Scania hajtásláncok minden igényhez és felhasználáshoz

  • Folyamatosan bővíti kínálatát a Scania újabb Euro 6 minősítésű motorokkal
  • Az új V8-as generációval 7-10 százalékos üzemanyag-megtakarítás érhető el
  • A Scania öthengeres soros motorja immár öt változatban rendelhető
  • A 13 literes motor négy variánsához egy 370 lóerős egység is csatlakozott

Immár összesen 13 különböző Euro 6 minősítésű motort mutatott be a Scania az új tehergépkocsi-generációjához. A három motorcsalád különböző tagjai a 280–730 lóerő teljesítménytartományt fedik le. A júniusban piacra került újdonságokat azok a tengely- és váltókonfigurációk követték, amelyek az építőipari járművek, az erdészeti járművek és a nehézfuvarozást végző nyerges vontatók személyre szabásához szükségesek. Ezen alkalmazások kapcsán a fő fókuszt az olyan jellemzők jelentik, mint a robusztusság és a termelékenység. A Scania immár a választott hajtáslánctól függetlenül minden esetben még kisebb üzemanyag-fogyasztást kínálhat, ezzel elősegítve ügyfeleit, hogy lefektessék a nyereségességük szempontjából fontos teljes üzemeltetési gazdaságosság egyik legfontosabb alapkövét.
Amint az közismert, az építőipari járművek a tehergépkocsik világának igazi mindenesei, szinte végtelen sok különböző feladatot kell ellátniuk és legalább ennyi kihívással megbirkózni” – mondja Anders Lampinen, a Scania Trucks építőipari szegmensének igazgatója. „Ám a tényleges alkalmazástól, valamint az építőipari szegmensre olyannyira jellemző különböző folyamatokhoz kapcsolódó szállítási útvonaltól függetlenül a Scania ügyfelének mindig azt kell éreznie, hogy optimális üzemanyag-fogyasztású hajtásláncot kapott, amelyet az ő feladatához szabtak.”
Júniusban a Scania bemutatta a 16 literes, V8-as motorok teljesen új generációját, amely az alkalmazás függvényében 7-10 százalékos fogyasztáscsökkenést kínál. A V8-as erőforrások ezen fejlődése annak köszönhető, hogy ugyanazokat a módosításokat kapták meg, mint a Scania legnépszerűbb 13 literes motorjai a Scania új tehergépkocsi-nemzedékének premierjekor, 2016 őszén.
Az átalakítások listájában többek között az is szerepel, hogy néhány ritka kivételt leszámítva a Scania ma a kipufogógáz-utánkezelés terén csak a szelektív katalitikus redukciót (SCR) alkalmazza. Ennek köszönhetően a svéd gyártó motorjai egyszerre könnyebbek és robusztusabbak lehetnek a fix geometriájú turbófeltöltő jóvoltából, valamint az EGR kipufogógáz-visszavezetési rendszer elhagyásának köszönhetően.

A Scania új V8-generációja 7-10 százalékos üzemanyag-megtakarítást kínál az új technika és a továbbfejlesztett segédberendezések jóvoltából, miközben fokozott robusztusság és megbízhatóság jellemzi

Továbbfejlesztett 9 literes motor

A Scania harmadik motorcsaládja is hasonló átdolgozást élt meg, a robusztus, öthengeres, kilencliteres motorok három teljesítményszinttel debütáltak 2017 nyarának elején. Ezekkel is jelentős üzemanyag-megtakarítás – nagyságrendileg 3 százalék – érhető el az elődeikhez képest.
Az újdonságok új motorvezérlő szoftvert és átkonfigurált égésteret is tartalmaztak. További fontos változás, hogy az olajhűtést immár termosztát szabályozza. Ez egyszázalékos üzemanyag-megtakarítást eredményez, ugyanis általában megengedhető, hogy az olaj nagyobb üzemi hőmérsékletet tartson meg. A hűtőventilátor közvetlenül a főtengelyhez csatlakozik, így nem szükséges energiaveszteséget okozó áttételezés.
Az DC09 erőforrások közös jellemzője, hogy az új tehergépkocsi-generáció összes* többi motorjához hasonlóan fix geometriájú turbófeltöltőt (FGT) kapnak, valamint csupán szelektív katalitikus redukciós (SCR) kipufogógáz-utánkezelést alkalmaznak.

