Skip to content

Egyszer már láttam autót

…és ettől már szakértő – is lehetnék

  • Kezdőlap
  • Hírek
  • Közlekedés
  • Bemutató
  • Motor
  • Technikai sportok
  • Teszt a lelke
  • Toggle search form

A skandináv után a magyar lehet Európa legtisztább autópiaca?

Posted on 2018.05.19.2018.05.19. By Iroda Távirati

Az Európai Autógyártók Szövetsége (ACEA) által kiadott legfrissebb jelentés tanúsága szerint az idei év első negyedévében Magyarországon 5,1%-os történelmi csúcsot ért el a részben vagy teljesen elektromos, azaz a hibrid elektromos (HEV), hálózatról tölthető hibrid elektromos (PHEV) és akkumulátoros elektromos (BEV) autók eladásainak részaránya az újautó eladásokból, szemben az 5%-os EU átlaggal. Ezzel hazánk a közép-kelet-európai régió legkörnyezettudatosabb újautó piacának bizonyult, és a kedvező irányba ható piaci folyamatokat tudatosan megtámogató kormányzati magatartással könnyen Magyarország lehet Európa legtisztább autópiaca a környezetbarát autózás iránt legendásan elkötelezett Skandináv országok után. Az értékesítési statisztikák adatok vizsgálatából egyébiránt kiderül, hogy a hazai újautó piac elképesztő dinamikájú zöldülésének (a tavalyi év azonos időszakában még csupán 3,7%-os volt a fenti részarány) motorját jelenleg elsősorban a 95%-ban hibrid elektromos autókat értékesítő Lexus, és a 41%-ban hibrid elektromos modelleket eladó Toyota rendkívüli piaci sikerei adják, ez a két márka jegyzi ugyanis a hazai részben vagy teljesen elektromos értékesítések 68%-át, és a hibrid elektromos eladások 81%-át.

Történelmi csúcson a magyarországi elektromos autózás: az első negyedévben a hazai új autó piacon elért 5,1%-os részben vagy teljesen elektromos arány (az ACEA adatai szerint, a mértékadó JATO még ennél is magasabb, 5,3%-os arányt mért) pedig egyértelműen Európa élvonalába repít minket. Az európai országok rangsorában elsőként végző Norvégiában elért 58,6%-os adat természetesen még mindig álomszerűnek tűnik (ott persze a társadalmi gondolkodás szerves részét képező környezettudatosság mellett a jogalkotói szabályozás és az adórendszer is hajtja a piac zöldülését), a sorban következő Finnországban elért 13%-os, vagy épp a svédországi 12,8% részarány ugyanakkor már nem is tűnik elérhetetlennek. Utóbbi megállapítás elsőre talán kicsit optimistának tűnhet, ám nem szabad elfelejtenünk, hogy a már most is az EU átlag feletti 5,1%-os magyarországi zöld újautó részesedést kizárólag a magán és vállalati flottavásárlások hajtották, az idei év első negyedévében állami közbeszerzés keretében vásárolt 820 személyautó közül a Datahouse adatai szerint nem volt részben, vagy teljesen elektromos autó. Ha ezek mindegyike akkumulátoros elektromos vagy hibrid elektromos lett volna, már most 7,7%-os részben vagy teljesen elektromos aránynál tartanánk, ami azt jelentené, hogy a Norvégia-Finnország-Svédország hármason túl már csak a 8%-ot elért Hollandia állna előttünk, éppen csak megelőzve bennünket. Az ebben rejlő potenciál tehát hatalmas, választani pedig bőven volna miből: ugyan az hazai részben vagy teljesen elektromos eladások 68%-át a zöld autózás szinonimájának tekintett két márka, a Toyota és a Lexus jegyzi, a piacon ma összesen 21 gyártó 89 részben vagy teljesen elektromos modellje érhető el. Ebből 45 darab a külső töltést nem igénylő, a városi használat során akár 50-70%-ban tisztán elektromos üzemben, károsanyagkibocsátás mentesen üzemelő hibrid elektromos, 30 darab pedig az egy addicionális, külsőleg tölthető akkumulátor révén további tisztán elektromos kilométerek megtételére alkalmas plug-in hibrid elektromos modell, ezek egyike esetén sem kell az elektromos autókra jellemző korlátozott hatótáv miatt aggódnunk.

