Számok és piktogramok – az abroncsok nemzetközi „nyelve”
Sokan csak új garnitúra vásárlásakor szembesülnek azzal, hogy a megfelelő abroncs kiválasztásához nem elég az autó típusát ismerni. Szerencsére a biztonságos közlekedés szempontjából legfontosabb információkat az abroncsok oldalfalán látható nemzetközi jelölések tartalmazzák. Tomin István, a Hankook Tire műszaki vevőszolgálatának vezetője az abroncsok nyelvét „fordítja magyarra”, Majoros Ferenc, a Ma-Vi Gumiszerviz Kft. tulajdonosa pedig a leggyakoribb vásárlói kérdésekre válaszol.
A számunkra legmegfelelőbb garnitúra kiválasztásához az autóhasználati szokásainkon kívül a jármű műszaki paramétereivel is pontosan tisztában kell lennünk. Mivel a biztonságunk a tét, a gyártók minden egyes abroncs oldalfalán a márkanév, a gyártó és a gyártás helyére vonatkozó információk mellett számos tudnivalót tüntetnek fel a nemzetközi szabványok szerinti egységes jelölésekkel.
Kezdjük a sort a DOT számmal
„Az abroncsok gyártási idejéről számot adó jelöléssel mindenki találkozott már, mégis ez adja a legtöbb okot a félreértésekre” – mondja Majoros Ferenc. A négy számjegy közül az első kettő a gyártás hetét, a második kettő a gyártási évet mutatja. Elsőre nem tűnik logikusnak, de ha tudjuk, hogy a rövidítés – Department of Transportation, Közlekedési Minisztérium – az amerikai közlekedési minisztériumra utal, már érthetőbb, hogy miért lett ez a sorrend. Vásárlóként tudnunk kell, hogy az abroncsok a gyártástól számított 3 évig értékesíthetők új termékként, feltéve persze, hogy a tárolás körülményei optimálisak.
„Tartsuk azt is szem előtt, hogy a gumik idővel elöregednek, akkor is, ha garázsban tartjuk és ritkán használjuk a járművet” – veszi át a szót Tomin István. A korszerű abroncsok ugyan öregedésgátló anyagokat is tartalmaznak, a futófelület azonban idővel bakelizálódik, az abroncs elveszíti korábbi tapadási tulajdonságait. Maximum tíz év után ezért a legmegkíméltebb abroncsot is le kell szerelni, nem számít, ha még mindig traktorgumit megszégyenítő a profilmélysége.
Igenis számít a méret
Az autótulajdonosok többségének azonban nem a DOT szám, sokkal inkább a méretjelölések okoznak fejtörést. Abroncsvásárláskor valóban a méret kiválasztása a legösszetettebb feladat: a Hankook Tire legújabb, Winter i*cept evo 3 abroncsa például csak személygépkocsikra összesen 50 méretben kapható H – W sebességindexekkel. Hogyan döntsük el, melyik számunkra a megfelelő? Ha jobban megnézzük az oldalfalat, akkor például ezt látjuk: 205 / 55 R 16 91H. Az első szám a futófelület szélessége, a második az abroncs szélességének és oldalfal-magasságának aránya százalékban. Az R jelzi, hogy radiál abroncsról van szó. A 16 a felniátmérőt adja meg collban, a 91 a terhelési index, a H pedig a sebességindex.
Alapvető szabály, hogy új abroncs vásárlásakor a gyári méret az irányadó. Ezt az autógyár mérnökei adják meg, és a futómű beállításától a váltófokozatok kiosztásáig minden erre a méretre van optimalizálva. „Biztonságunk érdekében ragaszkodjunk az első szerelésű abroncsokon látható mérethez” – tanácsolja Majoros Ferenc. Ha valamilyen okból mégis eltérnénk ettől, mindenképpen kérjük ki szakember tanácsát, mert a méretváltásnak szigorú szabályai vannak. Mivel az abroncs a komplett hajtáslánc legutolsó eleme, a paraméterei alapvető hatással vannak a jármű stabilitására. A járműgyártók is segítenek nekünk ebben, hiszen sok esetben, a gyár által javasolt légnyomások mellett feltüntetik az autóra szerelhető egyéb váltóméreteket is. Nyári abroncsok esetén leginkább a nagyobb méret felé való eltérés a jellemző, hisz sokan szeretik a csillogó alufelniket, és a sportos „peres” gumikat. Télen dominál a gyári méret megtartása, de gyakran a kisebb felnik és a „ballonosabb” abroncsok felé váltanak az ügyfelek.
