Szmogriadó esetén taxisok fele eltűnhet Budapestről

Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara: Aránytalan, ezért felül kell vizsgálni a főváros szmogriadó-rendeletének taxisokat érintő módosítási tervét

A Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara (BKIK) szerint a taxisok fele eltűnhet az utcákról szmogriadó esetén, ha a szmogriadó-rendeletet a jelenleg beterjesztett formájában fogadják el. A BKIK ezért a budapesti városvezetés rendeletének taxisokat érintő módosításának felülvizsgálatát kezdeményezte. A kamara Kiss Ambrus főpolgármester-helyettes és Budapest Főváros Önkormányzata részére eljuttatott állásfoglalása rámutat: a tervezet környezeti terhelésükhöz képest aránytalan mértékben sújtaná a személyszállításban érdekelt vállalkozókat.

A BKIK és ágazati partnerei nem értenek egyet a szmogriadó-rendelet személytaxi-szolgáltatást végző gépjárművekre vonatkozó kivételének tervezett eltörlésével, ezért a módosítás vonatkozó részének elhagyását javasolják. A módosítás-tervezet szerint ugyanis a jövőben a személytaxik a szmogriadó riasztási fokozata alapján elrendelhető használati korlátozás vagy közlekedési tilalom hatálya alá eshetnek, és kizárólag a „civil” autókkal azonos feltételek mellett közlekedhetnek.

Mivel a tervezett korlátozások által érintett járművek körét objektív, környezetvédelmi osztálytól függő kritériumok mentén határoznák meg, a BKIK szakembereinek becslése szerint szmogriadó esetén a teljes engedéllyel rendelkező fővárosi taxiállomány nagyjából felét (mintegy 2 000-2 500 személytaxi) kizárnák a közlekedésből.

A BKIK és ágazati partnerei szerint a rendelet említett pontjának megváltoztatásával járó hátrányok összességében jóval nagyobbak, mint az előnyök:

(1) A személytaxi-szolgáltatás kényelmi szerepe mellett jelentős mértékű közszolgáltató funkcióval rendelkezik, és ebben az értelemben feltétlenül helye van (a hatályos szabályozással egyezően) a funkcionális kivételek között.

(2) A korlátozásokkal érintett 2 000-2 500 személytaxi működése szinte egyáltalán nem befolyásolná a fővárosi szmoghelyzetet, egyrész a teljes fővárosi járműflottán belüli elenyésző részarányuk, másrészt, mivel fővárosi taxiállomás-használati hozzájárulással csak EURO 5 besorolású gépkocsik rendelkezhetnek, melyek a tervezet által korlátozott környezetvédelmi osztályok közül a legkevésbé szennyező csoportba tartoznak.

(3) A 2 000-2 500 személytaxi közlekedésének korlátozása azonos mennyiségű, jellemzően önálló, családfenntartó vállalkozó munkából való kiesését is jelentené.

A Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara a fővárosi vállalkozások általános érdekképviseleti szervezeteként nagy hangsúlyt fektet a budapesti szolgáltatókat, így a taxisokat is érintő városvezetési döntésekre. Az elmúlt több mint két évtizedben a BKIK biztosított fórumot a személytaxis ágazat legfontosabb problémáinak megvitatására. A kamara egyeztetései során mind a jelentősebb taxitársaságok, mind a komolyabb háttérrel bíró személytaxis érdekképviseleti szervezetek képviseltetik magukat.