A mostani jó eredmény nem ad hoc adat, a magyar újautópiac strukturálisan zöldül
Mielőtt valaki a kedélyeket lehűtendő óvatosságra intene az egy adott időszakban mért kiemelkedő eredményből levont hosszútávú következtetések miatt, fontos rámutatnunk, hogy ez nem egyszeri adat: a magyar újautó piac folyamatosan és következetesen zöldül, az elmúlt három évben megnyolcszorozódtak a magyarországi részben vagy teljesen elektromos értékesítések, és az elemzők az idei évre is minimum 50%-os bővüléssel számolnak a tavalyi évhez képest. Csak a hazai zöldautó eladásokat is vezető, nem mellesleg a piac legszélesebb, 16 modellből álló hibrid elektromos modellportfólióját jegyző Toyota és Lexus 5150 új hibrid autó értékesítésével számol idén Magyarországon, úgy, hogy tavaly az összes gyártó együttes hazai részben vagy teljesen elektromos eladása 4768 darab volt. Ezzel a két japán márka egymaga egyetlen év alatt 50%-al tervezi növelni az idehaza újonnan eladott, és körülbelül 20%-al bővíteni az összes a hazai utakon futó hibrid elektromos autó számát. Ráadásul a részben vagy teljesen elektromos eladásainak bővülésbe tekintetében is abszolút Európa legjobbjai között vagyunk: az első negyedévben 79,1%-al nőttek a hazai zöld autó értékesítések a tavalyi év azonos időszakához képest (az EU átlag 32,1% volt), miközben a piac csak 28%-al bővült. Ennél nagyobb zöldautó növekedési arányt márciusig csak Románia, Szlovénia, Lettország és Portugália tudott produkálni, azonban ezen országok mindegyikében alacsonyabb a zöld autók piaci részaránya mint nálunk, azaz alacsonyabb bázisról indultak.

“Abban, hogy magyarországi részben vagy teljesen elektromos autók az EU átlagnál több, mint kétszer gyorsabb ütemben bővülő értékesítései csaknem háromszor olyan gyorsan növekedtek, mint a teljes hazai újautó piac, kétségkívül meghatározó szerepe van annak, hogy a magánvásárlók mellett immár a vállalati flottavásárlók esetében is robbanásszerűen növekszik a valóban praktikus és élhető zöld autózást lehetővé tevő környezetbarát hibrid elektromos autók iránti preferencia. A teljes hazai aktív autópark zöldülése természetesen egy lassú folyamat, ám a részben vagy teljesen elektromos autók várható megjelenése az állami vállalatok, közszolgálatok és államigazgatási szervek beszerzéseiben nagymértékben gyorsíthatja azt, aminek révén valóban reális közelségbe kerülhet az, hogy a Skandináv országok után Magyarország legyen Európa legzöldebb újautó piaca.” – mutat rá Varga Zsombor, a magyarországi zöld autó eladások 68%-át, és a TOP% legnépszerűbb magyarországi hibrid elektromos autót jegyző Toyota és Lexus kommunikációs vezetője.