Figyeljünk az indexekre
A terhelési index és a sebességindex kódolt formában tartalmaz információt: az előbbi azt a tömeget mutatja meg, amit az abroncsok menet közben maximális légnyomás mellett elbírnak, utóbbi az adott gumiabronccsal megengedett legnagyobb sebességet adja meg. A sebességindex kizárólag téli abroncsok esetén, lehet alacsonyabb, mint a gyári előírás, hiszen télen jóval óvatosabban vezetünk. A téli abroncsok sebességtűrését viszont a járműben, a sofőr által jól látható helyen jelezni kell. Ezt a funkciót ma már segítségként sok autógyártó beépíti a fedélzeti számítógép menüjébe, és a vezető beállíthatja, milyen sebesség meghaladása esetén küldjön figyelmeztető jelzést a jármű. Nyári abroncsok esetén kizárólag a gyári abronccsal megegyező, vagy azt meghaladó sebességindex a megfelelő. A terhelési index megválasztásának szabálya nagyon egyszerű, hiszen a jármű maximális megengedett tömege nem változik, tehát a gyárival megegyező, vagy annál magasabb terhelési indexű abroncs szerelhető csak fel. „A terhelési indexszel kapcsolatban pedig egy gondolat erejéig ismét szeretném felhívni a figyelmet a megfelelő guminyomás fontosságára! Az abroncs minden egyes tulajdonsága összefüggésben van a légnyomással. Különösen igaz ez a terhelhetőségre, hiszen nem az abroncs viszi a súlyt, hanem a benne lévő levegő.” – teszi hozzá a szakember.
Abroncs szimbolizmus
A téli abroncsokon – így természetesenaHankook Winter i*cept evo2-n is – a számokon kívül szimbólumokat is látunk. A három hegycsúcs – hópihe (3PMSF) kiegészítő jelölés azt jelenti, hogy az abroncs bizonyítottan biztonságosan használható télies útviszonyok között is. Az erről szóló tanúsítványt hivatalos tesztintézet adja ki szabványosított tesztek elvégzését követően. Néhány négyévszakos abroncs – ilyen a legújabb Laufenn G FIT 4S modell – is büszkélkedhet a havas piktogrammal. Az ilyen, 3PMSF jelöléssel ellátott gumikat például azokban az országokban is használhatjuk, ahol a téli hónapokban kötelező a téli gumi. Egyes abroncsokon az M+S (mud & snow, sár és hó) jelöléssel is találkozhatunk, bár már nem sokáig: a 2018. január 1. előtt gyártott gumiabroncsok, amelyek oldalán csak az M+S jelzés található meg, 2023-ig használhatóak téli abroncsként. Ez volt a téli abroncsok régi megjelölése.
Fontos kötelező jelölés még, az E-jel, ami az európai közlekedési szabványoknak való megfelelőségről árulkodik, hasonlóan, mint a DOT szám az amerikainak. Enélkül Európában nem hozható forgalomba abroncs. De jelölni kell még az oldalfalon az abroncs szerkezetét: radiál vagy diagonál; vagy a maximális terhelhetőségét és a maximális megengedett légnyomását is. Ha nem is tudjuk, mit jelent például a 95-ös terhelési index, leolvashatjuk az oldalfalról: például 690 kg, 3,4 bar nyomás mellett. Helyet kell kapjon a tömlős (tube type) vagy tömlő nélküli (tubeless) kivitel megjelölése is, de részletezve van az abroncs szerkezeti felépítése, és a bennük felhasznált anyagok is. Ugyanígy kötelezően megjelenik a terjedelméből kifolyólag apró betűs biztonsági figyelmeztetés, az emelt teherbírás jelzése (extra load), a forgásirány, vagy aszimmetrikus gumik esetén a küldő-belső oldal jelölése (outside – inside) is. A vállrészen elhelyezett kis háromszögek vagy hópihék pedig a kopásjelzők helyzetét jelölik a futófelületen – így egy kormánymozdulat, és ellenőrizhetjük abroncsunk kopottságát. Az információk részben gyártó specifikusak, mint a márka, az abroncs megnevezése, vagy az oldalfal dizájn, részben pedig szabvány által előírt, mint minden egyéb kötelező felirat, vagy teljesítmény szimbólum.
Az abroncsjelölések tehát segítenek eligazodni az elképesztően gazdag kínálatban. A megfelelő gumiabroncs kiválasztása nemcsak – és főleg nem elsősorban – anyagi kérdés: még a legdrágább, legkorszerűbb autót is ez a pár tenyérnyi felült tartja mozgásban. Válasszunk körültekintően és tartsuk be a biztonsági előírásokat!
További közlekedési híreink:
http://egyszermarlattamautot.hu/category/kozlekedes/