Senki sem gondolta volna, de…
…az élet újrajátszotta az ikonikus magyar reklámfilmet
Az autómárka ugyan nem stimmel, ahogy az ország sem, de a Los Angeles-i közkönyvtár megismételte Kovács úr legendás történetét: 26 év után Toyotára cserélte Toyotáját.
Akik a nyolcvanas évek közepénél korábban születtek, alighanem emlékeznek az 1993-as év díjnyertes magyar reklámfilmjére, amelyben Kovács úr negyed évszázadon át használt autóját egy ugyanolyan márkájú, de modernebb típusra cseréli. Ugyanez játszódott le most a valóságban, csak a világ másik felén, Los Angelesben, ahol a helyi közkönyvtár 26 évnyi szolgálat után cserélte le Toyota buszlimuzinját – egy másik, vadonatúj Toyota egyterűre.
A kulturális intézmény még 1994-ben kapta az autót a Toyotától. Az autógyártó nem véletlenül adományozta hatalmas belső terű, sík padlójú típusát a könyvtárnak, hiszen az itt dolgozók valóságos kultúrmissziót folytatnak: folyamatosan járják a hozzájuk tartozó megyéket, részben, hogy könyveket hozzanak-vigyenek 73 fiókkönyvtárukba, illetve hogy részt tudjanak venni azokon a társadalmi programokon, amelyeket az iskolázottság szempontjából hátrányos helyzetű közösségek támogatására szerveztek.
„Kiváló szolgálatot tett a Previa az elmúlt 26 évben” – emlékezett vissza Madeline J. Bryant, a könyvtár ifjúsági és oktatási részlegének vezetője, aki maga is több ezer kilométert utazott a mai napig egyedinek számító, középmotoros elrendezésű buszlimuzinban.
A könyvtár heroikus küzdelmet folytat azért, hogy a környékbeli fiatalok hozzájuthassanak az egészséges fejlődésükhöz és boldogulásukhoz elengedhetetlen kulturális és tudományos ismeretekhez. Kórházakon és rendelő intézeteken keresztül fiatal szülőkhöz juttattak el például könyvcsomagokat, hogy megteremtsék számukra a bizonyítottan fontos meseolvasás tárgyi feltételeit.
A közösségi programok, a rászoruló városrészekben tett látogatások – amelyeket az ötletes „Library to go”, azaz „könyvtár elvitelre” néven futnak – különösen nagy jelentőséget nyertek 2020-ban, amikor a Covid-19 járvány miatt az év nagyobb részében zárva kellett tartani a könyvtár épületét.
Mindezen programok megvalósulásának alapfeltétele egy megbízható jármű, és bár a Previa negyed évszázad után sem mutatta a fáradtság jeleit, a könyvtár vezetői úgy gondolták, ideje lecserélni a jellegzetes színvilágú autót. Felvették a kapcsolatot a helyi közlekedés-fejlesztési hatósággal, és megkérték őket, hogy segítsenek beszerezni egy új Toyotát – más márka eszükbe sem jutott, hiszen a Previa éveken át, kilométerek százezrein keresztül hűségesen szolgálta őket.
A Toyota, amely regionális és országos szinten maga is számos társadalmi támogató programot szervez, a mobilitási kezdeményezésektől kezdve a képzési programokig, a legnagyobb örömmel cserélte le a 26 évvel ezelőtti családi csúcsmodellt az aktuálisan legmodernebb utazójárműre. A Sienna ugyanazt az összetéveszthetetlen dekorációt kapta meg, mint egykor a Previa, ám ha megjelenésükben nem is, tudásukban egyértelműen érezhető a két modell bevezetése között eltelt idő.
Az új generációs Sienna legkülönlegesebb jellemzője az öntöltő hibrid hajtáslánc. A TNGA-K padlólemezre épülő modell ugyanazt a 2.5 literes, benzin-elektromos csomagot kapta, mint a vele közös platformon nyugvó Toyota RAV4 és Camry. S ahogy ezek a modellek, a Sienna is megrendelhető az egyedülálló elektromos összkerékhajtással, amely a hátsó tengelyhez illesztett villanymotor segítségével nyújt fokozott menetstabilitást, a hagyományos 4WD rendszerek hátrányai – jelentős plusz tömeg, extra helyigény, nagyobb üzemanyag-fogyasztás – nélkül.
Kaliforniában ugyan nem jellemző a téli ítéletidő, az összes hátsó ülés lehajtásával 2,86 köbméteresre bővíthető csomagtérben azonban rengeteg könyv fér el, a plusz tömeg dinamikus és biztonságos mozgatásához pedig jól jön a négy hajtott kerék; az pedig külön öröm, hogy az elektromos hátsókerék-hajtás minimális mértékben befolyásolja csupán az üzemanyag-fogyasztást.
Fotó: Toyota