Mélyponton a magyarországi környezetszennyező dízel eladások
Az újautó piaci zöldülésének vizsgálatakor természetesen meg elég a részben vagy teljesen elektromos autók részarányának alakulását vizsgálni, hiszen bár a fejlődés ígéretes, egy jó ideig még nem ezek az autók teszik ki az eladások zömét. Fontos megnézni ezért azt is, hogyan változik a környezetszennyező dízel eladások aránya az adott országban, a jó hír pedig az, hogy e tekintetben is igencsak jól állunk. Az első negyedvben ugyanis mindössze a magyarországi újautó eladások 23,6%-át tették ki a dízelek, ennél alacsonyabb arányt csak Hollandia, Norvégia és Lengyelország produkált (az EU átlag 37,9% volt). Ráadásul, nem csupán abszolút értékben volt alacsony hazánkban a dízel arány, de 10,5%-al Euróba egyik legnagyobb dízel eladás csökkenését is mi produkáltuk. Mi több, ha kifejezetten a magyarországi új személyautó piacot vizsgáljuk, a számok egészen megdöbbentően pozitív eredményt mutatnak: a január és március között Magyarországon gazdára találó személyautók között mindössze 7,6%-ot tettek ki a dízelek (a dízel eladások zömét ugyanis a haszongépjárművek adják). A haszongépjárművek terén is elérhető ugyan már néhány akkumulátoros elektromos modell, a professzionális árufuvarozásban ugyanakkor még kritikusabb szerepet kap a hatótáv kérdése, így az áttörést itt is a hibrid elektromos (és később a hidrogén üzemanyagcellás elektromos) modellek térnyerése jelenti majd, erre azonban még néhány évet várnunk kell. Ez viszont egyben azt is jelenti, hogy miután az idehaza értékesített részben vagy teljesen elektromos autók csaknem 100%-a személyautó, kijelenthetjük, nagyon közel vagyunk ahhoz, hogy Magyarországon több új hibrid elektromos és akkumulátoros elektromos személyautó találjon gazdára, mint dízel.

„Nem lehet eléggé hangsúlyozni, hogy milyen fontos és óriási eredmény az, hogy mára a hazai újautó eladások mindössze 23,6%-át, és a hazai személyautó eladások csupán 7,6%-át tették ki a dízelek. Hiszen jóllehet a haszongépjárművek és offroad autók esetén még kétségkívül a legújabb generációs dízelek jelentik a leghatékonyabb megoldást (idővel persze itt is megkezdődik majd a hibrid elektromos, akkumulátoros elektromos és hidrogén üzemanyagcellás meghajtás térnyerése), a személyautók esetében a dízel technológia felett eljárt az idő. Nem szabad szem elől tévesztenünk ugyanakkor azt sem, hogy ma még mindig magasabb a Magyarországra érkező használt autók száma a hazai újautó eladásoknál, előbbiek esetében pedig kimagaslóan nagy arányban vannak a rendkívül kedvezőtlen emissziójú idős dízel autók. Az ennek révén a magyarországi levegőminőségre nehezedő nyomás pedig csak fokozódni fog azt követően, hogy megkezdődik a dízelek számos európai nagyvárosból tervezett, és a közeljövőben várható kitiltása (vagy legalábbis behajtásuk korlátozása) és elárasztják Közép-Kelet-Európát a Nyugat-Európában már nem piacképes, rendkívüli légszennyezettségi kockázatokat rejtő öreg dízel autók. Ennek megelőzésére fontos volna a jogalkotói lépések megtétele, akár az emisszió alapú adózás lehetőségének megvizsgálásával.” – hívja fel a figyelmet Varga Zsombor.

Az újautó értékesítések tekintetében tehát meglehetősen bíztatóak a magyarországi folyamatok, a helyzet pedig még tovább javulhat azzal, hogy a közbeszerzésekben is megjelenhetnek a hibrid elektromos és akkumulátoros elektromos autók. A teljes autópark tekintetében ennél több időt vesz majd igénybe a kézzelfogható eredmények elérése, a megfelelő jogszabályi környezet azonban megteremheti a kedvező hátteret ahhoz, hogy a legtisztább európai autópiacok közé tartozzunk.