A Scania népszerű 9 literes motorjai immár öt különböző Euro 6 minősítésű kivitelben érhetőek el, ezekből kettő 100 százalékos biodízellel is üzemeltethető
A Scania rendkívül kedvező tapasztalatokkal rendelkezik a fix geometriájú turbófeltöltők és az SCR kipufogógáz-utánkezelési rendszerek kombinálása terén” – hangsúlyozza Lampinen. „Ezek energiahatékony, robusztus és rendkívül megbízható motorok, amelyek sok építőipari és áruterítő jármű számára biztosítják a szükséges erőt nap nap után.”
Az üzemanyag-fogyasztás csökkentését elősegítő további módosítás a megnövelt sűrítési arány (a korábbi 18,0:1 helyett immár 19,0:1), az akár 190 barra növelt maximális égési nyomás (180 bar a 280 LE-s változat esetében), valamint a hatékonyabb égést biztosító égéstér.

Erős és robusztus

A DC09 motor ugyannyira bevált, mint amennyire megbízható. Hosszú ideje része a Scania kínálatának, s számos generációváltást megélt már, ez biztosította, hogy mindig az élvonalat képviselte üzemanyag-fogyasztás és vezethetőség szempontjából.
Az erőforrás 1700 newtonméter forgatónyomatékot biztosít 1050-es percenkénti fordulatszámnál, és nyomatéka az alapjárattól gyorsan felépül. Ennek köszönhetően kiváló munkát végez több ezernyi járműben a nagy terhelést szállító áruterítő tehergépkocsiktól az építőipari járművekig. A DC09 a megfelelő választás az ilyen nagy igénybevételt jelentő, körülbelül 30 tonna össztömegű szerelvények esetében.
A DC09 motorcsalád a műszaki megoldásai és a felépítése tekintetében megegyezik a DC13 hathengeres testvéreivel minden főbb szempont tekintetében. A kiegyensúlyozó tengelyeknek és az öthengeres motorok vibrációs hajlamát ellensúlyozó aszimmetrikus forgattyúcsapszeg-kiosztásnak (ACPP) köszönhetően ugyanolyan simán és csendesen jár, mint egy hathengeres motor. Ügyfélkörét azok az üzemeltetők jelentik, akik igénylik a robusztusságot és a kis üzemanyag-fogyasztást, ám például a nagyobb tömege miatt mégsem szeretnének egy hathengeres egységet.

Szereti a biodízelt

Júniusban az első alternatív üzemanyaggal üzemelő motorok is megérkeztek új tehergépkocsi-generációba a DC09 320 és DC09 360 erőforrások formájában. Megfelelő specifikáció esetén mindkét motor üzemeltethető gázolajjal vagy száz százalék FAME (zsírsavas metilészter) üzemanyaggal – például repceolaj-metilészterrel (RME) –, illetve e két üzemanyagfajta bármilyen arányú keverékével.
Az elsőként már bemutatott 320 és 360 jelzésű biodízeles motorokat rendkívül sok további alternatív üzemanyaggal működő Scania erőforrás követi majd. A Scania mindegyik Euro 6 minősítésű dízelmotorja – alapkivitelében is – már most rendelkezik a legfeljebb tízszázaléknyi biodízellel való üzemeléshez szükséges jóváhagyással. A bioüzemanyag legfeljebb előírt mennyiségben történő használata nem befolyásolja a jármű karbantartási igényét.
A tisztán biodízellel való üzemeltetés mindig lényegesen kevesebb szén-dioxid kibocsátását eredményezi a hagyományos gázolajhoz képest. Bizonyos alternatív üzemanyagok, például a hidrogénezett növényi olajak (HVO) használata esetén akár 90 százalékkal kisebb a szén-dioxid-kibocsátás. A Scania összes jelenleg gyártott Euro 5 és Euro 6 minősítésű motorja a generációtól függetlenül korlátozás nélkül üzemeltethető HVO üzemanyaggal is.

A Scania most elkezdte tovább bővíteni az új tehergépkocsi-generációja kínálatát Euro 6 minősítésű, alternatív üzemanyagokkal üzemelő motorokkal. Elsőként a biodízeles kivitelek érkeztek meg, ám további változatok is várhatók még
A Scania alternatív üzemanyaggal üzemelő erőforrásainak kínálata egyedülállóan széles, és még sok további újdonság érkezése várható” – mondja Henrik Eng, a Scania Trucks városi szegmensének igazgatója. „A fenntartható szállítási megoldásokra való váltás prioritást élvező terület a Scania márkánál, amely kapcsán mind hosszú távú, mind azonnal bevethető megoldásokon dolgozunk.”
* Kivéve a DC16 730 motort.