Tényleg annyira jó ötlet négy évszakos gumiabroncsra váltani?

Az ősz beköszöntével a látási viszonyok megváltoznak, az utak jóval csúszósabbak, síkosabbak lesznek – nem csak télen a hó, de ősszel a lehulló falevelek, a por, az eső miatt is. Érdemes tehát autónkat időben, megfelelően felkészíteni a hidegebb időjárási körülményekre, hogy ne érjen bennünket meglepetés. És ez nem csak a téli gumicserében kell, hogy érvényre jusson… Ráadásul, ma már egyre többen térnek át a szezonálisról a négy évszakos abroncsokra. De vajon jól teszik?

Az Autóváros szakemberei eloszlatják a kételyeket.

Az óbudai Duna Autó 24 márkaszervizében évente több mint 6.000 autót készítenek fel a téli szezonra. A vállalat tapasztalt szakemberei 5+1 jó tanácsot fogalmaztak meg az autósoknak, a gondtalan őszi-téli időszakra.

  1. A gumiabroncsok cseréje
    Aranyszabály, hogy amint az átlaghőmérséklet tartósan 7 Celsius fok alá süllyed, elérkezik az idő az abroncscserére. A statisztikák azonban azt mutatják, hogy egyre többen térnek át a szezonálisról a négy évszakos gumik használatára. „A négy évszakos gumiabroncsokkal kapcsolatban ugyanaz igaz, mint a szezonális, téli/nyári darabokkal: van közöttük jó és rossz” – árulta el Simon Péter, a Duna Autó Zrt. műszaki igazgatója. „Könnyen lehet, hogy egy prémium minőségű, négy évszakos abroncs jobb tapadást biztosít az alacsonyabb minőségű, téli változatnál. Általánosságban azonban elmondható, hogy azonos minőségű termékek esetén, a szezonális gumiabroncsok alacsonyabb fékutat, jobb tapadást biztosítanak négy évszakos társaiknál. Utóbbi típus létjogosultsága leginkább abban rejlik, hogy gazdaságosabb, hiszen évi két alkalommal megtakarítható az átszerelés díja. Szakmailag azonban továbbra is azt javaslom, hogy az évszaknak megfelelő téli/nyári gumival közlekedjünk, mert kritikus helyzetben néhány méteren emberéletek múlhatnak, ami nem lehet gazdasági kérdés.”

Mi alapján vizsgáljuk meg, hogy kibír-e még egy szezont a téli gumink? Az óbudai Autóváros szakembere szerint a használat mértéke, valamint a gumik kémiai összetételének változása, kopottsága egyaránt hatással van az élettartamra. De ha a profilmélység a téli gumin kevesebb, mint 4 mm, akkor semmiképp se használjuk már az adott szettet. Felszereléskor pedig fontos a centrírozás és az előírt guminyomás beállítása.

