• Egyéb

Szintet lép az új Lexus IS

Japán lapértesülések szerint az újgenerációs Lexus IS szedán jóval tágasabb lesz a jelenleginél – annyira, hogy felválthatja a globális kínálatból kihulló GS limuzint.

 

Az újgenerációs Lexus ES érkezésével alaposan átrendezte saját csatársorát a japán luxusmárka. Míg az észak-amerikai piacon továbbra is a kínálatban tartja a GS-t, Európában törlik a modellprogramból a hátsókerék-hajtású típust, helyet adva a Lexus újgenerációs platformcsaládjának középső tagjára (GA-K) épülő, tágas, dinamikus és takarékos ES szériának. Mindezt alaposan kielemezte a szaksajtó az elmúlt hónapokban, ám arról, hogy ezek a változások milyen hatással lehetnek a márka szedán kínálatának többi tagjára, egyelőre nem sok szó esett.

Az autóipari jövőkutatásban jeleskedő japán Mag-X folyóirat szerint az átlényegülés az IS szedánnal folytatódik, ám egyáltalán nem az eddigi irányvonalat követve. A szaklap szerkesztői ugyanis tudni vélik, hogy a 2020 táján érkező IS megőrzi hátsókerék-hajtását, ami egy dolgot jelent: annak a GA-L padlólemeznek az átdolgozott változatára épül majd, ami az LC luxuskupé és az LS zászlóshajó alapjait is adja majd.

Az újság szerint az új IS modell tengelytávja megegyezik az LC kupééval (2870 mm), ami 70 milliméterrel hosszabb, mint a jelenlegi generációé. A teljes hossz 4681-ről 4730 milliméterre nő (+49 mm), ugyanakkor a szélesség (1815 mm) és a magasság (1425 mm) mindössze öt milliméterrel gyarapodik, illetve csökken. A jelenlegi GS, illetve a kifutó és az újgenerációs ES szedánok viszonylatában így mutatna az új padlólemezre épülő IS:

Lexus GS (2018) Lexus ES (2018) Lexus IS (2020) Lexus ES (2019)
Tengelytáv (mm) 2850 2819 2870 2870
Hosszúság  (mm) 4879 4909 4730 4960
Szélesség   (mm) 1840 1821 1815 1865
Magasság   (mm) 1455 1450 1425 1445

Ha helytállóak a Mag-X értesülései, meglehetősen furcsa helyzet következhet be a Lexusnál: a legritkább esetben fordul elő ugyanis, hogy két, egymástól eltérő szegmensbe sorolt modell azonos tengelytávon nyugszik. Mivel azonban a jövőbeli IS a növekedés ellenére továbbra is számottevően keskenyebb és alacsonyabb (valamint arasznyival rövidebb) lesz az ES-nél, a két típus nem fog vevőt rabolni egymástól. Ettől már csak az eltérő motorkínálat miatt sem kell tartani: a várakozások szerint ugyan a két modell hibrid hajtáslánca megegyezik majd (a 2.5 literes, soros négyhengeres benzinmotorra épülő rendszer 218 lóerőt ad le az ES 300h-ban), a nagyobb modell 3.5 literes V6-os erőforrása helyett egy új fejlesztésű 2.4 literes turbómotorra számíthatunk az IS orrában. A formavilágról egyelőre nem sokat tudni, de a Mag-X iparági forrásokra hivatkozva azt közölte, hogy az új IS a 2012-ben bemutatott LF-CC tanulmánymodellből is meríteni fog.

A legizgalmasabb sejtés ugyanakkor egy 3.5 literes V6-os turbómotor, amelyet a pletykák szerint az F Sport változatokba szán a Lexus. Ezek a variánsok mostanáig csupán megjelenésükben, felszereltségükben és futóműhangolásukban tértek el az alapkivitelektől, most viszont saját motort is kaphatnak. Az eredetileg az LS 500 szedánban bemutatott 416 lóerős, változó szelepvezérlésű, kettős befecskendezésű V35A-FTS erőforrásnak persze csak akkor van létjogosultsága, ha nem az IS F Sport áll a kínálat csúcsán, azaz az IS F is megvalósul. Utóbbi motorja ugyanaz a 4.0 literes, 600 lóerős V8-as lehet, amelyet a továbbra is csak a remény szintjén létező LC F típusba is feltételezünk – a két modell műszaki rokonsága rutinműveletté tenné a hajtáslánc közös alkalmazását.

Fotók: Lexus