• Egyéb

Sikeres volt a munkácsi IC próbavonatának útja

– A Budapest–Munkács járatról szóló tárgyalások a jövő héten folytatódnak – 

November 14-én próbavonatot indított Záhonyból Csapon át Munkácsra a magyar és az ukrán vasúttársaság. Ez az első járat, amely normál nyomtávon – tengelyátszerelés nélkül – közvetlen összeköttetést teremtett Munkáccsal. A Budapest–Munkács menetrend szerinti járat indításáról, a tarifáról, a végleges menetrendről és a költségek megosztásáról a jövő héten Budapesten tárgyalnak a MÁV-csoport és az Ukrán Vasutak (UZ) szakértői. Ha a megbeszélések eredményesen zárulnak, néhány héten belül közvetlen járattal lehet Budapestről Munkácsra utazni.

Jelenleg napi két pár vonattal lehet eljutni a magyar fővárosból Munkácsra és vissza: a Nyugatiból 7:23-kor induló Latorca IC-vel és a Bécsből induló Hortobágy EC-vel (ez utóbbinál 19:04-es kelenföldi, vagy 19:40-es Keletiből való indulással); mindkét esetben 9,5 óra a menetidő. Visszafelé 00:54-kor és 11:14-kor indul járat. Ezek a vonatok a határon sokat vesztegelnek, mert Csapon – a kocsikat megemelve – a normál nyomtávú forgóvázakat széles nyomtávúakra cserélik.A próbavonatnak különös jelentőségét az adja, hogy tengelyátszerelés (forgóvázak cseréje) nélkül jutott el Záhonyból Csapon át Munkácsra. Ennek az volt az egyik műszaki feltétele, hogy a Munkács felé ágazó normál nyomtávú szárnyvonalat alkalmassá tegyék a magyar mozdony és személykocsi menetrendszerű közlekedtetésére.

  Továbbá részben felújították a pályát, Munkácson 500 méterre az állomási épülettől peront és esőbeállót építettek, és kialakították az oda vezető térköves utat is.A MÁV-START saját állományából biztosította a próbaúthoz a személyzetet és a szükséges mozdonyt és IC kocsit, az UZ pedig magyarul beszélő mozdonyvezetőt adott a vontatójárműre, hogy segítsen a magyar mozdonyvezetőnek a hálózatukon való közlekedésben.A nyílt pályaszakaszokon 60 km/h-val, a széles (1520 mm) és normál (1435 mm) nyomtáv találkozásánál (fonódásánál) pedig legfeljebb 25 km/h-ás sebességgel haladhatnak a szerelvények.

A Csap és Munkács közötti 42 kilométeres út így mintegy 70 perc alatt tehető meg.A jövő héten Budapesten tárgyalnak a MÁV-csoport és az Ukrán Vasutak szakértői a menetjegyárakról, a végleges menetrendről, a költségek megosztásáról és a vonatközlekedés megszervezésével összefüggő feladatokról. Eredményes megállapodást követően, akár már a menetrendváltástól közvetlen járattal, 7-7,5 óra alatt el lehet majd jutni Budapestről Munkácsra.