Tényleg turbómotort kaphat a Toyota GR86?

Négyhengeres boxermotorját soros, feltöltött háromhengeresre cserélte a Toyota klasszikus sportkupéjának versenykivitele. Aki a hír hallatára már tárcsázná márkakereskedőjét, várjon: a turbós GR86 egyelőre csak technológiai prototípus, de még bármi lehet belőle.

A Toyota pontosan tíz évvel ezelőtt kezdte forgalmazni klasszikus recept szerint épített sportautóját. A GT86 nem csak nevében idézte a legendás AE86-ost, de koncepciójában is visszatért a gyökereihez: könnyű építésmód, mély tömegközéppont, kompakt méretek, hátsókerékhajtás, és szívómotor adta ki a győztes formulát. Az ügyfelek rajongtak az autóért, de folyamatosan nyaggatták a gyárat egy erősebb motorért. Az első generációs modell 2,0 literes erőforrása évjárattól és kiviteltől függően 200-219 lóerőt adott le, míg a második generációs (immár GR86 néven kínált) modell 2,4 literesre növelt, de továbbra is feltöltés nélküli, fordulatszám-kedvelő erőforrása piactól függően 231-235 lóerős.

A Toyota motorsportrészlege, a Gazoo Racing még tavasszal jelentette, hogy a GR86 néhány versenykivitelébe beépítették a GR Corolla 1,6 literes, soros háromhengeres turbómotorjának speciálisan átalakított változatát. A lökettérfogatot 1,4 literre csökkentették (de a 300 lóerő feletti teljesítmény maradt), üzemanyagként pedig szintetikus, teljesen szénsemleges gyártásból származó benzint alkalmaztak.

A lökettérfogat-csökkentésnek az volt az oka, hogy a GR86 ikertestvéréből, a Subaru BRZ-ből is készült biobenzin-üzemű tesztjármű, méghozzá az eredeti 2,4-es szívómotorral. Mindkét autó a japán Super Takiyu bajnokság kifejezetten alternatív üzemanyagú prototípusok számára kiírt géposztályában indul ugyanis, a cél pedig nem a győzelem, hanem a fejlesztés: a csökkentett lökettérfogat révén a két erőforrás hasonló teljesítményadatokkal bír, így megkönnyítve a kétféle fejlesztési irány (szívó- vagy turbómotor) összehasonlítását, a szintetikus üzemanyagok alkalmazhatóságának a vizsgálatát. Ugyanebben a szériában egyébként a GR Corolla hidrogén üzeműre átalakított változata is versenyez.

Ami miatt a napokban ismét a reflektorfénybe került ez a projekt, az egy ártatlan mondat, amelyet a Gazoo Racing vezetőjéből, Naoyuki Sakamotoéből préseltek ki ausztrál újságírók. Arról faggatták a szakembert, hogy gondolkodnak-e a GR86 utcai változatának turbósításában. Erre Sakamotoe-szan diplomatikusan annyit mondott: igen, nem zárjuk ki a lehetőségét annak, hogy a jövőben építsünk egy turbómotoros GR86-ost, ám jelenleg nincsenek erre vonatkozó konkrét elképzeléseink.

A hír tehát annyi, hogy nincs hír. Ugyanakkor a Gazoo Racing korábban már bebizonyította, hogy nem szokásuk a vakvilágba beszélni (erre a legjobb példa a közelmúltban bemutatott kézi sebességváltós GR Supra, amelynek érkezését már jó előre sejteni engedték,) így most is van okunk feltételezni, hogy előbb vagy utóbb átszivárog a sorozatgyártásba a Toyota versenytechnológiája.

Fotók: Toyota Gazoo Racing, TheDrive