a mozgást a fülke belsőterében.
A P-fülkék alacsony motorsátora csak az új, 7 literes motorral együtt választható, ám az összes P-fülkéhez rendelhető, hosszúságtól és tetőmagasságtól függetlenül.
http://egyszermarlattamautot.hu/2017/09/06/ime-az-uj-scania-tehergepkocsi-generacio/