  1. A folyadékszintek és a fagyáspont ellenőrzése
    Autónk téli felkészítése azonban nem szabad, hogy csak a kerékcserében merüljön ki. A folyadékszintek ellenőrzése ugyanolyan fontos lépés a felkészítés során. Ahogy hűl az idő, a nyári ablakmosó folyadékot minél előbb használjuk el, ellenkező esetben fagydugó keletkezhet, ráadásul a hideg hatására a műanyag tartályok is megrepedhetnek, ami később további kiadást eredményezhet. A hűtőfolyadék fagyáspontját is érdemes ilyenkor ellenőriztetni, szükség esetén a fagyálló folyadékkal feltölteni, mert a megfagyott folyadék a hűtő felület lamelláit szétnyomja, megrepeszti, ami komoly anyagi kárt okoz.
  2. A fényszórók beállítása és az izzók rendszeres cseréje
    Az ősz beköszöntével a látási viszonyok megváltoznak, később kel fel és korábban nyugszik a nap, aminek következtében mi is egyre többet autózunk sötétben. Arról nem is beszélve, hogy csapadékos, ködös időben fokozottan kell koncentrálni vezetés közben. Éppen ezért elengedhetetlen, hogy a fényszórók – a vezetési biztonság növelése érdekében – helyesen legyenek beállítva, az izzók megfelelően működjenek. Az izzók fényereje ugyanis a használat során csökken, a szennyeződések pedig tovább ronthatják a világítóberendezések fényét. Tisztán tartásukkal ugyanakkor biztosíthatjuk a megfelelő távolság bevilágítását.
  3. Az ablaktörlő lapátok állapotának ellenőrzése
    A megfelelő látási viszonyok biztosításához nem elég csak a fényszórók beállítása, működése, de a szélvédő megóvása is fontos – kívül-belül egyaránt. Kívülről a jól működő ablaktörlő lapátok elengedhetetlenek, hiszen a téli időszakban ezeket sokkal intenzívebben használjuk. Érdemes gumibevonatukat rendszeresen ellenőrizni, hogy ne hagyjanak csíkokat, ne karcolják az üvegfelületet, évente pedig lecserélni a lapátokat. Arra pedig különösen figyeljünk, hogy a lefagyott szélvédőn ne kapcsoljuk be az ablaktörlést, ugyanis tönkre tehetjük az ablaktörlő lapátokat.
  4. A fűtési rendszer és a pollenszűrő állapotának revíziója
    Autón belül a pára okozhat kellemetlenséget, amit azonban a klímával könnyen orvosolni lehet. Ám ha a fűtési vagy hűtési rendszer nem működik jól, vagy eldugul a pollenszűrő, akkor a klíma sem tudja ellátni feladatát. Ilyenkor hiába tartjuk kívülről rendben az autót, belülről a pára meggátolja, hogy kilássunk a kocsiból.

5+1. Ne feledkezzen meg az akkumulátorról sem!
Többen járhattunk már úgy, hogy egy őszi reggelen indultunk volna munkába, de a kocsi nem indult, még a gyújtást sem lehetett rárakni. A hidegebb idő beköszöntével ezzel számolni kell, hiszen az akkumulátorok is sokkal nagyobb igénybevételnek vannak kitéve. Egyrészt a külső hőmérséklet csökkenésével a kapacitásuk is lecsökken, másrészt az autókban található fémmotorok szoros illesztései még szűkebbek lesznek, a motorolajnak pedig megváltozik a viszkozitása. Tehát nagyobb erő kell ahhoz, hogy beindítsuk a gépjárművet, ami néha borzasztó kellemetlen perceket okozhat. Megelőzésképpen a téli felkészítés során érdemes ellenőriztetni az akkumulátor állapotát és töltöttségi szintjét, és ha szükséges, újra cserélni. A régebbi gépkocsiknál javasolt a gyújtási rendszer és a gyertyák ellenőrzése is, sőt, az sem árt, ha „bikakábelt” is tartunk az autónkban.

Megelőzésképpen ellenőrizzük állapotát és töltöttségi szintjét!
„Habár a téli felkészítés bizonyos elemeit a tapasztalt autótulajdonosok akár saját kezűleg is el tudják végezni, nem szabad alábecsülni a jelentőségét. Ne felejtsük el, hogy a csúszós, jeges, fagyos útviszonyok a legjobb sofőröket is próbára teszik. Ha autónk műszakilag nincs felkészítve a téli útviszonyokra, az fokozott veszélyforrást jelenthet magunk és a közlekedés egyéb résztvevőire nézve is. Épp ezért, ha nem vagyunk teljesen biztosak a dolgunkban, bízzuk inkább a szakszervizre a téli felkészítés, hiszen ott – az egyes márkák által előírt ellenőrzési lista szerint – a szakemberek teljes körűen átvizsgálják az autót. A felelős hozzáállással pedig akár emberéleteket menthetünk” – összegezte Simon Péter, a Duna Autó Zrt. műszaki igazgatója.

https://egyszermarlattamautot.hu/2020/10/25/latni-es-latszani/