SEAT 1500 – Tágas, kényelmes, robusztus és erőt sugárzó klasszis

A  korabeli amerikai járműveknél arányosabb méreteivel és alacsonyabb árával az 1500-as olyan luxust jelentett, melyekről az ember csak álmodni mert. Az akkori média “saját sofőr által vezetett  autónak” tekintette, amely  ideális volt a politikusok és  a nagycsaládosok számára is abban az időben, amikor a hat ülőhely (az első ülésen három utas foglalhatott helyet) még nem jelentett akadályt az autókban. Tágas volt, kényelmes és a hatalmas csomagtérrel rendelkezett, így nem meglepő, hogy ez a gépkocsi a taxisok és különféle állami  szolgálatok körében is kedvelt típus volt.

Megbízható, 1481 cm3-es  motorja (innen az 1500 megnevezés) 5200 fordulat / percnél   72 lóerőt  tudott leadni, ami elég jó teljesítmény volt 1200 kilogrammos súlyához. Abban az időben a sajtó is dicsérte  az 1500-as 50 LE/ liter értékét .  Összehasonlításképpen: a Tarraco jelenlegi turbófeltöltős 1,5 TSI-je 1500-as fordulatszámon 100 LE / liter teljesítményt kínál, és maximális nyomatéka pedig már 1500 fordulat/percnél kétszerese az 1500-ös akkoriban “úttörőnek” számító 3300-s fordulatszámakor leadott teljesítményének. A SEAT 1500 négyfokozatú szinkronizált sebességváltóval rendelkezett, melyet a kormányoszlop mellett elhelyezett karral lehetett kezelni. A SEAT 1500 képes volt csak az egyik iker-karburátorával 120 km / óra tartós sebességgel haladni, így mérsékelt üzemanyag-fogyasztással működhetett, és a 60 literes üzemanyagtartály elegendő hatótávolságot adott a SEAT 1500-nak ahhoz, hogy messzi utakra is elmenjen.

A SEAT 1500 olyan kényelmi tulajdonságokat is felvonultatott,  amelyek akkoriban nagy figyelmet keltettek. Ilyen voltak például a szélterelő, az oldalra is állítható napellenző, az utas napellenzőjén megjelenő tükör, a zárható kesztyűtartó, az olvasólámpa a hátsó utasok számára, és többek között a középső kartámasz a hátsó üléseken. Voltak más elemek is, amelyek ma is nagy figyelmet keltenek; mint például a motorolaj-nyomásmérő, a szélvédőmosó, amelyet a vezető azzal indíthatott, hogy megnyomott egy gombot a lábával, vagy a kilométer-számláló, amely hasonlított egy higanyos hőmérőhöz.

A biztonság mindig is a SEAT figyelmének  középpontjában állt. Így az 1500-asok négy tárcsafékkel és egy erős fékrásegítővel rendelkeztek.  A világítást az akkori autós sajtó kiválónak értékelte, már ezt írták az eredeti, egy fényszórós változatról is, mielőtt 1969-ben mélyreható átalakítást hajtottak volna végre, és amelynek eredményeként megjelent a dupla fényszórós modell. A SEAT ugyanebben az évben vezette be első dízel autóját, egy megbízható 1,8 literes motorral, mely már indirekt üzemanyag-befecskendezést használt a 46 lóerő  előállításához. Ez a fejlesztés maga után vonta ennek a típusnak SEAT 1800 Diesel-re történő átnevezését. Ahogy a korabeli reklám is mondta: “este vehículo le hará millonario en kilómetros” – “Ez a jármű kilométerekben teszi Önt milliomossá”. Két évvel később, 1971-ben mutatták be a kétliteres 55 LE teljesítményű SEAT 2000 Diesel változatot.

Ez az időszak azt mutatja, hogy a SEAT  1500-as folyamatos műszaki fejlesztésen ment át. A 400 wattos dinamóról  1967-ben váltott át generátorra, 1968-ban a motor kompressziós arányát 9:1-re emelték, és az öntöttvas kipufogókat acélra cserélték – ezt  gyakorlatilag ma úgy mondanánk, hogy “az autóverseny ihlette”.

Az órát, a légkondicionálót és a két sebességű ablaktörlőt soha nem alkalmazták.  Ezeket a hiányosságokat már a sajtó is bírálta, amikor 1972 közepén a SEAT 1500 gyártása leállt. 1973 áprilisától a SEAT 132 volt hivatott ezeket kiküszöbölni.

seat