Sosem volt még ennyire ütős sz RC F

Erőgép újragondolva – au új Lexus RC F

Az új Lexus RC F kupé számos változtatást vonultat fel, amely kifinomultabb megjelenést és megnövekedett menetteljesítményeket eredményez. Habár nem beszélhetünk teljes újratervezésről, a mérnökök minden alkalmat megragadtak a menetteljesítmények fokozására anélkül, hogy feláldozták volna a mindennapok során szükséges kényelmes vezethetőséget és használhatóságot. Ugyanakkor a tervezőcsoport átvette az RC F GT3 és a RC F GT500 versenyautók bizonyos elemeit is, így az RC F tökéletesített aerodinamikával és agresszívebb vonalakkal érkezik. Az új vonalvezetésű, LED-technológiájú első lámpatestek a nappali menetfényt is magukban foglalják. A hűtőmaszkon alul végighúzódó szegélynek köszönhetően az autó orr-része rövidebbnek tűnik. Hátul az új lámpatestek kecsesen simulnak az újraformált lökhárítóba, letisztultabb, finomabbra csiszolt megjelenést kölcsönözve az RC F-nek.

Precízen megtervezett fogyókúra

A mérnökcsapat egyik legfőbb célkitűzése a tömeg csökkentése volt – a kupé merevségének és kifinomultságának megtartásával. Az volt a szándék, hogy a végeknél faragjanak le súlyt az autóból, mivel még a legszerényebb változtatás is – a jármű elülső vagy hátsó részénél – a tehetetlenségi nyomaték jelentős csökkenését eredményezi. A szakemberek számos komponenst vetettek tüzetes vizsgálat alá a motortérben, hogy vajon megfelel-e erre a célra, végül a szívócsövet választották a tömegcsökkentés egyik helyéül, tekintve, hogy a motor tetején helyezkedik el. Korszerűsített megmunkálási folyamat segítségével 700 gramm alumíniumot tudtak eltávolítani a szívócsonk oldaláról úgy, hogy annak légáramlási jellemzői változatlanok maradtak. A további csökkentés érdekében kisebb lett a klímakompresszor, az újratervezett rugótartó bakok pedig acél helyett alumíniumból készültek, ami további 700 gramm tömegcsökkenést jelent az előző változathoz képest. A bakok két alumínium-szelvényének összeillesztése az ún. TOX-technológiával történik, ami szoros kötést eredményez hő bevezetés nélkül. A Lexus már korábban is alkalmazta a TOX-kötést alumínium karosszériaelemek illesztésénél, ám most először használja futómű-alkatrészekhez. Az újratervezett hátsó lökhárító szénszálas műanyagból és alumíniumból készült, így változatlan erősségű maradt, de 500 grammal könnyebb lett, mint volt. Az extrudált alumínium szerkezet szénszálas megerősítésével megnövekedett a folyáshatár, ugyanakkor könnyebb alumínium elemek alkalmazása vált lehetővé. A szénszálas részt házon belül gyártják, ugyanazon a részlegen, ahol az LFA szupersportkocsihoz használt CFRP-ket, azaz szénszálerősítésű műanyagokat is készítették. Szintén a hátsó rész tömegéből faragtak le azáltal, hogy a tömör féltengelyeket üregesekre cserélték. 

A futómű apró változtatásai – jelentős eredményekkel

Hogy az összességében 25 kg-os csökkentésből (így az RC F tömege most 1770 kg) tőkét kovácsoljanak, a mérnökök precíz változtatásokkal hangolták újra a futóművet. A módosítások együtt még reakcióképesebb autót eredményeznek. Jó példa erre a kormánymű fogaslécének megváltoztatott rögzítése. Egy tipikus, magas g-terhelésű kanyarban ezeknek a perselyeknek a kitérése jelentősen csökkenti az első kerekek összetartását, ezáltal alulkormányzottsághoz vezet. A kedvezőtlen hatás visszaszorítása érdekében a mérnökök 150 százalékkal erősebb perselyeket építettek be. Hasonló változtatásokat hajtottak végre az autó hátsó részén is: erős oldalgyorsulás hatására a feszesebb segédváz-perselyekkel csökkent a hátsó kerékdőlés változása. Hogy a hátsó kerékösszetartás még pontosabb legyen, alumínium lengőkarbekötések vették át az acél alkatrészek helyét; ez 500 grammos tömeg megtakarítást jelent. Különös figyelmet fordítottak az alumínium alkatrészek présöntési technikájára, hogy a szerkezeti merevség a lehető legnagyobb. Bár nem a futómű része, a hátsó motorfelfüggesztéseket is újratervezték, hogy határozott irányváltoztatásoknál ne érződjön úgy, mintha a motor lemaradna a futóműtől: a bekötés feszesebb lett, de szélesebb, stabilabb kialakításának köszönhetően a zaj, vibráció és nyersesség (NVH) mértéke továbbra is optimális maradt. Valamennyi 2020-as RC F modell Michelin Pilot Sport 4S gumiabroncsokon fut, amelyek mérete 255/35 R19 elöl és 275/35 R19 hátul. Ez a típus nem csupán a legigényesebb sportautó-gumik egyike: kifejezetten az RC F igényeire fejlesztették azzal a céllal, hogy javítsák az általános tapadást és csökkentsék az alulkormányzottságot. Az alap Pilot Sport 4S gumikkal összehasonlítva az RC F abroncsainak más a profilja, szélesebb a futófelülete és eltérő a keresztmetszete is. A barázdák formája, mélysége és elhelyezkedése szintén más, mint a közforgalomban kapható Pilot Sport 4S-en. Az RC F számára fejlesztett gumik fontos sajátossága a száraz tapadás javulása, ami a futófelület külső oldalain alkalmazott szilícium-dioxid megváltoztatott mennyiségének eredménye.