Teljesen új infotainment-koncepció a Toyota Mirai fedélzetén

Kibővített funkcionalitású, egyszerűsített kezelőfelületű multimédiás rendszerrel teszi még kívánatosabbá fejlett félautonóm képességekkel felvértezett hidrogénüzemanyag-cellás zászlóshajóját a Toyota.

Az autóiparban egyre inkább szoftver alapú fejlesztések határozzák meg az új modellek képességeit. Az ügyfelek elvárásaival összhangban arra törekszenek a mérnökök, hogy olyan felhasználóbarát, stabil, minden elemében bővíthető fedélzeti rendszereket tervezzenek, amelyek a járművek élettartamának a végéig naprakész, modern felhasználói élményt képesek biztosítani. Ennek a követelményeknek a kulcsa a vezeték nélküli adatkapcsolaton keresztüli (over-the-air, OTA) szoftverfrissítés lehetősége, illetve a különböző digitális felületek minél teljesebb körű integrációja.

A harmadik évébe lépő, második generációs Mirai bevezetésekor a Toyota akkori legfejlettebb multimédiás rendszerét kapta meg: nagy képátlójú érintőképernyő és teljes körű okostelefon-integráció kínált magas szintű funkcionalitást a felhasználóknak. A Toyota nem sokkal a Mirai piacra lépése után mutatta be előremutató infotainment koncepcióját, amely online kapcsolaton keresztül biztosít valós idejű navigációs és információs szolgáltatásokat. Ez a rendszer a 2023-as modellévtől a Mirai vásárlói számára is elérhető – első körben az észak-amerikai piacon jelenik meg, majd a világ többi elsődleges piacán is bevezeti azt a gyártó.

A Toyota Audio Multimedia rendszer azonnal felismerhető leegyszerűsített fizikai kezelőfelületéről. A széles formátumú érintőképernyő alól eltűntek a főbb menüpontok elérésére, illetve a rádió hangolására, a lejátszott zeneszámok léptetésére szolgáló gombok – ez a letisztultabb megjelenés mellett az okostelefonok által kínált felhasználói élménnyel szorosabban összecsengő, egységes vezérlési koncepciót eredményez. Ebben kulcsszerephez jut az a mesterséges intelligenciát alkalmazó, felhő alapú hangvezérlés, amelyet a Google-lal közösen fejlesztett ki, és alig néhány hónapja mutatott be a Toyota.

A rendszer használatához a felhasználónak a kisujját sem kell mozdítania: elég annyit mondania, „Hé, Toyota!”, és a Mirai intelligens asszisztense máris készen áll arra, hogy a természetes beszédtempóban és hanglejtéssel kimondott parancsokat teljesítse, kérdéseket megválaszolja. A technológia lehetőséget kínál az úti célok betáplálására, az érdeklődésre számot tartó célpontok (POI) keresésére, de a multimédiás rendszer hangerejének vagy a klímaberendezés hőfokának a módosítására is képes.

A korábban említett, online navigációs funkció ugyancsak a felhőn keresztül biztosít másodpercre kész tájékoztatást. A rendszer a rendelkezésre álló, mindenkori legfrissebb térkép adatbázis, illetve aktuális forgalmi információk alapján folyamatosan optimalizált útvonalszámítással teszi hatékonyabbá a közlekedést. A technológia része a nap 24 órájában elérhető, személyes útvonaltervezési asszisztencia szolgáltatás – ennek elérhetősége, illetve létjogosultsága piaconként eltérő, a lehetőség azonban a rendszer része.

A Toyota Audio Multimedia kiegészítő kommunikációs szolgáltatásai között említést érdemelnek az egyszerre két készülék csatlakoztatására alkalmas Bluetooth kapcsolat, a vezeték nélküli Apple CarPlay és Android Auto okostelefon-integráció, a fedélzeti wifi hotspot, amely hálózattól függően kiemelkedő minőségű internetes hozzáférést biztosít az utasok számára. Az online rendszerbe több közkedvelt zenei streaming szolgáltatást is integráltak, így a felhasználó telefonja használata nélkül, közvetlenül az autó kezelőfelületén keresztül hozzáférhet Apple Music vagy Amazon Music fiókjához.

A vadonatúj infotainment-rendszerrel tovább erősíti piacvezető digitális ajánlatát a Toyota Mirai, amely a tavaly bevezetett Toyota Teammate vezetőtámogató csomag jóvoltából fejlett részleges önvezető képességekkel bír. A jármű környezetét kamerák, lézeres érzékelők (LiDAR) és radarok segítségével feltérképező és értelmező Toyotas Teammate megfelelő körülmények között képes önállóan gyorsítani vagy lassítani, illetve kormányozni a gépkocsit.

Bizonyos feltételek teljesülése esetén a vezető a kormánykereket is elengedheti – ilyenkor a Toyota Mirai teljes egészében önállóan közlekedik –, az útról azonban nem veheti le a tekintetét. A kissebességű manőverezés terén is kiemelkedő képességekkel bír a rendszer: a vezető beavatkozása nélkül parkol párhuzamosan, illetve tolat be a megfelelő helyre.

A Toyota Mirai alapvető technikai részletei nem változtak: a cégcsoport legfejlettebb, prémium GA-L padlólemezére épülő, hátsókerék-hajtású nagyautó hajtásáról egy 134 kW-os, 300 Nm-es villanymotor gondoskodik; az ennek működéséhez szükséges elektromos energiát- egy 1,24 kWh kapacitású Li-Ion akkumulátor közbeiktatásával – egy új generációs, 128 kW teljesítményű hidrogén üzemanyagcellás áramfejlesztő rendszer biztosítja. A három szénszálerősítésű tartályban tárolt 5,6 kilogrammnyi – összesen 142 liter – hidrogén akár közel 650 kilométeres, emissziómentes hatótávolságot biztosít.

Fotók: Toyota