Skip to content

Egyszer már láttam autót

…és ettől már szakértő – is lehetnék

  • Kezdőlap
  • Hírek
  • Közlekedés
  • Bemutató
  • Motor
  • Technikai sportok
  • Teszt a lelke
  • Toggle search form

Tanulóképes önvezető autók a Toyota és a Lexus kínálatában?

Posted on 2017.10.06. By AztaCARom

A világ leginnovatívabb autógyártójának tartott, a robotikai fejlesztések területén is vezető szerepet betöltő Toyota bejelentette, hogy a Toyota Kutatóintézet (TRI) újabb eredményeket ért el több, az önvezető technológiák fejlesztésével és egyéb területekkel foglalkozó projektekben.

Többek között új tesztjármű szolgálja majd a Segítő és Sofőr funkciókat kínáló, tanulóképes önvezető technológia kutatás-fejlesztési munkáit, miközben a vállalat által gyártott, otthoni használatra szánt robotok még fejlettebb képességekkel rendelkeznek majd.

„Az elmúlt néhány hónapban nagyot léptünk előre az önvezető képességek, az életmentő funkciók, valamint az autózás élvezete és kényelme terén.” – árulja el Dr. Gill Pratt, a TRI vezérigazgatója. „Kutatócsoportjaink emellett sikeresen fejlesztették tovább a gépi intelligenciát is, ami az otthoni felhasználásra szánt robotokat irányítja.”

A környezetbarát hibrid modelljei mellett a jövő önvezető autóinak előképeként is értelmezhető, világelső aktív biztonsági rendszereiről is ismert Lexus prémium márkát is jegyző Toyota egy átfogó áttekintést közölt az automatizált vezetéssel kapcsolatos fejlesztéseiről. A vállalat ebben a nyilatkozatban fogalmazza meg filozófiáját is, ami meghatározza a Toyota szemléletét a technológiával, a jelenleg futó kutatási programokkal és a rövid távú gyártási tervekkel kapcsolatban. A nyilatkozatból kiderül, milyen lehetőséget lát a Toyota abban, hogy az önvezető autók nagymértékben javíthatják a közlekedés biztonságát, és hogyan járulhat hozzá e technológia egy olyan társadalom kialakulásához, amelyben mindenkinek rendelkezésére áll a biztonságos, kényelmes és kellemes mobilitás. Az autóipari és robotikai innovációk terén élenjáró vállalat célja, hogy nyilatkozata révén segítsen megérteni a vállalat szemléletét, és felhívja figyelmet az önvezető technológiákkal kapcsolatos kérdésekre, például az infrastruktúra fejlesztése és a társadalmi elfogadottság fontosságára.

„Az önvezető autók több szempontból is rendkívül hasznosak lesznek a társadalom számára, ám a Toyota azt tartja az egyik legfontosabb tényezőnek, hogy biztonságosabbá tehetik a közlekedést.” – fogalmaz Kiyotaka Ise, a Toyota biztonságtechnológiai részlegének igazgatója. „Ha járműveink képesek lesznek előre felmérni az emberek igényeit, kommunikálni velük, és helyesen reagálni a forgalmi helyzet folyamatos változásaira, közelebb kerül az a jövő, amelyben senki sem sérül meg közlekedési balesetben.”

A TRI mindemellett több előrelépésről is beszámolt a következő technológiák témakörében:

Önvezető autók

A Platform 2.0 kísérleti jármű 2017. márciusi forgalomba állítása óta a Toyota gyors ütemben fejlesztette az önvezető technológiát, megalkotva a Platform 2.1 modellt. Az új, innovatív tesztautó megépítésével párhuzamosan a TRI nagy eredményeket ért el a tanulóképes számítógépes érzékelés fejlesztésében, ami képessé teszi az önvezető autókat környezetük pontosabb felismerésére, a tárgyak és az útfelületek azonosítására, valamint a biztonságos nyomvonal kiszámítására. Ezek az új technológiák gyorsabban, hatékonyabban és sokkal precízebben működnek. A tárgyak és útakadályok felismerése mellett a tesztautó adatokat is képes szolgáltatni az adott útvonal jellemzőiről – például a közlekedési táblákról vagy a sávelválasztó jelekről –, segítve ezzel a térképek folyamatos fejlesztését is frissítését, ami létfontosságú az önvezető autók működéséhez. A Platform 2.1 bevezetésével a TRI beszállítóinak köre is szélesebb lett; e beszállítók egyike az új, nagy pontosságú LIDAR rendszert gyártó Luminar. Az új LIDAR nagyobb távolságra ’lát’, és sokkal sűrűbb pontfelhőt biztosít, így jobban felmérheti a háromdimenziós tárgyak elhelyezkedését. Ennek köszönhetően tovább javul a látómező, mivel a mérési pontok oda összpontosíthatók, ahová a leginkább szükséges, ez pedig elsődleges fontosságú a dinamikus konfigurálás folyamatában. Az új LIDAR és a már meglévő szenzor-rendszerek párosításával 360 fokos lefedettség érhető el. A TRI arra számít, hogy e technológia a további beszállítók megjelenésével később sokkal olcsóbbá válhat. A Platform 2.1 járműben a TRI egy hangvezérléses cockpitet alakított ki az első utas előtt, amit mechanikus kapcsolat nélküli (drive-by-wire) kormánykerék, gázpedál és fékpedál egészít ki. Mindez arra szolgál, hogy a kutatók megvizsgálják, hogyan vehető vagy adható át hatékonyan az autó irányítása a bonyolult helyzetekben az automata technológiának – ugyanakkor pedig hasznosan segíti a gépi tanulási algoritmusok fejlesztését is, amelyek képesek tanulni a tapasztalt emberi autóvezetők reakcióiból, s így akár segítséget is nyújthatnak a kezdő autósoknak. A TRI emellett egy olyan megoldást is kidolgozott, ami képernyőkkel, színes fényjelzésekkel és hangjelzésekkel kialakított, egységes felhasználói felülettel jelzi az önvezető autó ’szándékát’. Az intézet azzal is kísérletezik, hogy a műszeregységben elhelyezett multimédia-kijelzőn megjelenítik a pontfelhőt, amin minden látható, amit az autó érzékel, s ezáltal a vezető hatékonyabban felmérheti az egyes forgalmi helyzeteket. A széleskörű hardver- és a szoftverfejlesztés révén a Platform 2.1 hasznos kutatási eszközként szolgál arra, hogy a TRI egy egységes technológiai csomagon keresztül tesztelhesse az önvezető technológia kettős (Segítő és Sofőr) feladatkörét. A Segítő üzemmódban az autót az ember vezeti, miközben az automata rendszer figyeli a balesettel fenyegető helyzeteket, és szükség esetén közbeavatkozik. A Sofőr üzemmód a SAE 4/5 szabvány szerint meghatározott önvezető technológia, amikor a járműben ülő összes ember utasként közlekedik. Mindkét üzemmód ugyanazzal a – szenzorokat és kamerákat tartalmazó – technológiai csomaggal működik. A platform Segítő funkciója arra is képes, hogy érzékelje, ha a vezető álmos vagy zavart, és közbelépjen, ha az autó nem követi az út ívét. Az ilyen helyzetekben a rendszer először figyelmezteti a vezetőt, majd fékezéssel és kormányzással közbeavatkozva az úton tartja a járművet. A Sofőr funkció zárt pályás tesztjei során bebizonyosodott, hogy a rendszer képes irányítani az autót, navigálni az útakadályok körül, és biztonságosan sávot váltani olyankor is, amikor mellette, a szomszédos sávban egy másik jármű halad ugyanolyan sebességgel, megnehezítve ezzel a manővert. A fizikai tesztek mellett a TRI számítógépes szimulációkat is alkalmaz az új műszaki megoldások precíz és biztonságos vizsgálatára.

Robotika és mesterséges intelligencia

A Toyota a robotika és a mesterséges intelligencia területén is előre lépett. Az embereket segítő otthoni robotok kutatása során a TRI elsőként fejlesztett ki olyan megoldásokat, amelyek révén a jövő robotjai az emberekhez hasonlóan képesek megfogni és kezelni tárgyakat – anélkül, hogy azokat elejtenék vagy károsítanák. A TRI számítógépes látást és mesterséges intelligenciát is fejleszt, amivel a robotok képesek érzékelni az emberek és a tárgyak fizikai jelenlétét, azonosítani helyzetüket, és kérésre odaadni a tárgyakat az embereknek. A robotok azt is érzékelik, ha a tárgyakat máshová helyezték, frissítve azok helyét az adatbázisukban, ezenkívül felismerik az általuk ismert emberek arcát, megkülönböztetve őket másoktól. A TRI robotikai eredményei lehetővé teszik, hogy az intézet alaposabban és pontosabban szimulálhassa a robotokkal végzett fizikai teszteket. Mivel lehetetlen a valóságban is megvizsgálni minden olyan helyzetet, amivel a robotok a való világban szembesülhetnek, az intézet szimulált környezeteket alkotott, amelyeket a még nagyobb pontosság érdekében folyamatosan frissítenek a valós környezetben elvégzett tesztek adataival. Mindemellett a TRI új elképzeléseket dolgoz ki arra, hogyan alkalmazható a mesterséges intelligencia egy autó kabinjában, hogy kényelmes, biztonságos és kellemes utazást biztosítson. Az intézet egy szimulátort épített, aminek AI-rendszere a vezető testtartása, fejének elfordítása, tekintetének iránya, sőt érzelmei alapján felméri az autós igényeit és az esetleges zavaró tényezőket. Például ha a rendszer azt látja, hogy a vezető vizet iszik, és az arckifejezése kellemetlen érzésről tanúskodik, akkor a mesterséges intelligencia arra következtet, hogy az autósnak melege van, ezért erősebbre állítja a légkondicionálást, vagy leengedi az ablakokat. Ha a rendszer úgy véli, hogy a vezető álmos, akkor szóban javasolja, hogy álljon félre és igyon egy kávét, vagy elnavigálja az autót egy kávézóhoz.

Ctrl+C - Ctrl+V, Hírek Tags:közlekedés, Lexus, önvezető, tanulóképes, Toyota, Toyota Kutatóintézet

Bejegyzés navigáció

Previous Post: Különleges járművekkel ünnepli 130 éves jubileumát a fővárosi villamosközlekedés
Next Post: A Ford Transit Randger lakóautók már Intelligens Összkerékhajtással

Kapcsolódó cikkek

  • Megérkezett az első BMW X modell negyedik nemzedéke Hírek
  • Az AutoWallis növelte eredményét és árbevételét az első fél évben Hírek
  • Az elérhető mobilitás és a fenntarthatóság területén dolgozó öt startupot támogat a Toyota Ctrl+C - Ctrl+V
  • Meghalt egy autós, aki fának ütközött Békésben Hírek
  • Szopóálarcot fel, ha a Hungárián, vagy a Könyves Kálmánon közlekednél! Hírek
  • Versenypályákon is bizonyíthat a Toyota hidrogén hajtása Bemutató

Keresés

2023. március
h K s c p s v
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  
« febr    
Impresszum
Tulajdonos: Berta István

A honlap tartalmáért a szerkesztőbizottság felelős!

Rendszergazda: Varga Zsolt

e-mail:
bertanyuuz@gmail.com

A honlap a Mi az a blogger lapcsoport tagja.
  • A World Photography Awards 2023 nyílt pályázatának döntősei
  • A múlt héten megérkezett Ed Sheeran vadonatúj felvétele, az „Eyes Closed”
  • A Linkin Park egy újabb kiadatlan számot fedett fel „Fighting Myself” címmel
  • A Képzőművészeti Egyetem jótékonysági adományozást szervez a török földrengés áldozatai javára
  • Újabb szívhez szóló dalt ismerhetünk meg a The National közelgő lemezéről
  • Van képünk hozzá (23.03.27.) – Lexus ROV
  • Van képünk hozzá (23.03.26.) – Peugeot 508 SW
  • Van képünk hozzá (23.03.25.) – Silk FAW Hongqi S9
  • Van képünk hozzá (23.03.24.) – Lexus GX
  • Amikor, nem az utasok szavaznak… Az év légitársaságának választották a Wizz Airt
  • A távoli északon teszteli az Audi a Q6 e-tron szériaközeli prototípusát
  • A gyári BMW-csapattal tesztelt Kovács Bálint
  • A Mazda CX-9 gyengén teljesítette az IIHS töréstesztet
  • Jövő kedden és pénteken tartják két metróállomás füstpróbáját
  • A Volkswagen Atlas így teljesítette az IIHS töréstesztet
  • Fogyasszunk több rostot, a szervezetünk hálás lesz érte!
  • Már nem éri meg helyben fagyit készíteni a cukrászdáknak
  • Hat kategóriában ítélték oda a Magyar Sommelier Szövetség díjait
  • Tovább kell erősíteni a hazai élelmiszerláncot
  • Folytatódik az Árzuhanás a SPAR-nál
  • A Grandlandot is megtapogatták
  • Megérkezett hazánkba is a frissített DS 3 és DS 7
  • Gondoltad volna, milyen nehézségekkel/veszélyekkel kell megküzdenie egy látássérült embernek a mindennapi közlekedésben?!
  • ASA…
  • Az Evolveo Z5 Strongphone-t is “megleste” Sanyi (Videóval!)
  • Alpine A110 S
  • A frissített DS 7-essel is gurultunk
  • DS 3 bemutatón jártunk
  • Túl a háromszázezren
  • Nagyon röviden a dízel Astráról (is)
  • 2023-ban számtalan program várja az élménymotorozás szerelmeseit Ctrl+C - Ctrl+V
  • BMW Motorrad International GS Trophy 2024 Namíbia Ctrl+C - Ctrl+V
  • A BMW R 18 Iron Annie egy fantasztikus, repülőgépek által ihletett egyedi motorkerékpár Bemutató
  • Brabus KTM 1300 R Edition 23 fotócsokor Hírek
  • Brabus KTM 1300 R Edition 23 képgaléria Hírek
  • A Harley-sok Egerbe mennek és újraélesztenék a Berva mopeded Ctrl+C - Ctrl+V
  • Fotókon a Brabus KTM 1300 R Edition 23 Hírek
  • Brabus KTM 1300 R Edition 23 Bemutató

Copyright © 2023 Egyszer már láttam autót.

Powered by PressBook News WordPress theme

We use cookies on our website to give you the most relevant experience by remembering your preferences and repeat visits. By clicking “Accept”, you consent to the use of ALL the cookies.
Cookie settingsACCEPT
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT