Tehervonat-automatizálás
Együttműködik a Knorr-Bremse és a Thales
- Az automata vonatüzemeltetésben (ATO) szerzett tapasztalatát felhasználva a Knorr-Bremse és a Thales együtt fejleszti a tehervonatok automata funkcióit
- Az új technológia a mozdonyvezetők munkáját teszi könnyebbé, segít kezelni a szakemberhiányt, és növeli a tehervonatok hatékonyságát, pontosságát, versenyképességét is
A vasúti fékrendszerek és egyéb, kritikus rendszer fejlesztésében és gyártásában világelső Knorr-Bremse és a fejlett közlekedési technológiákban élvonalba tartozó Thales szándéknyilatkozatot írt alá, amelynek értelmében együtt fejlesztik a mozdonyvontatású teher- és személyvonatok digitális vonatüzemeltetési rendszereit.
A 2030-as európai klímacélok elérése érdekében a vasútnak kell az elsődleges teherszállítási formává válnia. A Thales és a Knorr-Bremse azon dolgozik, hogy a szektor az automata, digitális funkcióknak köszönhetően hatékonyabb, versenyképesebb és rugalmasabb legyen a közúti és légi szállítással szemben – ezt a célt szolgálja a két társaság együttműködése.
Az automata üzemeltetés több szempontból is előnyös: a munkaerő- és az energiafelhasználás is hatékonyabb, javul a teljesítmény és a pontosság. A vonatok érkezési ideje is jobban tervezhető, mivel az automata rendszerek figyelembe veszik a pálya vonalvezetését és egyéb tulajdonságait, földrajzi adottságait, a forgalmi helyzetet, a fékezési teljesítményre és tapadásra ható tömeget és terheltséget, ezen adatok alapján számolva ki az optimális vonatvezetési paramétereket.
Az ehhez szükséges adatokat jelenleg manuálisan kezelik, a digitális és automata funkciókkal viszont jelentősen hatékonyabbá válik nemcsak a monitorozás, de az adatgyűjtés és -feldolgozás is. Ezt a feladatot a jövőben érzékelők látnák el valós idejű adattovábbítással, pontos és folyamatosan frissülő vonatvezetési tanácsokat szolgáltatva a vezetőnek. Az automata rendszerek nagymértékben segítik a mozdonyvezetők munkáját, és hozzájárulnak a vasúti teherszállításban tapasztalható szakemberhiány csökkentéséhez is.
Nicolas Lange, a Knorr-Bremse igazgatóságának elnöke azt hangsúlyozta: az automata vonatüzemeltetés új funkciói a hatékonyság növelésén túl az üzemeltetők számára optimálisabb életciklus szerinti költségeket jelentenek. „A Thales-szel történő együttműködésünkben hatalmas lehetőségek vannak, mivel együtt fejleszthetjük azokat a megoldásokat, amelyek lehetővé teszik a biztonságos és gördülékeny automata vonatüzemeltetést, a fenntarthatóbb energiafelhasználást és a még pontosabb szállítást.”
Dr. Yves Joanic, a Thales földi szállítási rendszerekért és fővonali jelzőberendezésekért felelős alelnöke azt mondta, a vasút teljes automatizálása ugyan még folyamatban van, de az ehhez szükséges technológia, köztük az automata vonatüzemeltetés gyorsan fejlődik. Ezek elengedhetetlenek ahhoz, hogy a vasúti üzem teljesen automata legyen. A Thales-nek világos jövőképe van ebben a szegmensben és örömmel dolgozik együtt Knorr Bremsével az automata vonatfunkciók fejlesztésében.
Az Európai Bizottság 2020-as döntése értelmében 2030-ra legalább 18 százalékkal kell csökkenteni a közlekedésből és szállításból fakadó szén-dioxid-kibocsátást. Ehhez a vasúti árufuvarozást folyamatosan fejleszteni kell, hogy jobban megérje a légi, vagy teherautókkal végzett szállításhoz képest. A vasút az autókhoz és kamionokhoz képest egy utas-, vagy árutonnakilométerre vetítve tizenkétszer kevesebb energiát használt és tizenegyszer kevesebb szén-dioxidot bocsát ki.