Bejegyzés navigáció

Previous Post: Hagyományos gyermeknapi hangbemondás, ezúttal számos budapesti járaton
Next Post: Csak bizonyos esetekben kell a személyautóban műszaki vizsgálati bizonyítványt tartani

Keresés

2023. április
hKscpsv
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
« márc    
Impresszum
Tulajdonos: Berta István

A honlap tartalmáért a szerkesztőbizottság felelős!

Rendszergazda: Varga Zsolt

e-mail:
bertanyuuz@gmail.com

A honlap a Mi az a blogger lapcsoport tagja.
  • Világszínházi ünnepre készül a MITEM
  • Megjelent az ADM 4.2 – az ASUSTOR operációs rendszer legújabb verziója
  • Mi a különbség a zöld és a fenntartható épületek között?
  • Szombaton indul a tavi viharjelzési szezon
  • Véget ért a Médiaunió „Mentés másként” kampánya
  • Verstappen az első, Alonso a második szabadedzés leggyorsabbja
  • Van képünk hozzá (23.03.31.) – Toyota C+ walk s
  • Új lelátót építenek a Hungaroringen
  • Egyeztetés a hazai mezőgépgyártók és forgalmazók sikeréért
  • Van képünk hozzá (23.03.30.) – Lexus NX
  • A tesztek során a kutatók eddig nem találtak emberre veszélyes vírusokat a hazánkban terjedő inváziós szúnyogokban
  • Sikeresen tesztelték a Wigner FK szakemberei a szupravezető részecskegyorsító mágnest Svédországban
  • A Ford Explorer jól teljesítette IIHS töréstesztet
  • “Kicsit szarul” működik az e-matrica lekérdezés – De, nem mindenhol!
  • “Tesztversennyel kezdjük a 2023-as szezont”
  • Akár 60%-os húsvéti árcsökkenés az ALDI-nál
  • (K)Áder János szerint jó hír, hogy jövőre visszaválthatók lesznek az italosüvegek és -dobozok
  • Több cukrot, lisztet, olajat, tejet, csirkemellet és tojást vehetünk mostantól a SPAR-üzletekben
  • Demonstráltak az erdélyi gazdák, emésztőgödörbe öntötték a tejet
  • Üdvözöld a tavaszt a Bárány Napokkal!
  • Alaposan körbejárták a Nissan Townstar modellt is
  • A Grandlandot is megtapogatták
  • Megérkezett hazánkba is a frissített DS 3 és DS 7
  • Gondoltad volna, milyen nehézségekkel/veszélyekkel kell megküzdenie egy látássérült embernek a mindennapi közlekedésben?!
  • ASA…
  • Peugeot 508 SW
  • Alpine A110 S
  • A frissített DS 7-essel is gurultunk
  • DS 3 bemutatón jártunk
  • Túl a háromszázezren
  • A 2023-as AMTS – Autó Motor & Tuning Show – minden korábbi rekordot megdöntött Ctrl+C - Ctrl+V
  • Franciaországban megtiltják a 14 éven aluliak számára az elektromos roller használatát Hírek
  • 2023-ban számtalan program várja az élménymotorozás szerelmeseit Ctrl+C - Ctrl+V
  • BMW Motorrad International GS Trophy 2024 Namíbia Ctrl+C - Ctrl+V
  • A BMW R 18 Iron Annie egy fantasztikus, repülőgépek által ihletett egyedi motorkerékpár Bemutató
  • Brabus KTM 1300 R Edition 23 fotócsokor Hírek
  • Brabus KTM 1300 R Edition 23 képgaléria Hírek
  • A Harley-sok Egerbe mennek és újraélesztenék a Berva mopeded Ctrl+C - Ctrl+V

Copyright © 2023 Egyszer már láttam autót.

Powered by PressBook News WordPress theme

We use cookies on our website to give you the most relevant experience by remembering your preferences and repeat visits. By clicking “Accept”, you consent to the use of ALL the cookies.
Cookie settingsACCEPT
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT